A személykocsikat ezúttal is a QuaBLA-modell tulajdonosa, Börcs László szakkommentálásával mutatjuk be, amelyet a társaság legfrissebb hírlevelében is elolvashatnak.

A Fuggerth reneszánsza

„Mindig csodálkoztam külföldi megrendelőim modellgyűjtési szisztémáján...

Csak és kizárólag szerelvényekben gondolkodnak, ha modellvásárlásra, vagy készítésre adnak megbízást. Ezért döntöttem úgy, elkészítek egy elővárosi és egy távolsági személyvonatot.

Plusz egy kivételt, mert az erősíti a szabályt!

A képre kattintva galéria nyílik a személykocsikból (fotók: QuaBLA-hírlevél)

A fehérvári »inga«

Nyilvánvaló, hogy a Bhv-sorozat nem maradhat ki a szórásból, ezért egy Székesfehérvár–Budapest-Déli Pályaudvar viszonylatú személyvonatra esett a választás. Az ötödik korszak végére jellemző felirat-elrendezéssel és színvilággal mutatkozik a három különböző pályaszámú Bhv, továbbá a hozzájuk tartozó BDbh.

Valamennyi kocsira festés előtt a tetőszellőzőket felragasztottuk, majd a feljáróajtókat szürkével vagy kalapácslakkal fényeztük. Az ablakkereteket világosszürkére tamponáltuk.

A modellcsalád kivitele a kilencvenes évek végére datálódik, az alvázfelirat tartalmazza a honállomáson kívül a karbantartó hely feliratát is, valamint ekkor kerültek fokozatosan bevezetésre a nem dohányzók érdekeit figyelem bevéve a cigarettafüst-mentes kocsik.

Ebben az időszakban lettek Fehérvárról elállomásítva a BDt vezérlőkocsik, cserébe BDh vagy BDbh vagont kapott valamennyi szerelvény.

A távolsági

Személy szerint nagy kedvencem a By kocsitípus, és a hozzátartozó Ap, vagy Apv első osztályú vagon. A kilencvenes évek távolsági személyvonatai a Déliből indulva akár a Hegyeshalmi végpont felé, akár Fehérvár, Kanizsa irányába ilyen kocsikból lettek kiállítva. A Balatoni vonalon az étkezőkocsi sem hiányozhatott.

Emlékszem, hogy esetenként az egyes fővonalon is előfordult személyvonatban az »etető« az osztályos kocsik között. Nyilván a szerelvényforduló miatt nem vették ki... A négyféle pályaszámú By azonos festéssel készült. A két első osztály (az egyik Ap, a másik Apv) különböző festésű feljáróajtót kapott. A »bolhás« kocsik az eredeti kivitelnek megfelelően nyolc darab tetőszellőzőt kaptak. Az étkező csakúgy, mint a többi kocsi, természetesen a Délibe van állomásítva. A szürkére tamponált ablakkeretek ezekről a modellekről sem hiányozhatnak.

Az első osztályú kocsi tetején lévő Kuck-Kuck szellőzőből nyolc darabot helyeztünk el, az étkező is az eredeti kivitelt másolja. A konyhaoldalon a való

A kivétel

Még a nyáron, rokonok elé mentem ki a Keletibe. Mikor megláttam a szokásos hatodik korszakos Bhv-t, el is fordítottam a fejem. De rögtön vissza is néztem: MOSÓVÉDŐ!

Már akkor tudtam, hogy elkészítem, ha alkalom adódik, bár mindig nehéz a felvállalt projektek közé egy-egy új versenyzőt beilleszteni. Természetesen, a tetőszellőzőt felragasztottuk, az ablak szürke, az ajtó ezüst, a feliratok pedig tű élesek.

Annyira, hogy az alvázfelirat sebesség jelében és az ülőhelyszámban a piros X jelölést sem felejtettük le, de ha már a tampongépben piros volt a festék, a feljáróajtókat is feliratoztuk.

Budapesti illetőségűek és személykocsi-rajongók, ez kötelező darab!

  • Katalógusszám: 21137, pályaszám: 50 55 20-07 474-9 Bhv, korszak: V.
    Tisztán nem dohányzó, szürke ajtóval.
    Honállomás: Székesfehérvár.
  • Katalógusszám: 21138, pályaszám: 50 55 20-07 555-5 Bhv, korszak: V.
    Dohányzó szakasszal, kalapácslakk ajtóval.
    Honállomás: Székesfehérvár.
  • Katalógusszám: 21139, pályaszám: 50 55 20-07 780-9 Bhv, korszak: V.
    Tisztán nem dohányzó, szürke ajtóval.
    Honállomás: Székesfehérvár.
  • Katalógusszám: 21210, pályaszám: 50 55 82-28 110-9 BDbh, korszak: V.
    Tisztán nem dohányzó, szürke ajtóval, kerékpár logóval.
    Honállomás: Székesfehérvár.
  • Katalógusszám: 21146, pályaszám: 50 55 08-17 000-6 WRy, korszak: V.
    Étkezőkocsi.
    Honállomás: Budapest Déli Pu.
  • Katalógusszám: 21154, pályaszám: 50 55 20-17 333-5 By, korszak: V.
    Dohányzó szakasszal, kalapácslakk ajtóval.
    Honállomás: Budapest Déli Pu.
  • Katalógusszám: 21155, pályaszám: 50 55 20-17 366-5 By, korszak: V.
    Dohányzó szakasszal, kalapácslakk ajtóval.
    Honállomás: Budapest Déli Pu.
  • Katalógusszám: 21156, pályaszám: 50 55 20-17 398-8 By, korszak: V.
    Dohányzó szakasszal, kalapácslakk ajtóval.
    Honállomás: Budapest Déli Pu.
  • Katalógusszám: 21157, pályaszám: 50 55 20-17 399-6 By, korszak: V.
    Dohányzó szakasszal, kalapácslakk ajtóval.
    Honállomás: Budapest Déli Pu.
  • Katalógusszám: 21200, pályaszám: 50 55 10-27 072-9 Apv, korszak: V.
    Dohányzó szakasszal, kalapácslakk ajtóval.
    Honállomás: Budapest Déli Pu.
  • Katalógusszám: 21201, pályaszám: 50 55 10-27 073-7 Ap, korszak: V.
    Dohányzó szakasszal, szürke ajtóval.
    Honállomás: Budapest Déli Pu.
  • Katalógusszám: 21234, pályaszám: 50 55 20-07 753-6 Bhv, korszak: VI.
    Mosóvédőkocsi, kalapácslakk ajtóval.
    Honállomás: Budapest Keleti Pu.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!