A vagonokat a QuaBLA-modell tulajdonosa, Börcs László szakkommentálásával mutatjuk be, amelyet a társaság hírlevelében is elolvashatnak.

 

A kraljevói csatlós

Sokáig éltem ám én abban a hitben, hogy minden poranyagos kocsi az ÉPFU-é, és gyakorlatilag ugyanolyan fekete táblákon találhatóak a feliratok, mint egy tartálykocsin. Később rájöttem, hogy a fenti elképzelésem – semmilyen tekintetben sem – helytálló.

Mindig is szerettem volna egy autentikus kéttengelyű cementest készíteni szériában, de ez megfelelő alapmodell hiányában sajnos nem valósulhatott meg. Szinte látom is a meglepetést az arcokon, az előző mondat elolvasása után: hiszen hosszú-hosszú ideig szerepelt kéttengelyes magyar kocsi a kínálatban. És valóban volt, csak éppen nem az igazi, nem az a tartálytest, nem az a feljárólétra, nem az a fékhíd. „Valami van, de nem az igazi...” – mondaná Arkagyij Rajkin.

Tatabányán 2001-ben (fotók: QuaBLA-hírlevél, illetve a QuaBLA Facebook-oldala)

De íme a Rivarossi, amely a magyar kocsinak megfelelőt kínálja! Jó a kocsiszekrény és a tartálytest, a fékhíd, és egyébként összességében az egész modell. Most már csak át kell festeni, és sokféle variánst kiadni...

Gondoltam én, mire rájöttem, hogy a modellváltozatnak csak a tábla nélküli 25 köbméteres kivitel felel meg, amelyet 1964-ben a jugoszláv kraljevói vagongyárból szállítottak. A táblás, egyébként lengyel gyártású kocsinak egészen más a tartályteste, így csak a jugó cementes jöhet szóba. A most megjelent sorozat pultransos, mindjárt kétféle pályaszámmal, és különböző színvilággal lehet a gyűjtők féltve őrzött darabja a hagyományos kivitelű tartálykocsik mellett.

A modellek a kilencvenes évek feliratozási normája alapján készültek

  • Katalógusszám: 31422, pályaszám: 21 55 910 4614-1. Korszak: V.
  • Katalógusszám: 31423, pályaszám: 21 55 910 4625-7. Korszak: V.

 

Sobri Jóska emlékére

A timföldgyárban mindig szájtátva néztem, amikor az Eas-kocsikat a körbuktatón ürítették. A bauxitos irányvonatok napi rendszerességgel forogtak Almásfüzitő és festői környezetben fekvő Bakonyszentlászló teherpályaudvara között. Már akkor elhatároztam, elmegyek Sobri Jóska bakonyi betyár fenségterületére, hogy megnézzem, honnan jön ez a rengeteg bauxitos vonat. Közben eltelt húsz esztendő, mégsem értem oda...

Egyszer egy hajnalon aztán eszembe jutott a füzitői emlék, elfordítottam a gyújtáskulcsot, és elgurultam a helyszínre. Az állomáson bauxitos irányvonatot nem, csak a bő évtizede ottfelejtett tartálykocsit találtam.

Bakonyszentlászló 2014. augusztus

A „tartány” első ránézésre péeftének hat, pedig nem az! Első pillantásra „beleszerettem” a különleges, kis kocsiba. A harminchektós tartálytest első blikkre a Piko klasszikusát juttatta eszembe. De túl egyszerű lett volna, ha minden passzol.

A fékbódéval szerelt modell nincs most a Piko kínálatában, ezt új elemként beszereztük, és maratott trepnivel helyeztük el a kocsi feljárólétra felőli végén. A tartálytestre felraktuk a lefolyásgátlót, a lámpatámot eltüntettük.

A kocsi nem pályafenntartó!

Nem kis fejtörést okozott a kocsi eredeti színe. Ezt szakemberekre bíztuk, a helyszínen analizáltattuk, majd a modellt a vizsgálatnak megfelelő színre festettük. Az állomáson szolgálatban lévő kolléga arról tájékoztatott, hogy a kis „lajt” régóta koptatja a Bakony sínpárjait. Elmondása szerint rendszeresen szolgálta ki Porva-Cseszneket ivóvízzel. És valóban, a kocsi homlokfalán lévő piktogram jelzi, hogy a tartálytest belseje bevonatott kapott, nyilván a víz minőségének megőrzése érdekében.

Ezt a jelölést is tamponozással vittük fel. E jármű igazi különlegesség több szempontból is, hiszen zöld színű vízszállító, de nem pályafenntartási állományban szerepel. Nem fékes, de van fékbódéja. Olyan helyre van állomásítva, ahol már nem lát el feladatokat.

Tárolóállomás: Bakonyszentlászló

Ezért ajánljuk minden olyan gyűjtőnek, aki szereti a nem éppen hétköznapi modelleket.

Gőzvontatás társaságában is hiteles kulissza, hiszen április harmadik szombatján évente nosztalgiavonat viszi a Bakony-vasútra a kirándulókat. A valódi jármű már nem közlekedhet közforgalomban, hiszen a fővizsgája négy esztendeje lejárt, talán egyszer valakinek eszébe jut, hogy a kocsi jobb sorsa érdemes.

  • Katalógusszám: 31945, pályaszám: 40 55 707 2003-8. Korszak: V.

 

Az első konténeres négytengelyes

A MÁV speditőrnaptára 1968-at mutatott, amikor nálunk is bevezették az egységes, tizenkét számrendszerű pályaszámtartományt. A lengyelországi Chrozow vagongyárából száz pőrekocsit vásárolt a vasúttársaság. Ez a jármű már az új feliratokat kapta. Sorozata Rs, pályaszámcsoportja 390 0000 –390 0099-ig lett meghatározva.

A kocsi a nevét az alvázon található merevítésnek köszönheti

A nyolc-nyolc lehajtható vasrakoncával és homlokfalakkal ellátott jármű, gépek, hosszú nehéz tárgyak, hídszerkezetek szállítására lett hadrendbe állítva.

Az eredeti, 1978-ig használatban lévő feliratozás

De közben a közepes és nagy konténerekkel való szállítás az 1960-as évek végétől gyors ütemben fejlődött. 1970-től megkezdődött a konténeres körzeti állomások kiépítése. Ezért jelen kocsi is egyre nagyobb szerepet kapott a konténeres fuvarozásban. A rakodásnál problémát jelentett a kihajtható konténertüske hiánya, amelyet úgy küszöböltek ki, hogy a konténerek elé, és mögé gerendákat rögzítettek.

A piaci igények kielégítésére 1973-tól további kocsikat (Rgs) szereztek be, ezek viszont már Romániából érkeztek. Az új beszerzésű járműveken már megtaláljuk a konténertüskét is.

A három modell három kocsit jelenít meg a korszakokra jellemző konténerekkel és felirat-elrendezéssel. A negyedik korszakos kocsi a konténeres szállítás hőskorát idézi, a konténeren a szárnyas logóval. A kocsi azonban már a második feliratozási normának megfelelő képet mutat. A másik két kocsin lévő konténereken már az 1973-ban bevezetett MÁV-emblémát találjuk. A kocsi feliratozása a kilencvenes évek hangulatát mutatja, amikor a pályaszámok mellől az MC forgalomra való alkalmasságot már nem tüntették fel.

A konténert „gerenda” segítségével rögzíthetjük a kocsi padlójához

  • Katalógusszám: 31088, pályaszám: 31 55 390 0075-4, konténerszám: 555 398. Korszak: V.
  • Katalógusszám: 31089, pályaszám: 82 55 390 0044-8, konténerszám: 555 103. Korszak: V.
  • Katalógusszám: 32088, pályaszám: 31 55 390 0028-3, konténerszám: 555 041. Korszak: IV.

A modellek kizárólagos forgalmazója a Modell és Hobby Kft. További részletekkel 30/975-75-71-es központi telefonszámon munkaidőben vagy az info@quabla.hu e-mail címen állnak rendelkezésükre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!