Életét vesztette egy búvár a lezuhant Lion Air Max 8 roncsai után kutatva, az ok: dekompresszió. A búvár az önkéntesek egyike volt, akik az állami kutató-mentő szolgálat, a Basarnas embereivel együtt dolgoznak a helyszínen. Amint beszámoltunk róla, az utasszállító a dzsakartai felszállás után néhány perccel zuhant a Jáva-tengerbe október 29-én, helyi idő szerint a reggeli órákban.

Az utasok földi maradványai mellett a legfontosabb feladat a rögzítők megtalálása volt, az egyiket pénteken sikerült felszínre hozni, pontosabban a „doboznak” csak a memória-egysége került elő, egyébként az, hogy a doboz is eltört, jelzi, hogy a becsapódásnak mekkora ereje lehetett. Az első hírekből nem derült ki, de később jelezték, hogy a memóriaegység a repülési adatrögzítőhöz tartozik.

Ahhoz, hogy használható adatok kerüljenek ki belőle, két hétig tartó munka szükséges az indonéz közlekedésbiztonsági szervezet laboratóriumában. A vízalatti kutatómunka közben két zónára fókuszál, az egyik az, ahol a memóriaegységet megtalálták. A megtalált roncsok mintegy két mérföldre vannak attól a ponttól, ahol utoljára látták a gépet a radarok, a visszatérésre való engedélykérésen túl az irányítók nem rögzítettek vészhelyzeti jelentést a személyzettől. Az eddig előkerült legnagyobb darab az egyik futómű volt. A kutatást nehezíti, hogy ezen a tengerszakaszon rengeteg más roncs van a fenéken, főként viharok áldozatául esett hajók.

A vizsgáló testület, a nemzetközi előírásoknak megfelelően, bevonja a baleset körülményeinek és okainak felderítésébe az összes érintett felet, ott lesz a bizottságban a Boeing, a hajtóműveket gyártó General Electric, az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az NTSB, és az USA légügyi hatósága, az FAA képviselője is.

Mint ismeretes, a gép személyzete technikai hiba miatt engedélyt kért a visszatérésre Dzsakartába, a gép előző járatán a személyzet azzal szembesült, hogy a kapitány kijelzőin „megbízhatatlan sebességadatok” jelentek meg, ezután a kapitány átadta a gép vezetését a másodpilótának és a 737-es eseménymentesen leszállt Dzsakartában, ahol a légitársaság szerint kijavították és repülésre alkalmasnak minősítették a gépet.

Egy sajtójelentés szerint az indonéz közlekedési hatóság leváltotta a társaság karbantartási és minőségbiztosítási főnökét, később kiderült, hogy csak 120 napos felfüggesztésről van szó. Ugyancsak felfüggesztették a technikai igazgatót és azokat a mérnököket, akik a gépet nyolc órával az utolsó leszállása után a hiba kijavítása után ismét kibocsátották a forgalomba.

Az autentikusnak számító Aviation Herald repülésbiztonsági portál egyébként visszavonta a saját bejegyzéséről az interneten a baleset után különféle változatokban megjelent karbantartási lapot, mert nem tartotta hitelesnek a közléseket, viszont szerepelt rajtuk a pilóták neve, akikről annyit tudni, hogy a kapitány hatezer, az első tiszt ötezer órát repült.

Friss hírek szerint a Lion Air átvizsgált tíz 737 NAX utasszállítója közül kettőn találtak problémát a pilóták kijelzőjével kapcsolatban, egy esetben a hiba hasonló volt, mint amiről a lezuhant gépet repülő előző személyzet beszámolt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!