Dupla vagy semmi

Hörcher Dániel   ·   2011.09.05. 17:35
kiskep

A svéd közlekedéspolitika ambiciózus célkitűzéseiről számol be Sparing Dániel, a railzone.nl magyar szerzője.  A skandináv ország szakemberei fenntartható pályára szeretnék terelni közlekedési rendszerüket, aminek alapeleme lenne a közforgalmú helyváltoztatási módok térnyerése. A szerző – a Svéd Közösségi Közlekedési Szövetség nevével fémjelzett kisfilmet idézve – négy sikeres projektet elemez, amik a 2008-ban útnak indított program első eredményeinek tekinthetők.

Göteborg városában – London és Stockholm példáját követve – 2013-ban szeretnék bevezetni a privát személyautók dugódíját. A hasonló anyagi ösztönző eszközök bevezetésekor rendre előkerülő problémára hívja fel a figyelmet a szerző: vajon a jelenlegi tömegközlekedési rendszer alkalmas lesz-e a hirtelen megugró igények kielégítésére

Göteborg busz- és villamoshálózata hatalmas, lökésszerű terhelést kaphat, ha bevezetik a dugódíjat <br> (fotók: Hörcher Dániel)

Malmö után Stockholmban is vasúti alagutat építenek az elővárosi vonatok vonzerejének javítása érdekében. A város szívébe érkező utasok így sokkal gyorsabb átszállási lehetőségeket kapnak a metró- és autóbuszhálózat felé. Malmőben már bevált a kapacitásnövelés ezen eszköze, a Koppenhága tőszomszédságában fekvő városban ezúttal a jegyrendszer fejlesztésével igyekeznek kiaknázni az infrastruktúra új lehetőségeit.

Negyedik példaként egy ötvenezres kisváros, Sundsval közlekedésének megreformálását említik a svédek. Itt nem nagyberuházásokat vagy technológiai újításokat kellett bevetni a siker érdekében. Mindössze közös tárgyalóasztalhoz kellett ültetni a város önkormányzati, közlekedési és civil szervezeteit. Jelentősen megemelték az autóbuszok nyújtotta kínálat színvonalát, azaz sűrítették a menetrendet, majd mindezt a marketing eszközeivel hozták az emberek tudomására. Huszonhárom százalékkal növekedett az elmúlt években Sundsval buszhálózatának piaci részesedése.

Stockholmban az elővárosi vasúthálózat kapacitásnövelése állandóan terítéken van

Ahogy Sparing Dániel is megjegyzi, Magyarországon már csak matematikai szempontból is nehézkes lenne megduplázni a tömegközlekedés jelentős piaci részesedését. Ám az újszerű szemléletmódra éppen azért van szükség, mert hatalmas tömegek kénytelenek bizalmukat naponta a közösségi közlekedésbe vetni.

Kapcsolódó hírek