Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA kimutatása szerint az első negyedévben az Európai Unióban forgalomba helyezett új autóknak 37,9 százaléka volt dízel és 55,5 százaléka benzinmotoros. Az alternatív hajtású autók részaránya az újonnan forgalomba helyezett járművek között 6,5 százalék volt, ezen belül 1,7 százalék volt az elektromos járműveké.

A forgalomba helyezett 1 millió 570 ezer dízel autó számban tizenhét százalékkal maradt el a 2017 első negyedévitől. A dízeles autók csökkenése által keletkezett hiány nagy részét a benzines autók számának növekedése töltötte ki. Benzines autóból az egy évvel korábbihoz képest 14,6 százalékkal többet, 2,3 milliót helyeztek forgalomba az első negyedévben. Részben vagy teljesen elektromos autót 69 ezer 900-at helyeztek forgalomba az EU-ban az első negyedévben, 26,9 százalékkal többet mint egy évvel korábban. Ezen belül a kizárólag akkumulátoros elektromos autók száma 34,3 százalékkal, a tölthető (plug-in) hibrid autóké pedig 60,2 százalékkal emelkedett. A külső áramforrásról nem tölthető hibrid autókból 25,7 százalékkal 139 ezer 500-ra nőtt a forgalomba helyezések száma. A cseppfolyósított, sűrített földgázzal és az autógázzal hajtott járművek száma tizenkét százalékkal nőtt.

Egyre több új hibrid és elektromos autó áll forgalomba az EU-ban, az új dízelek aránya csökken (fotó: cleantechnica.com)

Az alternatív hajtású új autók száma Németországban nőtt a legnagyobb mértékben az első negyedévben, 73,4 százalékkal. Spanyolországban 53,4 százalék, Franciaországban 15,3 százalék volt a növekedés. Az Egyesült Királyságban 9,8 százalékkal, Olaszországban pedig kilenc százalékkal többet helyeztek forgalomba alternatív hajtású autókból az idei első negyedévben mint tavaly.

Magyarországon az első negyedévben 311 akkumulátoros teljesen elektromos autót helyeztek forgalomba, 161,3 százalékkal többet az egy évvel korábbi száztizenkilencnél. Hálózatról tölthető (plug-in) hibrid autó százhetven állt forgalomba az egy évvel korábbi hatvanöt után, ami 161,6 százalékos növekedés. Tölthető elektromos autót tehát összesen négyszáznyolcvanegyet helyeztek forgalomba száznyolcvannégy után, 161,4 százalékkal többet.

Az első negyedévben forgalomba helyezett hibrid autók száma 1122 volt Magyarországon, 57,8 százalékkal több a 2017 első negyedévi hétszáztizenegynél. Minden egyéb más, nem elektromos alternatív hajtású autóból pedig tizenkettő került forgalomba az előző évi öt után. Azaz összesen 1615 alternatív hajtású autót helyeztek forgalomba az idei első negyedévben Magyarországon, 79,4 százalékkal többet a tavalyi első negyedévi kilencszáz után.

Dízel autóból 10,1 százalékkal 7 ezer 459-re csökkent a forgalomba helyezések száma 8 ezer 299-ről Magyarországon, a benzineseké pedig 48,8 százalékkal 22 ezer 535-re emelkedett 15 ezer 147-ről.

A Toyota Central Europe Kft. MTI-hez eljuttatott, az ACEA, valamint a JATO autóipari piackutató cég kimutatásaira hivatkozó jelentése szerint Magyarországon az első negyedévben az eddig elért legmagasabbra, 5,1 százalékra emelkedett a részben vagy teljesen elektromos, hálózatról tölthető elektromos autók részaránya az újonnan forgalomba helyezett autók között. Tavaly már nyolcszor annyi teljesen vagy részben elektromos autó került az utakra Magyarországon mint 2014-ben, nyolcvannyolc százalékban hibrid elektromos kivitelben. A dízel autók részaránya 23,6 százalék volt az új autó értékesítésekben az első negyedévben Magyarországon, a teljes piaci forgalomban pedig a használt autókkal együtt mindössze 7,6 százalékos, mivel a dízel értékesítések hatvannyolc százalékát használt járművek adták. Ennél alacsonyabb dízel arányt csak Hollandiában, Norvégiában és Lengyelországban regisztráltak az első negyedévben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!