Eldőlt az angliai reptérháború: új pálya Heathrow-n

iho   ·   2015.07.02. 08:45
3dcim

Két évnyi huzavona után a Davies-bizottság, amely a dél-angliai légiközlekedés kapacitás-gondjaiban volt hivatva dönteni, meghozta „világos és egyértelmű” határozatát: miután a döntéshozatal egy korábbi lépcsőfokán úgy határozott a testület, hogy nem épül új óriásreptér valahol a Temze torkolatvidékén vagy a Csatorna partján, és nem Gatwick, hanem Heathrow fejlesztése lesz a fő kapacitás-bővítési beruházás.

Heathrow észak felől: ha nem lép be plusz kapacitás, a brit légiközlekedés alaposan lemarad az európai versenyben

A Davies-bizottság azt is kimondta, a fő angliai reptér, Európa egyik vezető légikikötője valóban új pályát kap a mostaniaktól északnyugatra, vagyis a testület elvetette azt a sokak által javasolt, bár első hallásra kissé meglepő tervet, hogy a két jelenlegi pálya közül az északit (27R/09L) hosszabbítsák meg csaknem a kétszeresére, és ezt használják megosztva a legsűrűbb forgalmi időszakokban úgy, hogy a pálya egyik részét fel, a másikat, leszállásra jelölik ki, a megfelelően biztonságos elkülönítéssel.

Ugyanakkor a döntést még a brit kormánynak is meg kell erősítenie, legkésőbb év végéig, bár korábban a miniszterelnök jelezte, a kabinet mindenképp elfogadja a bizottság ajánlását, David Cameron azonban, még az első miniszterelnöki kampánya idején, 2009-ben azt mondta, soha nem egyezik bele egy harmadik pálya létesítésébe Heathrow-n. Vannak a kormányon belül is miniszterek, akik a zajterhelés növekedésétől tartanak, és ezért ellenzik a tervet.

A harmadik pálya eddig is kemény ellenállásba ütközött, most sem lesz könnyű meggyőzni a környezetvédőket

Feltehetően minden törvényi és politikai eszközzel harcba száll majd az új pálya ellen London főpolgármestere, Boris Johnson is, aki ráadásul most már képviselő is lett, és aki az ambiciózus de drága, és csak lassan megépíthető Temze-vidéki repülőtér legfőbb támogatója volt, és most a környezetvédőkkel együtt tiltakozik Heathrow bővítése ellen, miközben az is nyilvánvaló, hogy Boris reptere révén Heathrow értékes területe a város tulajdonában felparcellázva, új lakónegyedek építésével hozott volna hatalmas hasznot Londonnak.

A Davies-jelentés viszont épp azt hangoztatja, a repülőtér környékén csökken a zajterhelés, mert az északnyugati új pályát a korábbi elképzelésekkel ellentétben messzebbre helyezik, és ezzel a reptéri környezeti terhelés is nagyobb területre osztható el, a beruházás viszonylag gyorsan megvalósítható, Heathrow negyven új desztinációval gazdagodik, 2050-re a légikikötő által termelt jövedelem 147 milliárd fontra nő és a felfuttatható forgalom 70 ezer új munkahelyet teremt.

A másik megoldás, amit végül elvetettek: a jelenlegi északi pálya radikális meghosszabbítása egyidejű fel- és leszálló üzemre

Ugyanakkor a bővítésnek feltételei is vannak: repülési tilalom este 23.30 és reggel hat óra között, zajszigetelés a környék lakóépületei és iskolái számára, végül a kormánynak arra is ígéretet kell tennie, nem lesz egy negyedik pálya Heathrow-n.

A bizottság vezetője, Howard Davies ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy nem lenne szabad tovább halasztani a folyamatot: a további késlekedés igen sok pénzbe kerül, és azt üzenné a nagyvilágnak, Nagy-Britannia nem akarja, vagy nem tudja megtenni a szükséges lépéseket ahhoz, hogy továbbra is nyitott gazdasággal és jó kapcsolatokkal rendelkezzen a XXI. században.

A győztes koncepció: a harmadik pálya a mostani északitól északnyugatra

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.