Dreamliner-ünnepek: ötszázadik és ötszázadik

iho   ·   2016.12.25. 12:00
cim
A Boeing közleményben adta hírül ötszázadik 787-es átadását. A „szerencsés nyertes” a kolumbiai Avianca légitársaság, a gép egy rövidebb törzsű 8-as változat Rolls-Royce Trent hajtóművekkel.

Korábban már jeleztük, van némi zűrzavar az ötszázadik körül, vagyis hogy a december elején Párizsba érkezett 787-est, az Air France első Dreamlinerét is ötszázadikként kezelte a sajtó, és persze maga a légitársaság is, sőt a gyártó is így ünnepelt.

Mostanra valamennyivel tisztult a kép: az AF példánya az ötszázadik volt, ami legördült a gyártósorról, az Avainca gépe pedig az ötszázadik, amit légitársasági szolgálatba állítottak. A kettő közötti eltérést egyrészt a prototípusok jelentik, másrészt a már egyre fogyatkozó gépek abból a bizonyos első sorozatból, amely még túlsúllyal és más műszaki problémákkal küszködött és ezért még van belőle eladatlan példány, a „Rettenetesek” közül kettő kerül az Air Austral, három az Ethiopian flottájába.

Mindenesetre a 787-es rekordot ünnepel. Eddig a 777-es gyártása futott fel legrövidebb idő alatt a szélestörzsű gépek közül, de ennek a típusnak kilenc év kellett ahhoz, hogy az elsőtől elérje a félezredik határvonalat. A 787-esnek ez sokkal rövidebb idő alatt sikerült, hiszen az első Dreamliner 2011 őszén állt szolgálatba az All Nippon színeiben.

A Dreamliner-flotta most már 48 üzemeltetőt számlál, a lerepült járatok száma csaknem 670 ezer, a szállított utasok száma 133 millió. A jelenlegi rendelési lista szerint még 710 gép leszállítása van hátra, ami persze még bőven növekedhet is, mindenesetre a mostani havi 12 gépes kibocsátás mellett ez csaknem öt évnyi munkát jelent a két gyártósor, Everett és Charleston számára.

Mindeközben formálódik az utóbbi helyszínen a gépcsalád leghosszabb, legnagyobb kapacitású tagja is. A középső törzs-szekcióhoz itt erősítik hozzá a szárnyakat és a farokrészt. A gyártás felfutását jelzi, hogy az előző, meghosszabbított változat, a 9-es első példányának összeszereléséhez és gyári tesztjeihez 86 nap kellett, a 10-es elkészültéhez ehhez képest két héttel rövidebb idő is elégnek tűnik, az első felszállását a Boeinghoz közelálló források most március közepére várják.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.