(fotó: Flightglobal)

Fordulatokban, és végül üzletkötésekben is gazdag szalont zártak Dubajban; 850 gépre kötöttek megállapodást fix szerződés, opciós lekötés, illetve szándéknyilatkozat formájában. De az itteni történések fontossága eléggé evidens az eladások számán túl is. A közel-keleti térség légiközlekedése és egyben gépigénye egyre nő, ezen belül is az Öböl-menti három óriástársaság meghatározó szereplője a globális iparágnak. Ugyanakkor érdekes, hogy a legtöbb gépre szóló egyösszegű rendelést nem ennek a térségnek valamelyik cége jelentette be.

Pontosabban ez is érdekes kérdés: vitathatatlan, hogy a szalon szenzációja az Indigo Partners emlékezetes rekordja, 430 keskenytörzsű Airbusra vonatkozó megállapodása volt, csakhogy az valójában négy légitársaság flottabővítését szolgálta, a legnagyobb számban – 146 példányban – a Wizz kap ebből a mennyiségből. Ehhez képest a szalon legnagyobb, egy légitársasághoz kötődő üzlete mégiscsak az Öböl egyik cége, a flyDubai opciókkal együtt 225 példányos 737-es beszerzése volt.

Airbus-fantáziarajz a négy társaság neóiról

Ami persze összefügg az induló nap meglepetésével, hiszen ez a légitársaság mostmár közvetlen kapcsolatban áll, ráhordója az egyfolyosós gépeivel Dubai „nagy”, kizárólag szélestörzsű gépekkel operáló cégének. Az Emirates kétségkívül az egyik legfontosabb és legrégebben várt döntést hozta meg a flottája jövőjéről, az ötven 787-10-es vásárlásával. Volt ezen kívül néhány kisebb üzlet szélestörzsű gépekre, de persze ennek a kategóriának az eladása mindig is alacsonyabb a számok szerint, mint az egyfolyosósoké. A leginkább erősödő diszkont cégek is elsősorban az utóbbi kategóriából keresnek utasszállítókat, de az Emirates döntése ellenére láthatóan tovább tart a légitársaságok elmúlt években tapasztalt viszonylagos óvatossága a nagy, kétfolyosós repülőgépek vásárlásában.

Az Airbus ezalkalommal mindössze egy kétgépes szándéknyilatkozatot tudott felmutatni a szélestörzsű fronton egy szenegáli társaság részéről A330neókra, pedig a szalont megelőző napokban, mint erről írtunk, csak úgy röpködtek a számok harminc, harminchat vagy harmincnyolc óriás A380-as rendeléséről, amiből végül egyelőre nem lett semmi. Sőt, a „hírbe hozott” Emirates, amely a típust messze legnagyobb számban üzemelteti, nyilvánosan is világossá tette, hogy a nyáron a gyártó által beindított A380plus-program nem hoz elég komoly változásokat a gép gazdaságosságában.

A egyetlen nagyszámú kétfolyosós rendelés: 787-10-esek az Emiratesnek

Ráadásul közben csendesen megérkezett a legelső szolgálatba állt A380-as, szép fehérre festve, a gyártó bázisrepterére: érthető, hogy a Singapore Airlines a legrégebbi gépei helyett a már korábban megrendelt újakat fogja forgalomba állítani. Mivel mégiscsak mindössze tízéves óriásmadarakról van szó, az elmúlt napokban mindez megint felélénkítette a vitákat és az elemző anyagok megjelenését arról, hogyan is alakul a jelenlegi legnagyobb utasszállító jövője, egyes rövidebb és kellemetlenebb megfogalmazások szerint: van-e jövője egyáltalán.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!