Egyidejűleg három magyar repülőtér forgalmát irányították Németországból a magyar légiforgalmi irányítók, adja hírül a Hungarocontrol szerkesztőségünkhöz eljuttatott anyaga.

A valós idejű szimuláció során hét magyar légiforgalmi irányító a budapesti, pápai és debreceni repülőtér forgalmát egy munkaállomásról koordinálta Braunschweigből, a DLR Légiforgalmi Validációs Központjában. A polgári és katonai irányítókból álló csapat 30 mozgást kezelt óránként 2017 végén.

A SESAR 2020 projekt sikeres szimulációja nemcsak a koncepciót igazolta, hanem a leendő éles alkalmazáshoz szükséges technológiát is tesztelte.

Az első lépés: a toronyszimulátor

Az Egységes Európai Égbolt kezdeményezés keretében létrehozott SESAR 2020 kutatás-fejlesztési projekt sikere azt mutatja, hogy egy légiforgalmi irányító képes helyszíntől függetlenül akár több repülőtér forgalmát is biztonságosan koordinálni. A szimulációra a németországi DLR Légiforgalmi Validációs Központban, Braunschweigban, az osztrák Frequentis AG, illetve a német Selex Gmbh technológiájával, valamint a magyar légiforgalmi szolgáltató, a HungaroControl szakértői gárdájának bevonásával került sor.

A tesztelés során egy integrált „multi-irányítótorony” gyűjtötte össze és egyesítette három repülőtér releváns információit, melyek vizuálisan az irányítótorony kilátásához hasonló módon, nagyméretű monitorokon jelentek meg. A valós képek mellett radar illetve egyéb támogató információk segítették az irányítók munkáját. A hangkommunikációs, a vizualizációs illetve az elektronikus repülés-nyilvántartó rendszerek integrációja lehetővé tette a repülőterek egyértelmű azonosítását és a forgalom tervezését.

A szimuláció során kiemelt figyelmet szenteltek a biztonságos működésnek, valamint az irányítók hatékonyságának a különböző forgalmi helyzetekben. Ennek érdekében kutatók és humán faktor szakértők az irányítók szemmozgását, munkaterhelését és az érzékelt helyzettudatosságát vizsgálták, hogy megállapítsák az irányítói környezet optimális kialakítását a jövőbeli éles alkalmazás sikere érdekében.

A koszovói légtér munkahelye a budapesti központban

„Nagyon élveztem az irányítást a szimulátorban, de a légiközlekedési ipar jövőjét meghatározó projekt sikeréig még intenzív műszaki fejlesztésre lesz szükség, illetve az eljárások és a jogi környezet kidolgozóira is sok munka vár még.” – mondta Draschitz Gábor légiforgalmi irányító a szimulációt követően.

A SESAR 2020 projekt kiértékelését, valamint a fejlesztések átvezetését követően a koncepció jóváhagyását egy valódi validációs platformon, passzív árnyéküzemben, a Frequentis smartVISION megoldásával a HungaroControllal és Selex-szel Budapesten, a HungaroControl épületében tervezik az idei évben.

A közlemény emlékeztet arra, hogy 2014. április 3-tól a NATO megbízása alapján a HungaroControl irányítja a Koszovó feletti magaslégtér átrepülő forgalmát. 2015 februárjában – jóval az Európai Unió által előírt határidő (2022. január 1.) előtt – a HungaroControl Európában elsőként vezette be korlátozások nélkül a Free Route Airspace-t a teljes hazai légtérben.

A már kiépült ferihegyi távoli torony munkaterem

Mint arról portálunk is beszámolt, 2012-ben toronyszimulátort épített ki a cég, tavaly pedig kiépült a Remote Tower központ: a „virtuális” torony (rTWR) koncepciónak köszönhetően a magyar légiforgalmi irányítók készen állnak arra, hogy a repülőtér le- és felszálló repülőgépforgalmát ne a helyszíni toronyból, hanem távolról, egy virtuális toronyból navigálhassák – a hasonló méretű és közepes forgalmat bonyolító repülőterek közül a ferihegyi lesz a világ első távvezérelt repülőtere, hangzott a Hungarocontrol akkori nyilatkozata, amely szerint a távoli torony 2020-ban kezdheti meg működését Budapesten.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!