Indóház, augusztusban is!

Kiadónk tizennegyedik évfolyamát író vasúti folyóiratában folytatódik Móricz Zsigmond jóízű, a szerző aktív mozdonyvezetői pályafutását felidéző  sorozata, amelynek címe mindent elárul: „A kapott vezénylés parancs, vitának, megjegyzésnek helye nincs!”. Igen, a múlt század hetvenes éveiben a vasúton még a régi katonás rend uralkodott jól körülhatárolható alá- és fölérendeltségi viszonyokkal, rangjelzésekkel.

Ugyancsak a vezérek munkájával függ össze a Rail Cargo Hungaria krízisintervenciója: az RCH 2010 óta szervezi mozdonyvezetőinek, illetve a balesetekkel közvetlenül foglalkozó munkatársainak speciális pszichológiai tréningsorozatát. Interjúnkban azt a mozdonyvezetőt szólaltattuk meg, akinek május végén a Hort és Csány közötti vasúti átjáróban a mozdonya elé vetette magát egy 49 éves horti asszony a négyéves unokájával.

Utolsó előtti fejezetéhez érkezett a Nagy Háború vasúti szállításait felidéző sorozatunk: ezúttal az összeomlást megelőző hónapok transzportjairól olvashatnak.

A menetrendalapú infrastruktúra-fejlesztések tárgyában szerzőnk megvizsgálta, hogy napjaink nagy vasúti fejlesztéseinél az előre meghatározott, szükséges menetrendi struktúra határozza-e meg, hogy pontosan milyen pályát kell építeni, milyen járműveket beszerezni. A válasz kiderül az újságból.

Egyszer lett volna vonatrablás Magyarországon, de az is meghiúsult, hál’istennek: a szerencsésen végződő történet 1988. szeptemberi, ekkor próbálta Szegeden a  70754 számú tolatós tehert egy méretes konyhakéssel kezében Békéscsaba helyett Ceglédre téríteni egy ittas pasas. Indítékainak okairól, akciója körülményeiről az esetet elszenvedő főmozdonyvezető jóvoltából értesülhetnek olvasóink.

Szerbiai, országjáró gyomírtó körúton vehetünk részt a kevés ottani magyar vasutas egyikének, Tripolszki Dalibornak köszönhetően. Romok, felhagyott vasúti épületek, enyésző járművek Versectől Pancsován át Vrbnicáig. A főszereplő Joszip Broz Kék Vonatának General Motors EMD gyártású 666 001-es dízelgépe.

Gyomirtás Szerbiában, GM-mel

További nagyvasúti témák: átlépte az egymillió kilométeres futásteljesítményt a GYSEV két Flirtje, Iarnród Éireann, DART és Luas, avagy bemutatjuk Európa harmadik legnagyobb szigetének kötöttpályás közlekedését, beszámoló a 68. Vasutasnapról és a gyermekvasutasok avatásáról. A címlapsztorit a Desirók vendégszereplése a ráckevei HÉV-en ihlette.

A kisvasúti rovatban a Zselici csühögő viszi a prímet, Tusnádi Csaba Károly harminc-negyven évvel ezelőtt készült fotóival. Munkatársunk ellátogatott a Taurachbahn hagyományos kisvasúti ünnepére is, ahol az egykori Salzkammergut Lokalbahn 22-es mozdonyának hazatérése Ausztriába volt a fő attrakció.

C50-es Zselicben, amikor még fekete-fehér volt a világ...

A 120 éves fővárosi, Bartók Béla úti villamosközlekedést bemutató írásból kiderül, hogy a kereskedelmi miniszter 1904. január 1-jével megtiltotta az álló utasok szállítását a szerelvényeken, és az is, hogy a már-már átláthatatlan színes tárcsás relációk helyett mikor vezették be a számos viszonylatjelölést.

Ezúttal is színes a modellvasúti kínálat. Felsorolásszerűen: a precízen kidolgozott Piko Expert E18, csíkos Y kocsik a Tillig kiadásában, M62 129: a gyártó kihozta belőle a maximumot, Gigant nullás építési nagyságban, német Krokodil TT-ben és a ritka TTe építési nagyságban megvalósult Tömböly Álomvasutak terepasztala, ráadásul utóbbi Halasy-Nagy Endre tollából.

*

Kiadónk vállalkozás, gazdasági pozícióit gyengíti, a minőségi tartalom előállítására vonatkozó igyekezetét a tetemes bevételkiesés miatt csorbítja az Indóház széles körben elterjedt fénymásolása, egyéb sokszorosítása. Lemondó kézmozdulattal innen üdvözöljük a pitiáner eljárás művelőit, a lelombozóan kínos tulajdonság, a zsubrák sóherség zászlóvivőit.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!