Egy MaCA már nem lesz nagykorú

iho/közút   ·   2017.12.11. 13:45
BKV_VanHool_A300_kicsi

Információnk szerint heteken belül véglegesen kivonja a forgalomból a BKV az MCA-011 rendszámú autóbuszát, ez lesz az első ebből a típusból a cégnél, amit leselejteznek. Javítása már nem lenne rentábilis, használható alkatrészeiből inkább két másik, régebb óta álló példányt kívánnak feltámasztani.

A tizenhárom „MaCA” budapesti pályafutását gyakorlatilag a kezdetektől nyomon követjük: 2011-ben vásárolták meg az akkor tizenegy éves járműveket Hollandiából, majd honosítás után (kék-szürke flottaszín, új utastájékoztató rendszer, zárt fülke) 2012 tavaszán vette őket állományba a Dél-pesti Autóbuszgarázs. Néhány évvel ezelőtt mindegyik megkapta az új, világoskék fényezést, hat példányban kicserélték az eredeti DAF motort erősebb, MAN gyártmányúra (a 011 is ezek közé tartozott), sőt olyan is volt, aminek a karosszériáját is felújították.

Az MCA-011 2015-ben, Bohus Dávid fotóján

Ennek a típusnak sajnos nem sikerült belopnia magát se az utasok, se a járművezetők szívébe: a legtöbbször a második és a harmadik lengő-tolóajtóval vannak gondok, amik sokszor nem nyílnak ki, nem záródnak be, vagy megállnak félúton, de sok a probléma az Egas rendszerrel is. Az utastér elrendezésük se a legjobb, amiért elsősorban a második ajtóval szembe beépített motor a felelős – valószínűleg nem véletlen, hogy a newA330-asoknál már a Van Hool is felhagyott ezzel a megoldással. A hírhedt busztüzek alól egyébként ez a típus sem kivétel: 2014-ben és 2015-ben is lángra kapott egy, de ezeket még megjavították.

A buszok átlagosan 800 ezer lefutott kilométerrel érkeztek a BKV-hoz annakidején, és nem lehet azt mondani, hogy nyugis nyugdíjas éveiket töltik Budapesten, hiszen öt év alatt további 400 ezer kilométer csavartak beléjük, így jelenleg 1 millió 200 ezer kilométer körül van az átlagos futásteljesítményük.

Minden szempontból megértek tehát a cserére az A300-asok, tudomásunk szerint ezért a BKV hosszabb távon már nem is számol velük, műszaki állapotuknak megfelelően folyamatosan vonják majd ki őket az állományból, de a típus teljes kifutására valószínűleg még egy-két évet várni kell.

Az alacsonypadlósok száma nem csökken, sőt, nő: két újabb Van Hool newA330 áll forgalomba a tervek szerint még idén

Hamarosan egyébként újabb két használt Van Hool newA330 áll munkába Dél-Pesten, illetve a negyven hibrid Volvo forgalomba állítása után várhatóan az összes Ikarus 412 is ide kerül.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek