Az Osztrák-Magyar Monarchia területén először az alsó-ausztriai Gmünd városában közlekedtek trolibuszok 1907 és 1916 között, a járatok a városközpontot és a vasútállomást kötötték össze. A kisvárost és a vonalat azonban 1919-ben kettészakította a történelem vihara, pontosabban a saint-germaini békeszerződés: a városközpontot magába foglaló keleti része Ausztriáé maradt Gmünd néven, nyugati részét viszont, ahol a vasútállomás is volt, Csehszlovákiához csatolták, azóta České Velenice néven kell keresni, a mai Csehországban.

A 3,3 kilométer hosszú, egykori trolivonalon két Lohner-Porsche kocsi közlekedett, az egyiken külön rész is volt a postai küldeményeknek. A járművek naponta tizenhatszor tették meg az utat a vasútállomás és a városközpont között. Az első világháborút követően azonban gondokba ütközött az alkatrészellátás, így a két kocsit le kellett állítani, a várost kettészakító országhatár pedig kimondta a vonal halálos ítéletét.

Egyéni kezdeményezésre építették meg a huszadik század eleji gmündi trolik kinézete után a replikatrolit, ami július huszonegyedikén Ceské Velenicében pózol a kamerák lencséi előtt. A képre kattintva Gunther Mackinger fotóiból készített galéria nyílik

Néhány évvel ezelőtt a České Velenice-i Jan Kopecek azzal az ötlettel állt elő, hogy néhány szakemberrel együtt megépít egy replikát az egykori gmündi trolik alapján. A forgalomban is használható, a felsővezeték hiánya miatt akkumulátoros hajtású kocsi tervezési munkálatai cseh és osztrák segítséggel 2014-ben kezdődtek meg. A járművet két évvel később, napra pontosan a gmündi trolivonal leállásának századik évfordulóján, 2016. július huszonegyedikén mutatták be hivatalosan České Velenicében. A régi-új trolit az egykori Gmünd ausztriai és csehországi felének lakói nagy lelkesedéssel fogadták, a technika ördöge azonban közbeszólt: a kocsi műszaki probléma miatt nem tudta elvinni prominens utasait a régi vonal mentén, Kopecek azonban garantálta, hogy a jármű hamarosan ismét üzemképes lesz. A trolibuszt július huszonkettedikén és huszonnegyedikén České Velenicében lehetett megtekinteni, a köztes napon Gmündben turnézott.

A történet azonban itt még nem ért véget: tervezik ugyanis, hogy a közeljövőben a trolivonal egy szakaszán újraépítik a felsővezetéket, hogy bemutassák, hogyan is nézhetett ki a gmündi troli bő száz évvel ezelőtt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!