Drezda mellett gőzzel

Melles Kristóf   ·   2011.07.29. 07:00
title

Szászország a sűrű nagyvasút mellé sok-sok kisvasutat is épített. A gőzvontatást azonban a mai napig csak kiegészíti a dízelvontatás, pedig voltak ambiciózus tervek. Drezdától északnyugatra indul az a vonal, amely már 1974-ben nosztalgiavonat füttyétől volt hangos.

Szászország a valaha létezett keskenynyomközű vonalakkal. A vasutak egy része normál lett (Heidenau–Altenberg, Klotzsche-Kamenz), mások megszűntek, Radebeul, Oschatz, Freital, Zittau, Cranzahl, Jöhstadt fennmaradtak<br>(forrás: schmalspurbahn.de)

Radebeul Ost állomásépülete: még jelenlegi állapotában is fenséges

Radebeul Ost–Radeburg: Drezda elővárosából indul a vonal, hiszen már a XIX. században is célszerű volt a részvényesek pénzét takarékosan felhasználni, nem akartak horribilis áron telket vásárolni. 1884-ben indult meg a 16 kilométeres vonalon a forgalom, a Németországban szokásos 750 mm nyomtávolsággal. Legérdekesebb műtárgya a dippelsdorfi tavon átvezető töltése, amely vadregényességben csak a Tisza-tavi vasúthoz hasonlítható.

Hogyan keresztezzünk tavat feladat megoldása<br>(forrás:Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft)

A gőzmozdonyok még bőven húztak tehervonatokat is, amikor 1974-ben elindult a nosztalgiaforgalom. Majd az NDK megszűnésével ez megváltozott, mert bezártak a gyárak, és a közúti fuvarozás felszabadult a korlátozások alól. A személyforgalom került előtérbe, de a DB nem szeretett volna kisvasúttal foglalkozni. Előbb a Verkehrsverbund Oberelbe hosszú távú közszolgáltatási szerződése, majd pedig a kiszervezés jelentette a továbbélést. Mindkét új tulajdonos érdekes szereplő: előbb a vonattakarítással foglalkozó BRG jött 2000-ben, majd a 2004-ben DB-leány helyett a tartományi kötődésű Busverkehr Osterzgebirge. Az utóbbi már 1997-től működtette a Cranzahl–Kurort Oberwiesenthal kisvasutat, és miután Szászországban megszerzett még két kisvasutat (a radebeulin kívül a Freital-Hainsberg–Kurort Kipsdorf vonalat), megalapította a Sachsische Dampfeisenbahngesellschaftot. Az utóbbi cég üzemelteti jelenleg Lößnitzgrundbahn márkanéven a vonalat, és már csak a bérletes utasok vehetik igénybe közlekedési szövetséges árakon, a turisták többet fizetnek az élményért.

Kétmotors, könnyen ívbeálló dízelmozdony volt a V36K, de nem vált be a szász kisvasutakon. Itt a képen a zittaui fűtőház előtt látható<br>(fotó: schmapsurbahn.de)

Radebeul Ost vágányai. Bal szélen a keskeny sínpár, mellette a DB AG két vágánya, tőlük jobbra pedig a Verkehrsprojekt Deutsche Einheit építési területe látható. Az ICE félreállt, mert az építkezés miatt a következő állomásköz egyvágányú

Körbejárja vonatát a gőzmozdony. Ezen a napon nyolc kocsit kell eljuttatnia Radeburgba

Kisvasút-villamos keresztezés Weißes Roß negállóhelynél<br />(az archív fotót D. J. Howdle készítette)

Ugyanez a vágánykereszt tizennégy évvel később, a radebeuli telepen kiépítve<br>(fotók: Melles Kristóf)

Kisvasúton átszelési kitérő: ezek szerint ilyen is létezik

Széntér kisvasúti módra. A szenet a daru emeli a silóba, majd onnan a puttonyokba kerül, végül a mozdony széntárolójába. A csöpögő víz jelenléte nem véletlen: a szenet locsolni kell, hogy véletlenül se legyen kedve szénporrobbanáshoz

Hóeke és L45H. Még az üzemi járműveken is automata kapcsoló van

Kapcsolódó hírek