EgyptAir-804: az adatok nem terrorizmusra utalnak

iho   ·   2016.07.01. 11:55
cim3

A berendezés sérülései ellenére sikerült letölteni az EgyptAir szerencsétlenül járt A320-asának repülési adatrögzítőjét, az onnan nyert információk megerősítik, hogy tűz volt a gépen.

A Földközi-tengerből kiemelt két „doboz”, a pilótafülke hangrögzítője és a repülési adatrögzítő közül az utóbbi adatait sikerült kinyernie a francia légügyi hatóság, a BEA szakértőinek, ezeket továbbították a hivatalos vizsgálatot végző egyiptomi testületnek. Ugyanakkor egy-két részlet mégis nyilvánosságra került, mégpedig az, hogy a levegőből továbbított automata adatfolyam, az ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) által a földi műszaki központba sugárzott adatok annyiban egybeesnek a dobozéval, hogy füst volt a pilótafülke mögötti mellékhelyiségben, illetve az avionikai berendezéseket tartalmazó műszerrekeszben (ugyancsak a gép orr-részében, a padlószint alatt).

Ami eddig megintcsak fontos tény, és most hozták nyilvánosságra: a gép elülső részéről származó, felszínre hozott roncsdarabokon szintén magas hőmérséklet okozta deformációkat és kormot észleltek.

A tűz keletkezésének okáról azonban egyelőre nincs további hír. „Iparági szakértők” annyit tettek hozzá, hogy noha az esemény eredetéről most még semmilyen verziót nem lehet kizárni, „a műszaki hiba valószínűbb szcenárió, mint a szabotázs vagy a terrortámadás”.

A rögzítő egyébként a párizsi felszállástól kezdve megőrizte az adatokat, és „37 ezer láb magasságban állt le, ahol a baleset történt”. A két rögzítő és az ACARS szinte pontosan egy időben hagyta abba a működését.

A felszínre hozott roncsokat és a repülési adatrögzítő tartalmát további alaposabb vizsgálatnak vetik alá. Ugyanakkor a pilótafülke szintén sérült hangrögzítőjének felvételéhez a szakértők még nem fértek hozzá.

Szintén az elmúlt napok fejleménye, hogy a párizsi vádhatóság hivatala ugyancsak beindította a maga vizsgálatát emberölés ügyében, de az eljárásnak ebben a szakaszában nem a terrorizmus a nyomozás fő vonala. Mindeközben a Földközi-tengeren tovább zajlik az egyiptomi kormány koordinálásával az emberi maradványok és a további géproncsok utáni kutatás.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek