Az online jegyvásárlási rendszer, az e-Ticket gyors ütemű bővülése miatt döntött a vasúttársaság a további fejlesztések mellett. Az új fizetési megoldás az utasok számára a jelenleginél nagyobb kényelmet, a MÁV-Start számára pedig nagyobb üzembiztonságot nyújt, az elektronikus jegyváltás folyamata jelentősen egyszerűbb és gyorsabb lesz. A SimplePay rendszerben a fizetéshez szükséges kártyaadatokat is rögzíteni lehet, így azokat nem kell minden vásárlásnál újra megadni, a korábban elmentett kártyaadatok egy gombnyomással kiválaszthatók a fizetéshez. Akár több bankkártya is elmenthető a fiókban, és a vásárlás végén csak ki kell választani a megfelelőt. A jegyvásárlási funkcióval kibővített Vonatinfó alkalmazás tesztelése során is bevált a mentett bankkártyával történő fizetési folyamat, amit hozzáillesztettek az e-Ticket rendszerhez is.

A kártyaadatokat közvetlenül a fizetési szolgáltató tárolja szigorú biztonsági előírásoknak megfelelve. A MÁV-Start a fizetési rendszerből nem ismer meg, és nem tárol semmilyen banki adatot, azokat továbbra is csak a fizetési szolgáltató és a számlavezető bank kezeli. Az utas a jegyét továbbra is a vásárláskor kapott kóddal nyomtathatja ki a vasútállomásokon található automatákból, e-vonatjegy vásárlása esetén pedig akár okostelefonon, tableten vagy kinyomtatva is bemutathatja.

A visszaváltott jegyek árának visszatérítésében nincs változás, azt továbbra is a vásárláskor használt kártyához tartozó számlára utalják bankkártyás jóváírásként. Az online visszatérítés esetén a kezelési költség mértéke kedvezőbb az üzletszabályzatban előírtaktól: a menetjegy és a gyorsvonati pótjegy esetén a visszatérítendő menetdíj tíz százaléka. A többi felár (IC pótjegy, helyjegy) esetén a vonat indulása előtt legkésőbb huszonnégy órával kezdeményezett visszatérítésnél nincs kezelési költség; ha már nincs huszonnégy óra a vonat indulásáig, de a visszatérítést a vonat indulása előtt legkésőbb egy órával kezdeményezik, akkor a visszatérítendő pót- és/vagy helyjegyek árának tíz százaléka a kezelési költség. Számla a vásárlással egyidejűleg igényelhető, e-vonatjegy azonban csak elektronikus számla egyidejű igénylésével vásárolható.

Az online jegyvásárlásról bővebb információ a MÁV-csoport honlapján, a belföldi utazás/jegyértékesítés menüpontban található, vagy a MÁVDIREKT vonalain, a +36 (1) 349-49-49-es telefonszámon, Telekom hálózatból a +36 (30) 499-4999-es, Telenor hálózatból a +36 (20) 499-4999-es, Vodafone hálózatból pedig a +36 (70) 499-4999-es számon kérhetnek segítséget a jegyvásárlók.

Az OTP Mobil SimplePay rendszerét használva még gyorsabbá és biztonságosabbá vált az online jegyvásárlás a MÁV-Startnál (illusztráció: Vörös Attila)

Az internetes jegyvásárlás lehetőségét a MÁV-Start még 2008-ban vezette be az e-ticket formájában. Szabályozási és technikai okokból az online váltott jegyeket eleinte ki kellett nyomtatni a jegykiadó automatából, majd 2011 novemberétől már otthon kinyomtatott jegyekkel is lehetett utazni. 2012 decemberétől lehetett a vonatjegyeket előbb csak az intercityken, majd a gyorsvonatokon is okoseszközökön bemutatni. Az utasok igényeit érzékelve ezt a lehetőséget e-vonatjegy néven a vasúttársaság 2016 novemberétől kiterjesztette a belföldi járataira.

2013 júniusától az otthon nyomtatott jegyeket három százalékos engedménnyel vásárolhatták meg az utasok. 2017. december 10-től a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) engedélyével az önkiszolgáló vásárlás népszerűsítése érdekében a MÁV-Start öt százalékos kedvezményt vezetett be az interneten történő vásárlások automatás átvétele esetén. Az e-vonatjegyek (online vásárolt és otthon kinyomtatott, vagy okostelefonon, tableten vagy laptopon, tehát nyomtatás nélkül is bemutatható jegyek) esetében a kedvezmény mértéke tíz százalék. Egyes, csúcsidőn kívül közlekedő vonatokra száz kilométer feletti utazás esetén húsz százalék kedvezmény jár, ha az utas e-vonatjegyet vásárol.

Mindezen fejlesztések hatására az online jegyvásárlás dinamikusan növekszik. Idén május végéig több mint 1 millió 350 ezer vásárlás történt online, ami hetvenkilenc százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakát. Ezen belül több mint 1,2 millió vásárlásnál az e-vonatjegyet választották, ami az előző évinek több mint a duplája, a növekedés mértéke százhúsz százalék. 2018-ban a nem díjmentesen utazók már közel négy százaléka utazott online vásárolt jeggyel, egy évvel ezelőtt az arány alig több mint két százalék volt. A növekedés mértéke közel hetven százalékos.  A növekedés motorja az e-vonatjegy, ugyanis nemcsak azok váltottak erre a jegyvásárlási formára, akik eddig is online vásároltak, hanem olyanok is, akik eddig nem interneten vásárolták meg a vonatjegyüket.

Az e-vonatjegy bevezetése lehetővé tette, hogy a jegyvásárlás a népszerű Vonatinfó alkalmazáson keresztül is elérhető legyen. Az alkalmazásból tíz százalékos kedvezménnyel vásárolhatók e-vonatjegyek, és itt is érvényes a @ jellel jelölt, csúcsidőn kívüli vonatokra igénybe vehető húsz százalékos árengedmény. Android operációs rendszeren 2017 novemberétől több mint ezer felhasználó bétatesztként használhatta a jegyvásárlási funkcióval kibővített alkalmazást. A teszt sikeres lezárása és a jelzett hibák javítása után május végével megkezdődött a mobil jegyvásárlási funkcióval bővített Vonatinfó applikáció fokozatos kiterjesztése. A Google Play áruházon keresztül a Google fokozatosan bővülő számú felhasználó részére kínálja fel a frissítés lehetőségét, ami július közepére ér el az összes androidos felhasználóhoz. A jegyvásárlási funkcióval bővített Vonatinfó várhatóan nyár végén az iOS készülékekre is letölthetővé válik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!