A Budapest Airport tette közzé ezt a jólsikerült fotót Mike Pompeo amerikai külügyminiszter gépéről, amely hétfőn délelőtt szállt le a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren. Mint azt a közösségi oldalon a Jetfly is megosztotta, a különlegesen átalakított Boeing B757-200-ast (katonai típusjele C-32A) felváltva használja az amerikai alelnök, a First Lady és a külügyminiszter, a gépet használtan vásároltak és alakították át kormányzati utazásokra, megnövelve a gép hatótávolságát.

A 757-es egyike a Boeing sikeres típusainak, ez a jelenleg forgalomban lévő leghosszabb keskenytörzsű. A kiváló aerodinamikai kialakítás, a szuperkritikus szárnyprofil és a Rolls-Royce RB.211, illetve a Pratt & Whitney PW2000 hajtóművek a 727-eshez hasonló rövidpályás üzemeltetést tették lehetővé, miközben 3500 méter fölött fekvő repülőtéren is sikeresen kipróbálták. Az egy ülésre eső üzemeltetési költségek csökkentek, de talán a legfontosabb paramétere a gépnek a 7000 kilométer fölötti hatótávolság, ami népszerűvé tette mind az észak-atlanti, mind az USA két partvidéke közötti forgalomban.

(fotó: Boeing)

1983 óta repül a típus közforgalomban, a gyártása 1050 gép elkészülte után 2004-ben leállt, de most is hatszáznál több példánya repül. A légiközlekedési iparág jelenleg legfontosabb kérdése, hogy a Boeing elszánja-e magát a 757-es (és a 767-es) váltótípusának, a most már 797-esként emlegetett új típusnak a programjára.

A 757-es 200-as változatából kialakított C-32A 1998-ban állt szolgálatba, 45 személy szállítására van berendezve, a hatótávolsága 11 ezer kilométer, fel- és leszállásához elég egy 1520 méteres pálya. Ugyanaz az alakulat üzemelteti az Andrews bázison, mint az elnöki VC-25A-kat, de ha az Államok első emberének olyan reptérre kell érkeznie, ami esetleg nem tudja fogadni a jóval testesebb 747-est, akkor alkalmanként ez a gép lesz az Air Force One.

(fotó: US Air Force)

Négy szekcióra osztották a belső terét: elől található a konyha, a kommunikációs központ, és tíz business-ülés. A következő az alelnök vagy külügyminiszter lakosztálya, a harmadik rész szolgál a menet közben tartandó megbeszélések, sajtótájékoztatók helyszínéül, leghátul további 32 business ülést helyeztek el az ott utazók kiszolgálásához szükséges felszerelésekkel.

Noha Trump szereti a típust, mert hogy a saját gépe is 757-es, tavaly megkezdődött a C-32-es pótlásának is az előkészítése. Más hírek szerint viszont megkezdődik, gépenként 18 millió dollárért a C-32-esek belső felújítása is (a légierő szerint a típusból négy áll szolgálatban).

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!