Egy futó hiányzott: füstös-lángos leszállás Isztambulban

iho   ·   2015.04.25. 19:08
cim3

Az utasok egyike érdekes fotót készített az első leszállási kísérlet és az átstartolás után a gép jobb szárnyáról: ezen jól látszanak azok a sérülések, amelyeket feltehetően a nagy ütést kapott futó okozott a kilépőélen illetve a szárnymechanizációban. Elképzelhető, hogy a futószár átütötte a szárnyat, de okozhatott deformációt a szárnyon az ugyancsak megsérült hajtómű is. A szárnyat lezáró winglet furcsa állása is mutatja, hogy a gép szárnyvége is odaért a betonhoz az első leszállási kísérlet során.

Friss hírek szerint a balul sikerült első landolás azért végződhetett a gép lebillenésével majd a durva földetéréssel, amelyben sérült a szárny, a hajtómű és a futó, mert az A320-as erős turbulenciába került méterekkel a pálya fölött. Ez viszont felvetheti annak kérdését, megvolt-e az előírt elkülönítés a Turkish A320-asa és az előtte leszálló Boeing 787-es között.

Korábban írtuk:

A Turkish Airlines Milano-Malpensa felől érkező A320-as gépe 97 utassal a fedélzetén az isztambuli Atatürk repülőtér 05-ös pályáján hajtott végre leszállást, de a gép a pálya felett az utolsó métereken jobbra dőlt, a kemény földetérés során jobb hajtóműve és szárnyvége érintette a betont. Ezután a pilóták átstartoltak, és vészhelyzetet jelentettek, mivel a gép egyik V-2500-as hajtóműve, nyilván a durva földetérés következtében leállt, vagy le kellett állítani.

Az AvHerald repülésbiztonsági portál összefoglalója szerint a személyzet az irányításnak ugyancsak jelentette, hogy gond van a futók visszajezésével is. Amikor a gép mintegy húsz perccel az átstartolás után ismét leszállt, ezúttal a 35-ös bal pályára, a jobb futó beroskadt, és a gép a jobb szárnyvégen és a jobb hajtómű burkolatán csúszott tovább, lecsúszott a betonról majd csak nem 180 fokos fordulattal megállt.

A vészkiürítés azonnal megkezdődött, miközben odaértek a reptéri tűzoltók is, ugyanis a betonon csúszó jobb hajtómű füstölt, szikrázott majd lángokat is lehetett látni az utolsó szakaszon.

A baleset során senkinek nem esett baja, az Airbus viszont jobboldalt eléggé komoly károkat szenvedett: a futó, a hajtómű, illetve a szárnymechanizáció is  alaposan megsérült.

Az utasok egyikének beszámolója szerint a jobbfutó már az első leszállási kísérlet során berogyhatott, mielőtt a személyzet átstartolt. A második földetérés után az evakuálás a baloldali illetve a jobb hátsó kijáratokon keresztül történt, közben a szárnyfeletti vészkijáratokon keresztül a tűzoltóhab bejutott a kabinba is.

A födletérés után öt perccel buszok vették fel a gépről lekerült utasokat. A műszaki mentésről készült fotók egyikén jól látszik, hogy a jobb futó nem tört le a gépről, lehetséges, hogy a jobb szárny kilépőélét a futószár áttörte, és ez okozta a jelentésekben is olvasható szárny- és szárnymechanizáció-sérülést.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.