Decembertől újraéledhet a magyarbólyi határátmenet

Károly Szabolcs   ·   2018.09.08. 13:45
400px_magyarboly

A Horvátország és Magyarország közötti három vasúti átkelőből évek óta már csak a Gyékényes és Kapronca (Koprivnica) közötti üzemel. Információink szerint azonban úgy tűnik, hat év tetszhalotti státuszt követően a magyarbólyi határátmenet is újraindulhat. A tervek alapján naponta négy pár járatot szeretnének a horvátok. Pélmonostorra az első, reggeli vonat 6 óra 25-kor indulna Magyarbólyból, ahová nyolc perccel később futna be. A többi kifelé tartó járat már Pécsről startolna, sorban 9 óra 10-kor, 13:10-kor és 17 óra 10 perckor. A vonatok tizennyolc percnyi magyarbólyi tartózkodást követően lépnék át a határt, a teljes menetidő a baranyai megyeszékhelytől egy óra huszonhárom perc. A háromkocsisra (motor, mellék, motor) tervezett Bz-szerelvények Pélmonostorról 7 óra 5 perckor, 11 óra 8-kor, 15 óra 8-kor és 19 óra 8-kor fordulnak majd vissza. Ebben az irányban Magyarbólyon a legelső reggeli kivételével húszperces tartózkodással számolnak, Pécsre pedig 1 óra 34 perc alatt érnek el.

A magyarbólyi határátmenetet utoljára 2012 decemberében használták menetrend szerinti személyszállító vonatok. Hat évvel később újraéledhet ez a horvát kapcsolat? (fotó: Tevan Imre)

A magyarbólyi átkelő újraindítása egy mozgalmas és nehéz időszakot zárhat le. Habár 2012 elején még az akkor Dráva Intercityként létező, közvetlen Budapest–Szarajevó járat talgósítását erősítették meg a bosnyákok, a magyarbólyi határátmenetet használó nemzetközi vonat fejlesztésének tervei – sőt, maga a járat is – néhány hónappal később egyrészt műszaki okok, másrészt pedig a horvátok miatt mentek füstbe: a horvát nemzeti vasút HZ a 2012. decemberi menetrendváltással jelentősen megnyirbálta nemzetközi vonatai számát. A spanyol gyártású Talgo-szerelvényeket is végül csak öt év csúszással, 2016 szeptemberében állították forgalomba a bosnyákok.

A döntés nemcsak a szlovén és bosnyák, hanem a három horvát-magyar vasúti határátkelő forgalmát is érintette: teljesen leállt a kishatárforgalmi közlekedés Kotor és Murakeresztúr között, Kapronca és Gyékényes, valamint Pélmonostor és Magyarbóly (és tovább Pécs) között. Utóbbinál ráadásul áldozatul esett a Szarajevó–Eszék–Pécs–Budapest útvonalat használó Dráva IC is. A Glas Slavonije című eszéki napilap akkor arról írt, hogy a magyarbólyi átmeneten közlekedő vonatokat havonta átlagosan ezerötszázan használták, legfőképp a Magyarországon tanuló drávaközi egyetemisták, akik számára később a frekventáltabb napokra buszjáratokat állítottak be. Gyékényesnél is csak a Budapestet Zágrábbal összekötő nemzetközi vonat maradt hírmondónak. A teherforgalmat azonban továbbra is fenntartották a három határátkelési ponton, Gyékényesnek például annyi vonatot kellett volna időnként kezelnie, hogy egyes szerelvényeket inkább Murakeresztúrra irányítottak.

2015 ősze újabb fordulópontot jelentett a horvát–magyar nemzetközi közlekedés történetében: a Balkán felől Nyugat-Európába áramló bevándorlók tízezrei miatt szeptemberben teljes határzárat rendeltek el. A döntéssel Gyékényesnél is leállították a személyforgalmat, a nemzetközi vasúti teherfuvarok pedig csak Gyékényesnél és komoly őrizet mellett haladhattak át, ahogy az Szerbia felé, Kelebiánál is történt. Zágrábba csak fél évvel később, 2016 márciusának elején indulhattak el újra a nemzetközi járatok, ezzel egyidejűleg a teherszállítás is megindulhatott Magyarbólynál és Murakeresztúron is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek