Bakonyvasút felgyorsítva: verseny a busszal

Takács Zsolt   ·   2012.05.10. 19:05
400_2

Az elmúlt évek eseményeit végígnézve elmondhatjuk, hogy a 11-es, Győr–Veszprém vasútvonal méltán megérdemelné a „Túlélő” becenevet. A Bakonyvasút bezárása már 2007-ben is terítékre került. Részlegesen ekkor meg is szüntették a személyszállítást, a Zirc és Veszprém közötti szakaszon csak hétvégenként járt vonat; majd több sorstársához hasonlóan 2010-ben ismét elindulthatott a forgalom a vonalon.

Az elmúlt évek megrázkódtatásai során kiderült, hogy van igény a vasútvonalra, emellett példátlan az összefogás a felélesztésére is. Gyakorlatilag ez mentette meg a régi menetrendet is, így a Győr-Veszprém vonal járatainak csekély százaléka esett áldozatául az április 15-én életbe lépő változásoknak. A civil lobbinak és a Bakonyvasút Szövetség közbenjárásának köszönhetően új menetrendterv került a minisztérium asztalára, melyet el is fogadott a szaktárca. A változás mindössze annyi, hogy ezentúl csak két csörgős vonatpár indul a Bakonyon át Veszprémig és egy pár közlekedik Győr–Bakonyszentlászló viszonylatban munkanapokon, a többi személyvonat Bz kocsikból áll.

A Bakonyvasút Szövetség ajándék jeggyel is kedveskedik a vonal szerelmeseinek. Ennek lényege, hogy mindenki, aki összegyűjt két darab menettérti vagy négy egy útra szóló jegyet Győr és Veszprém viszonylattal, azok szert tehetnek az igyen utazásra ugyanezen a vonalon. Erről bővebb információ a szövetség honlapján található.

Kisebb pályamunkák és 80-as tempóval is közlekedhetnek a vonatok az eddigi 60 helyett<br>Galéria a teljes vasútvonalról<br>(fotók: Takács Zsolt)

Rögtönzött tavaszi utunkat a 11-es vonalon, a 418 156-os számú Csörgőn tettük meg; ez a gép az új menetrendben már nem továbbít ablakos vonatokat Győr és Veszprém között. A vasútbarátok és fotósok bizonyára értesültek erről, hiszen túránk napján több állomáson, megállóhelyen vagy a fotózás szempontjából ideális pályaíveknél is fényképezték a mozdonyt. A Csörgő utolsó bakonyi útjainak egyikén átszeltük a Cuha-völgyet, átkeltünk a viaduktokon, a négy alagúton, ezt követően Eplény község festői domboldalán zötykölődtünk át, majd Zircet elhagyva a lankás, dűnés tájon vezetett utunk, egészen Veszprém állomásig. A gép mindössze két kocsit továbbított.

Győrtől Bakonyszentlászlóig a Sokorói-dombság panorámájában gyönörködhet az utazó. Az igazi hegyvidéki hangulat csak ezután következik, méghozzá Vinye állomástól. Innen egészen Zircig, több alagúton és viadukton haladunk át. Itt található az omlásvédővel ellátott Porvai, Eplény közelében pedig a 242 méter hosszú Lókúti alagút is. A Vinye, illetve Porva-Csesznek állomások között található Cuha-völgyi, Porvai és Alsó-Porvai alagutak kedvelt turistalátványosságok is.

Porvai alagút

A látvány és a gyönyörű környezet azonban nem minden. Ahhoz, hogy a Bakonyvasút továbbra is üzemeljen vissza kell csábítani az utasokat, és nem csak a turistaforgalmat, hanem a távolsági közlekedésre való igényt is erősíteni kell. Most többnyire csak a Győr – Bakonyszentlászló szakaszt használják az ingázók, a két megyeszékhely közötti vonatokra hétvégén van nagyobb igény. A Bakonyvasút Szövetség azt szeretné elérni, hogy a vasút menetideje versenyképes legyen a Győr és Veszprém között közlekedő buszokkal. Kiderült: ez viszonylag alacsony költségvetésből, akár már a nyáron is megvalósulhat. Mi kell ehhez pontosan?

„A MÁV-Starttól megkapott információ szerint a Győr-Veszprém vasútvonal fizető utasforgalma az eladott kézi pénztári, gépi és fedélzeti menetjegyek és regisztrációs jegyek alapján számítva 2011. évben a korábbi két évhez képest jelentősen nőtt. 2009-ben 225 ezer, 2011-ben pedig 268 ezer utasfőt számoltak” – tudtuk meg Bödecs Barnabástól, a Bakonyvasút Szövetség elnökétől.

A legfontosabb fejlemény a 11-es vasútvonallal kapcsolatban az, hogy a Bakonyvasút Szövetség felkérte a MÁV Zrt. vezetését arra, hogy a Győrszabadhegy-Veszprémvarsány szakaszon a pályasebesség 60-ról 80 kilométer/órára emeléséhez szükséges munkákat végezzék el.A MÁV beruházási és pályavasúti forgalmi szakértői által, 2010 végén elvégzett szakmai vizsgálat alapján ez mintegy 25-30 155 millió forintos költséggel jár. A pálya- és a biztosítóberendezési munkák befejezését követően a vonatok menetideje Győr-Veszprém viszonylatban 2012. decemberi menetrendváltástól kezdődően akár 10 perccel is csökkenhet. Jelenleg 1:57 a menetidő, a buszokéJelenleg 1:57 a menetidő, a buszoké ugyanezen a viszonylaton pedig 1:48. Látható, hogy a vasúton jelentős előny nyerhető; a vonatok menetideje a Győr – Zirc – Veszprém között közlekedő autóbuszokéval azonossá, a győri elővárosi forgalomban pedig a buszokénál kedvezőbbé válna.

Veszprém a láthatáron

„Ugyanakkor felkértük a MÁV-Start Zrt. vezetését is arra, hogy a Budapest-Esztergom vasútvonalon megkezdődő rekonstrukciós munkák idején 2012. június 1. és 2013. április 30. között Pilisvörösvár és Esztergom közötti vágányzár idején szükségtelenné váló Siemens Desiro motorvonatok közül néhány szerelvény ideiglenesen a bakonyi vasúton közlekedhessen” – tudtuk meg. A vasúttársaság tájékoztatása szerint, a MÁV-START Zrt. felé idáig még nem érkezett megkeresés arról, hogy ideiglenesen Desiro motorvonatok közlekedhessenek a 11-es vonalon – tájékoztatott a vasúttársaság.

”Zircen, Vinyén, Bakonygyiróton 2011-ben a MÁV Zrt. peronokat épített ki, hogy az utasoknak ne talajszintről kelljen felszállniuk a magaspadlós vonatokra. Győrasszonyfán az önkormányzat esőbeállót építtetett. Zircen az önkormányzat és a Bakonyvasút Szövetség közös finanszírozásban színvonalas megjelenésű kerékpártárolót is beszerzett. Vinyén, és Porva-Cseszneken helyi vállalkozók, az Ültess Fát Alapítvány és a Porva-Csesznek Kft a Bakonyvasút Szövetséggel, és a MÁV-Starttal egyeztetve szervezik idegenforgalmi programjaikat. A MÁV-Start és a Bakonyvasút Szövetség a téli idegenforgalom fellendítésére immár 3 éve közösen szervez Mikulásvonatokat a kisgyemekek számára. Igykeszünk tehát minden tőlünk telhető módon fellendíteni a vonal forgalmát” – tette hozzá Bödecs Barnabás.

Kapcsolódó hírek