Egy hét múlva MAKS: az orosz repülőipar és légiközlekedés nagy seregszemléje. Az Aviation Week alapos elemzése szerint egy átmeneti helyzetben lévő ágazat találkozója a közönséggel és a külfölddel: az orosz–ukrán konfliktus kapcsán bekövetkezett gazdasági visszaesés, amit az olajárak csökkenése fokozott, mintha már meghaladottá vált volna, a programok működnek, ha nem is mindig abban az ütemben, ahogy azt az orosz vezetés korábban diktálta és szerette volna. De az azért mindenképp jelent valamit, hogy az idei MAKS harminc külföldi ország hetven kiállítóját látja vendégül, a kiállítási tér kilencvenöt százaléka már a múlt héten elkelt, nyolcvannégy gép repül és száztizenhat mutatkozik be a földön a Zsukovszkij-repülőközpontban, az orosz aviatika legpatinásabb helyszínén.

Az új utasszállítóból még csak egy repül

Ami a repülőgépgyártás nagy tavaszi híre volt: az MSz-21-es utasszállítónak, a Tu-154-es kéthajtóműves utódjának első felszállása, ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy a gép bemutatkozik majd a MAKS közönsége előtt, mert a berepülési program igen feszes. Egyelőre nem hallani pontos információkat, mikor lép be a munkába a második és harmadik prototípus, a neo és a CSeries körüli bonyodalmak a P&W hajtóművekkel kapcsolatban nyilván nem hagyják érintetlenül a hasonlóval repülő orosz típust sem; az orosz hajtómű még nem készült el.

Ugyancsak komoly sajtónyilvánossága volt a MiG-29-esből fejlesztett 35-ösnek, amely viszont feltehetően repül majd Moszkvában. Ami a további újdonságokat illeti, az Il-112V könnyű katonai szállítógép még nem volt a levegőben, és valószínűleg ugyancsak hiányzik majd a kemény tesztidőszak miatt a Mi-8-asok váltására is alkalmas Ka-60 polgári, francia hajtóművekkel és sok más fontos részegységgel, nyugati avionikával tervezett 62-es változata, pedig igen szemrevaló gép, és szintén túl van az első repülésein. Ott lesz viszont hírek szerint a klasszikus „Minyó” új változata, a Mi-8AMT.

A friss Kamov-típus is tavasszal szállt fel először

A leglátványosabb repülőprogramot nyilván mindenki az ötödik generációs harci géptől várja, a Szuhoj T-50-esének a bemutatóját azonban kissé beárnyékolja, hogy az elkészült példányok még mindig nem a végleges hajtóművel repülnek, de a nagy, impozáns megjelenésű, alacsony észlelhetőségű PAK-FA, amelyet az orosz közvéleménynek úgy tálalnak, mint ami máris túltesz az amerikaiak ötödik generációs típusain, így is nagyon népszerű lesz. Persze várhatóan nagyon látványos bemutatót tartanak az újabb exportlehetőségek szempontjából is fontos MAKS-on a 4+ generációs orosz harci gépek (Szu-35, Szu-30), és szép repülést várhatunk az új orosz kiképzőgéptől, a Jak-130-astól is: az izgalmas kérdés, látunk-e valamit a Jakovlev friss légcsavaros kiképzőjéből.

Amire minden orosz büszke: a PAK-FA

Rendszerint megjelenik a MAKS betonján a világ egyik legnagyobb katonai gépe, a szintén roppant impozáns szuperszonikus bombázó, a változtatható szárnyállású Tu-160-as, bár még nyilván nem az újragyártott példányok egyike. A döntést ugyanis ezügyben csak nemrég hozták meg, az újragyártást pedig 2021-ben indítják.

Ami talán külön izgalmakat jelenthet: esetleg megjelenik majd a PAK-DA stratégiai bombázó látványterve vagy makettje. Más fegyverkezési programok mellett az Aviation Week szerint nem kizárt, hogy épp itt és most jelentenék be az újabb repülőipari konszolidációs lépést, a Szuhoj és a MiG egyesülését.

Az új MiG-nek télen volt a bemutatása

Még egy érdekesség: portálunk is beszámolt a világ egyik legnépszerűbb, nálunk is most is repülő típusának új, modernizált változatairól. Az An-2-esnek erről a különleges kialakítású, gázturbinás, felhajló alsó szárnyú utódjáról portálunk korábbi MAKS-ok kapcsán is beszámolt már, noha a Russian Aviation úgy fogalmaz, hogy a gép most debütál. Kétségtelen, a most a moszkvai kiállításra kerülő gép – lehet, hogy ugyanaz a példány, mint tavalyelőtt, átépítve – már nem a jellegzetes „Ancsás” pilótakabin-ablakokkal áll a közönség elé, hanem modern, áramvonalas kialakítású, sötétített szélvédővel, ami ugyan nem biztos, hogy olyan elképesztő kilátást nyújt a pilótáknak, mint a „kikönyökölhető” Ancsa-ablak, de meleg nyári napokon mezőgazdasági munka közben talán kellemesebben szűri a napfényt.

Az új An-2-esnek már nemcsak a szárnya, de a kabinja is más

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!