Akár esik a hó, akár enyhe az idő, és a hőmérséklet meghaladja a sokévi átlagot, egy jogszabály értelmében a Csongrád-Csépa közt átívelő pontonhidat minden év december 15-én szétszerelik, és csak február 15-én építik vissza. Helyette komp üzemel és viszi át az autókat, utasokat a Tisza két partja között – már amikor az időjárás engedi. A komp ugyanis csak megfelelő időjárási viszonyok közt jár. Ha egy kilométernél kisebb a látótávolság, akkor nem indíthatják el, mert könnyen összeütközhet a közlekedő tiszai kishajókkal.

Nagytőke vagy Tiszaalpár irányába ilyenkor kerülniük kell az autósoknak. Sokan már csak az átkelőnél szembesülnek azzal, hogy vissza kell fordulniuk, ugyanis a közlekedőket csupán az előre látható, hosszabb leállásról tudják informálni, az aznapi változásokról nem. Az üzemeltető egyébként a híd éves összeszerelését rendszeresen posztolja a Facebookon, így a komp leállásról is érdemes lenne posztban tájékoztatnia a lakosságot.

Jó szolgálatot tesz a Tisza két partja közt

A Nemzeti Közlekedési Hatóság tájékoztatása szerint a híd mínusz százhuszonöt és plusz hatszáz centiméter közötti vízállás esetén üzemelhet. Tartományon kívüli érték és jegesedés esetén veszélyes rajta a közlekedés, ezért felnyitják, illetve elszállítják. Sokakban felmerül a kérdés, hogy amikor nincs jegesedés, és az előrejelzések szerint is az évszakhoz képest enyhe tél várható, miért nem használható a helyiek által fahídnak nevezett létesítmény. Egy csongrádi képviselő 2014-ben javasolta, hogy módosítsák a jogszabályt, és a hidat akkor bontsák le, ha az időjárás is indokolja. Nagyon sokat segít a helyieknek, akik terményt, takarmányt, árut szállíthatnak, és munkába járnak a települések közt. A hidat 2005 óta üzemeltető Deviskomp Kft. szerint a szabályt be kell taratani, a hidat nem lehet akármikor leszedni, ugyanis az időjárás egyre szeszélyesebb, és okozhat meglepetéseket néhány nap alatt is. Ezért meg kell jelölni egy adott intervallumot télen, amikor nem működik.

A 2012-es havazáskor így mutatott a szétszerelt híd helyén a folyó

A csongrádi híd egy tényleges metamorfózison esett át az elmúlt száz évben. Csongrádi gazdák 1896-ban vásárolták meg a jegyző javaslatára az esztergomi Mária Valéria híd helyén álló, régi megmaradt hajóhidat. Az öt darab fából készült hídosztály ezer forintba került, s jó szolgálatot tett a gazdáknak, akik addig komppal szállították a terményt. A szerkezetet aztán kétszer is megsemmisítették: először az első világháborúban román katonák lőtték szét. 1920 tavaszán építették újjá, ötven méterrel kicsit délebbre az eredeti nyomvonaltól. Másodszorra a németek robbantották fel 1944-ben a tiszai átkelőt. Öt évig nem is pótolták, majd csak 1949-ben készült el az új híd, amely a régi hajóhíd és egy Budapestről vásárolt pontonhíd elemeit is tartalmazta. A csongrádi híd tehát hajóhídból vált pontonhíddá.

A ponton egyébként zárt, fémből készült egység, amely a víz felszínén tartja a hidat. A csongrádi híd tizenhat, egyenként három és fél méter széles, tíz méter hosszú és másfél méter magas pontonon nyugszik. A három egész kettő méter pályaszélességű átkelő kétszáz méter hosszon, hét és fél tonna teherbírással bonyolítja a forgalmát. Teherautó csak üresen közlekedhet rajta, megrakodva már nem. Aki járt már a csongrádi – vagy bármely más – pontonhídon, különleges élményt élt át. Csépa felől közelítve az erdőnyelv végén kell várakozni, mert váltakozó a forgalom. A híd átkeléskor mozog, zörög, és a forgalom nagyon lassú (óránkénti öt kilométeres sebességgel haladhatnak át a járművek). Mindeközben a Tisza látványa lenyűgöző, az embernek (kerékpárosnak) az az érzése, hogy közvetlenül a víz felett tekerve jut át a hídon. A Tiszán egyébként három pontonhíd volt az ezredforuló után. A Lónya és Tiszamogyorós között, 1996-ban felállított pontonhíd ideiglenesen nem üzemel. A Tiszalúc és Tiszadob közti pontonhíd működik, ugyancsak korlátozásokkal.

A csongrádi híd üzemeltetőjének tájékoztatása szerint az időjárás könnyen tréfát űzhet belőlük és az átkelőkből. Hiába tűzik ki a februári híderesztés időpontját, áradás esetén ugyanis szétnyitják a hidat, hatszáz centiméteres vízszint felett pedig dereglyék szállítják az utasokat a folyó jobb és bal partja között.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!