Tesztrepülés közben

Már júliusban megkezdődik a „rendszeres üzemeltetése” a kínai személyszállító helikopter-drónnak Dubaiban, a városi közlekedési rendszer részeként, adja hírül az Ehang nevű, Hangcsou központú, de Kaliforniában és Németországban is részlegekkel működő vállalkozás.

A gépről magáról tavaly jelentek meg az első hírek, sőt, a repülését is megörökítették. A gép előre meghatározott fel- és leszállási pontok között repül és saját kamerái segítségével képes pontosan leszállni. Az elektromos jármű egy földi parancsnoki központtal áll kapcsolatban, amely egyfajta légiforgalmi irányítóközpontként is működik, tehát figyeli, nehogy veszélyes közelségbe kerüljenek a drónok egymáshoz képest.

Először tavaly Amerikában mutatták be

Ugyanakkor valamennyi levegőben lévő jármű paramétereit, rendszereinek állapotát külön-külön monitorizálják, és ha kell, a földről közbe tudnak lépni. A felhasználónak pedig csak be kell ülnie, be kell kötnie magát, jeleznie kell a célállomást, megnyomni a felszállás-gombot, és az Ehang 184 autonóm üzemmódban repül oda. Ha nem megfelelőek a meteorológiai körülmények, például túl erős a szél, a központ letiltja a repülést, ugyanakkor a szerkezet dinamikus stabilizáló rendszerrel repül, vagyis kiegyenlíti a lökéseket.

A gép valamennyi rendszere többszörös tartalékkal működik. Négy dupla rotort forgat nyolc elektromos motor, az alapszerkezet fém, a kabin kompozit-építésű, a súlya 240 kilogramm, maximális utazósebessége 160, átlagos utazósebessége 100 kilométer óránként, viszont a cég portálján hatvan kilométeres átlagsebesség olvasható.

Fél órányi repülés, autonóm módon, de a földről ellenőrizve

Csúcsmagassága 3500 méter, de a nyilatkozatokból az derül ki, hogy eddig ezer méter fölött még nem repült. A hasznos teher pedig száz kiló lehet, vagyis a szerkezet egyszemélyes, a kabin hátsó részében jut hely némi poggyásznak is. A repülési idő  25–30 perc, használat után gyorstöltéssel egy óra alatt lehet ismét repülőképes állapotba hozni a lemerült akkumulátorokat. Az utaskabinban tehát az ülésen kívül nincsenek kormányszervek, működtetésre szolgáló kapcsolók, csak egy tabletszerű, az ülés elé hajtható számítógép-kijelző.

Ha kijelölte az utas az úticélt, és beállította a klímát, mejelenik a take-off ikon...

A magas biztonsági és megbízhatósági követelmények jegyében a gépet további alapos tesztprogramnak vetik alá, ez persze némiképp ellentmondani látszik az idei nyári beüzemeléssel. A gép építése 2013-ban kezdődött, a tervező saját korábbi kisgépes balesete nyomán határozta el, hogy megépíti az abszolút biztonságos légijárművet, csatlakozott a projekthez az a pilóta is, aki már 2005-ben saját koaxiális rotorral repülő minihelikoptert készített.

Noha azt többször megörökítették, hogyan foglal helyet az utas, de egyetlen videón sem látszik igazából, hogy ember is ült volna a levegőben lévő gépben. A dróntt Dubaiban is kipróbálták, különosen látványos volt a repülésre a Burj al-Arab, a vitorla-alakú felhőkarcoló-szálló szomszédságában, de erreől a repülésről sem tudjuk, hogy közben ült-e valaki a gépben.

A cég egyik vezetője állítja, hogy többen is repültek már vele, és ő is kipróbálta. Ez ugyanakkor nem azt jelenti, hangsúlyozta a cégvezető, hogy ő vezette volna a gépet: ez az abszolút utasszállító szerkezet, a benne ülő tehát nem pilóta, hanem utas, akinek nincs más dolga, mint közölni a géppel, hová szeretne eljutni.

A gép előnye a helikopterekkel szemben azon kívül, hogy nem  kell hozzá helikopter-vezető, az, hogy sokkal kisebb helyen képes a függőleges fel- és leszállásra, gyakorlatilag erre két autónyi parkolóhely elég. Tavaly a nyilatkozatok arról szóltak, hogy a gépre megszerzik az FAA és a kínai hatóság engedélyét, arról nincs hír, hogy ez megtörtént-e. Viszont megtörtént az első parancsnoki központ kiépítése Hangcsouban. Nemcsak nagyvárosok felett, hanem például egy több szigetből álló turistaközpontnak is elképzelhető a használata. Ugyanakkor a videók tanúsága szerint a nagyvárosi és természetközeli repüléshez képest is eléggé magas a zajszintje, nyilván elsősorban a nyolc rotor miatt.

Egy ülés és egy kijelző, se bot, se kollektív, sem pedálok...

A jelek szerint a kínai fejlesztők nem kisebb ellenfelet előztek meg, mint az Airbus: amint erről portálunk is hírt adott, az európai gyártó amerikai partnerekkel futtatja az úgynevezett Vahana-projektet, szintén kisméretű, autonóm, helyből fel- és leszálló légitaxi, igaz, nem annyira helikopter-szerű, mint inkább billenőrotoros konstrukció. Tavaly az idei évre ígérték a prototípust és 2020-ra a már gyártásra érett konstrukciót. Az pedig, hogy igazi légitaxiról lenne szó, az is jelzi, hogy a programba közben beszállt az Uber is.

Az Airbus-koncepció

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!