Az átlagosnak számító szénszállító vonatokon túl gyakran közlekednek egyéb tehervonatok is – ez történt 2013. július 3-án is. A napot menetrend szerint a  ŽSSK Cargo-PSŽ kooperációjában közlekedő üres szénszállító vonat ipolytarnóci bejelentkezése kezdte, reggel hét órakor. Az új festését első alkalommal a határ ezen az oldalán is megmutató 756 003-as kapott egy biztonsági 742-es előfogatot is, bár a nyolc üres kocsi ezt nem indokolta. Kiderült, hogy a friss fővizsgás mozdony még „bejáratós” és Murphy bácsi ilyenkor fokozottan résen szokott lenni.

Az LTE Herkulese Nógrádszakál állomásán gabonavonatával<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik

Az előfogat gép volt a biztosíték, hogy ne történjen egy esetleges „megfekvés” a szolgálat alatt, amit a szlovák kollégák nagy szégyenként élnének meg. Amúgy a szlovák mozdonyok olyan üzembiztosak, hogy évek óta nem volt példa szolgálatképtelenségre a magyar szakaszon. Jó egy óra múlva ismét Losonc felől kértek engedélyt. A ŽSSK Cargo két 742-es sorozatú mozdonya érkezett, de nem léptek ki Nógrádszakálnál, hanem útjukat Szécsény felé folytatták, az itt berakott rönkfa szállítmányért. Az első rönkfával rakott vonat az RCH és a ŽSSK-Cargo együttműködésében három éve indult, és ma már a közlekedtetésük a nógrádi vasutasok rutinfeladatának számít. A vonat szécsényi összerendezése, és előkészítése után a két 742-es a húsz kocsiból álló 310 méter hosszú, közel 1400 tonnás vonatával tizenegy óra után néhány perccel elindult Ipolytarnóc felé, ahová néhány perccel dél előtt érkeztek meg. A vonat a szlovákiai számítógépes rendszerre beléptetését követően elhagyta az országot.

A kocsisor vége még Szlovákiában van

Kis szünet következett, majd délután fél ötkor Nógrádszakálnál ismét megjelent a 756-742 páros, mögöttük  húsz kocsis, 300 méter hosszú, több mint 1500 tonnás szénvonattal. A Búvár ezt egyedül is elvitte volna, de ugye jobb a biztonság. Rendben ki is léptek Ipolytarnócnál. Fél óra múlva újabb vendég kopogtatott Nógrádszkálnál. Az LTE magánvasút errefelé már ismerősnek számító 2016 909 pályaszámú Herkulese állt a bejárati jelző előtt. A mögötte lévő gabonával rakott vonat  is húsz kocsiból állt, és a végcélja Rotterdam volt. A több mint 300 méteres hosszával, és közel 1700 tonnájával e napon ez a vonat volt a rekorder. A Herkules még június 28-án pénteken érkezett, mögötte 27 üres hollandiai illetőségű kocsival. Az e napi öt szlovák menetből négy számított nehézsúlyúnak,  ráadásul kettő el is hagyta a peage-szakaszt, és mélyebben bejött az ország belsejébe. E mellett rendben leközlekedtek a múlt évben méltatlan módon megcsonkított menetrend magyar személyvonatai is, az egyiken még egy vidám kirándulócsoport is utazott.

A felvételeket Csonka Károly, Gere József, Pityi Teodóra, és Jan Lajtos készítették. Lajtos úr további képei a www.railtrains.sk címen található igen színvonalas weboldalon nézhetők meg, ahol a vasútbarátok számos magyar
vonatkozású témával is találkozhatnak.