A múzeum gyűjteményének legújabb szerzeménye az egyedi tervezésű Ikarus 438-as típus. Az egyik utolsó faros és az egyik utolsó Ikarus 489 Polaris megmentése után a hazai autóbuszgyártás újabb fontos járművét fogadta be az intézmény. A különleges prototípus számos átalakításon esett át és kalandos utat járt be.

Az Ikarus 438.K1 típusú autóbusz 1996-ban gördült le a gyártósorról, mindössze egy példány készült belőle. A különleges „öszvér” verzió célja az volt, hogy az Ikarus 280-as változat helyett a 400-as szériát vásárolják az orosz piacon. A 280-as modellnél jóval drágább és sokkal korszerűbb 438-as azért rendkívüli, mert a 280-as szerkezetét kapta, megjelenése viszont a 400-as típuscsaládot idézi. A típus nagyon hasonló a 435-öshöz, de magasabb padlószinttel készült, és a tolócsuklós 435-össel szemben húzócsuklós kialakítású. Az eredetileg négyajtós jármű motorjának elhelyezkedése különbözik a korábbi változatoknál jellemző elrendezéstől, ami miatt az ajtók helye és szerkezete is eltér az alaptípusétól. Az oroszországi próbálkozás mérsékelt sikere miatt végül a Videoton munkásszállító járműveként üzemelt, ahonnan a 2000-es évek elején a Volánbusz vásárolta meg – a társaságnál teljesített szolgálatot távolsági buszként.

Egészen 2016 elejéig szállított a jármű utasokat, majd Ceglédre vontatták, hogy ott felújítsák, a komoly szerkezeti problémák felderítése után azonban erről lemondtak, majd a buszt törölték az állományból. Ezután a múzeum a Volánbusz Zrt.-vel sikeres együttműködésben mentette meg a járművet az utókor számára. A közlekedési társaság és a Múzeum közötti kiváló szakmai együttműködést jól példázza a társaság 90. évfordulójára megjelent Az Oktogontól a Népligetig című kötet létrehozása is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!