Egy elfelejtett bányavasút képei

iho   ·   2016.01.09. 16:15
00kicsi

A település környékén, pontosabban a Gyöngyösoroszi, Mátraszentimre, Mátrakeresztes, Gyöngyöspata községek környékén található érceket a XVIII. században kezdték iparszerűen bányászni, először Fazola Henrik újmassai hámorát látták el innen (is) vasérccel. A bányákat többször bezárták, majd újranyitották, legutoljára az 1949-ben alakult Ércbányászati Nemzeti Vállalat rendelt el – kiemelt feladatként – érckutatásokat. A 600 milliméter nyomtávolságú, összesen nyolc kilométernyi hosszban kiépült, villamosított bányavasút építéséről közelebbi adatokat mindeddig nem sikerült fellelni, a kisvasut.hu portál információi szerint egy AEG gyártmányú, felsővezetékes és több akkumulátoros mozdony is vontatta a csilléket.

Vágányrengeteg az altárónál. A képre kattintva fotógaléria nyílik (Komjáthy Zoltán felvételei 1983-ban készültek)

A bánya bezárásáról 1985-ben határoztak, a következő évben végleg meg is szűnt a termelés. A vasutat a kétezres években élesztették ideiglenesen újjá, a tárók kitisztítása és szakszerű tömedékelése, a veszélyes anyagok elszivárgásának megakadályozása érdekében.

* * *

Indóház Online – Hivatlan oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a holdon, a síneken vagy a sínek mellett, a tűzön vagy a vízen történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek