Tavaly Karácsonykor érkezett a hír, hogy elkészült az eddigi leghosszabb szóló Credo, de a gyár már akkor bejelentette, hogy a helyközi kivitel után idén bemutatják a városi változatot is. Nem kellett sokat várni, a prototípus kész, sőt, március 20-ától már utasokat is szállít Győrben, a menetrendje az ÉNYKK honlapján olvasható.

A „hosszított karosszéria kis keréken” egy új kategória, az előnyeiről tavalyi cikkünkben részletesen is írtunk. A holland VDL tavaly már eladott néhány ilyen buszt Finnországba, a Credo jelenleg a helyközi után a városi változatot teszteli, másnak (konkrétan a másik kiskerekes specialistának, a cseh SOR-nak) viszont egyelőre még nincs ilyen busza, így jó eséllyel lehetne becserkészni új vevőket az új magyar típusra, bár a győriek valószínűleg továbbra is csak a regionális közlekedési központokra (leánykori nevükön: a Volánokra) koncentrálnak majd.

A legújabb magyar busz (fotók: Credo Bus and Coach)

Hogy mit tud az Econell 13 City? Sajnos ugyanúgy, mint a helyközi változat esetén, ezúttal sem közölt túl sok műszaki adatot a gyár, így csak sejteni lehet, hogy a motor ezúttal is 6,7 literes Euro VI-os FPT dízel 210 vagy 235 kilowatt teljesítménnyel, a váltó pedig hatsebességes ZF Ecolife. Az biztos, hogy a futóműveket továbbra is a Rába szállítja, és a hátsó továbbra is „hagyományos” kivitelű, így a busz maradt Low Entry kialakítású, magyarán csak az első két ajtó között alacsonypadlós. (A ZF már gyárt 19,5 collos kerekekhez való portálhidat, de ezt még egyelőre a VDL se használja, az orosz GAZ viszont már igen.)

Oldalról látszik igazán, hogy milyen hosszú

A műszakilag megengedett maximális befogadóképessége 114+1 fő (járművezető), amiből 37+1 az ülőhely, a 77 állóhelyet pedig négyzetméterenként nyolc fővel kell számolni. A gyár ezúttal sem átallott megjegyezni, hogy akár a kisebb forgalmú vonalakon közlekedő csuklós buszok kiváltására is alkalmas lehet az új Credo, de mi azért hozzátennénk, hogy csak óvatosan, mert:

  • az új Econell 12 760 mm hosszú, magyarán mindössze bő hetven centivel hosszabb egy átlagos szóló busztól, ez gyakorlatilag csak plusz egy sor ülést jelent
  • ez a hosszúság csak kiskerekes kategóriában új, normál, 22,5 collos futóművekkel hasonló befogadóképesség mellett már közel két évtizede is gyártottak ilyet a hazai gyártók is (Rába, Ikarus EAG, Alfa Busz, NABI, jelenleg pedig az ARC/Ikarus/Modulo)
  • egy általánosan elterjedt, négyajtós helyi csuklóssal szemben a Credo Econell 13 Citynek csak három ajtaja van, ráadásul ebből csak az a középső két felszállósávos, a többi keskenyebb, és a hátsó ajtónál lépcsőzni kell, ami lassítja az utascserét.

A második ajtóval szemben hatalmas táncteret alakítottak ki

A fentiek tükrében bízunk benne, hogy elsősorban nem a csuklósok, hanem inkább a régebbi, kisebb befogadóképességű szólók helyett állítanak majd forgalomba ilyeneket a potenciális üzemeltetők, több ülőhelyet, vagyis kényelmesebb, magasabb szintű szolgáltatást nyújtva ezzel az utasoknak.

A busszal kapcsolatos véleményét egyébként bárki elmondhatja a Credo direkt erre a célra létrehozott weblapján.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!