Délibáb éjjel? De hát hágónk sincs...

iho/vasút   ·   2016.11.19. 08:45
nagysisi0

Múlt hét kedden zokogtunk amiatt, hogy az ÖBB minden szívfájdalom nélkül szétvágatja tizenhat 1014-es sorozatú mozdonyát Romániában, Jászvásáron (Iasi) – küldtek még három 1142-es sorozatú gépet is a vágóhídra, de ez most nem érdekes. Az viszont igen, hogy kollégánk, Prohászka Csaba Hegyeshalomban Sisi-hasonmásokat fotózott.

Elöl a 001-es, mögötte a 004-es (fotók: Prohászka Csaba)

Nem 1014-eseket, hanem 1822-es sorozatú gépeket, azok közül is a 001-est és a 004-est. Amelyek egyébként a Sisikhez hasonlóan nem igazán tudták teljesíteni eredeti küldetésüket.

Ezeket a gépeket Brenner-mozdonyokként is ismerhetik a vasútbarátok. Az ÖBB rendelte meg a gyártásukat, hogy a Brenner-hágón könnyebben „préseljék át” a tehervonatokat, elsősorban a RoLa-szerelvényeket. Öt készült el a 1882-esekből, 1990-ben és 1991-ben munkába is állt kettő, hogy 1992-ben megszűnjön a Brenner-hágón ez a fajta forgalom... A harmadik mozdonyt csak 1993-ban vette át az ÖBB, a negyediket és az ötödiket pedig 1996-ban. Ezek már sosem látták a Brenner-hágót, ellenben mindenre használta a gépeket az osztrák vasúttársaság: simán vitték a személyvonatokat, a tehervonatokat pedig, ha kellett, párban továbbították.

Az öt mozdonyból kettőt már szétvágtak: 2005-ben az osztrákok Lengyelországba adták el a 002-est és a 005-öst, ahol próbálkoztak velük, de elunták a lengyelek az örökös problémákat, így 2014-ben fölaprították a két mozdonyt.

Ha látni szeretné élőben is a gépeket, akkor Hegyeshalomban kell letáboroznia: a mozdonyok ugyanis tovább nem jöhetnek, mivel 15kV 16,7 Hz váltakozó-, valamint 3 kV egyenfeszültségre alkalmasak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek