A júliusi előzetes bejelentés után az Air France-KLM részvényesei jóváhagyták a tranzakciókat: a Delta és a China Eastern 10–10 százaléknyi részesedést vásárol az európai társaságcsoportban, miközben az Air France-KLM 31 százalékot vásárol meg a Virgin részvényeiből. Történik mindez a Sky Team légitársasági szövetség égisze alatt, és elsősorban az észak-atlanti légiforgalomban elérhető részesedés növelése jegyében, jegyzik meg a kommentátorok.

Fontos előny a közös földi kiszolgáló állomány

Ami a háttérben gomolyog, az valóban leginkább az Európa és Észak-Amerika közti, mondhatni a világ legfontosabb transzkontinentális piacán zajló változások sora. Ez a rendkívül értékes szegmens olyan történéseken ment keresztül az elmúlt években, mint az Öböl-menti társaságok kemény betörése, vagy legutóbb a diszkontok beindulása ezen a piacon, amire láthatóan a hagyományos nagy társaságok is reagálnak, hogy megőrizzék vagy akár növeljék is részesedésüket ebből a forgalomból. Jellemző példa a legutóbbi napok fejleményei közül, hogy a legnagyobb légitársaság, az American, amely, mint ismert, jövőre beindítja a maga budapesti atlanti járatait is, a normál turistaosztály alatti diszkont jegyárakkal és persze az ehhez mért csökkentett alapszolgáltatási csomaggal kínál utazási lehetőségeket az óceánon át, egyébként ez a politika sok-sok más légitársaságnál is megfigyelhető, vagyis ugyanazon a járaton mind a hagyományos, mind a low-cost üzleti modell szerint kínálnak a jegyeket.

Az AF-KLM számára a befektetett tőke is számít

A Delta–Air France-KLM–Virgin körtánc mindegyik résztvevő számára növekedési esélyt jelent ezen a kemény piacon, megteremtve a legerősebb járathálózatot, és bekapcsolva a legfontosabb légi csomópontok közül ötöt (New York, Atlanta, London, Párizs és Amszterdam) a közös rendszerbe. A vonalakon a társaságok egyeztetik a menetrendeket és az árakat, a Delta az Államokban, az Air France-KLM Európában igazítja rövid- és középtávú járatait megfelelő átszállási lehetőségekkel az atlanti átkeléshez, magyarán mindegyik partner úgymond ráhordóként dolgozik a többi számára.

Ugyancsak komoly előnye a lépésnek a földi kiszolgálás egységesítése és kölcsönös igénybe vétele az óceán mindkét oldalán, a marketing- és eladási tevékenység racionalizálása és a különféle utasprogramok összehangolása. A Deltának például mostantól nem kell fenntartania külön eladási csoportot az európai-atlanti vonalaihoz.

Amszterdam is része a közös nagy hálózatnak

A Business Insider által megkérdezett elemző szerint a Delta az első amerikai óriástársaság, amely megértette, hogy milyen most a nemzetközi légiközlekedési piac , és mit jelent a stratégiai befektetés ezen a piacon. A Bloomerg is azt emeli ki, hogy ez az első, kontinenseken átívelő komoly összefogás légitársaságok között. És persze megvannak a résztvevők speciális érdekei is, az Air France-KLM felől például sűrűbben hallani, hogy a még mindig tartó szerkezetváltási folyamat sikeréhez jól jön az a 751 millió eurónyi tőke, amit a Delta és a China Eastern befektetése hoz.

Kevesebb szó esik a Virgin féle akvizícióról, pedig ez a Branson-féle cég is jelentős szereplője az atlanti piacnak: nos a tulajdonos szerint a mostani megállapodás ötven évre előre garantálja a Virgin Atlantic számára a növekedést és a profitképes működést.

A China Eastern a roppant gyorsan növekvő kínai piacon segít

És ugyancsak kevés szó esik mindehhez képest a China Eastern féle vonalról, amiről az Air France-KLM vezérigazgatója azt mondja, hogy a lépés konszolidálja a légitársaság-csoport pozícióit egy gyorsan növekvő piacon. A Delta számára a megállapodás azt jelenti, közelebb került a megvalósuláshoz az a terve, hogy a csendes-óceáni, illetve kelet-ázsiai piacon indítson közös vállalkozást a kínai partnerrel. Egyébként a Deltának már korábban is volt részesedése mind a Virgin Atlantic, mind a China Eastern tulajdoni szerkezetében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!