Sok elektromos autót muttak be az elmúlt időszakban, ám a haszongépjárművek esetében komoly kihívást jelent az akkumulátorok kapacitása és teljesítőképessége, hiszen a teherautókkal akár 25 tonna rakományt kell nagy távolságokba eljuttatni. Ha a jármű az autópálya fölött futó légvezetékből, illetve magából az úttestből tud elektromos áramot nyerni, akkor hatékonyabb lehet a szállítás.

Így nézhet ki a jövő Scaniája <br /> (fotó: Scania)

Az elektromos autópályák jövőbeli rendszerének számos előnye van: a járművek működtetése kevésbé terheli meg a környezetet, az elektromos motorok jóval hatékonyabbak, mint a hagyományos belső égésű motorok, valamint akkumulátorok használata nélkül juthatnának a tehergépkocsik energiához.

Számos, az elektromos utakhoz kapcsolódó projekt fut jelenleg Svédországban. A Scania és a Siemens együttműködésében elektromos tehergépkocsikkal szállítanak majd vasércet az ország északi részén fekvő Pajala város és a Svappavaarában található vasbánya között. A nyersanyagot vasúton viszik tovább Norvégia atlanti-óceáni partjaihoz. Ebben a viszonylatban a légvezetékek számítanak a legjobb megoldásnak, hiszen az út mocsaras, egyenetlen terepen vezet keresztül.

A Scania egyéb megoldásokkal is foglalkozik, amelyekben az áramot a járművek az úttestből kapják. A Svenska Elvägar projekt keretén belül elkészített megvalósíthatósági tanulmány kimutatta, hogy a haszonjárművek számára kiépítendő elektromos úthálózat használatával Svédország szén-dioxid-kibocsátása évente 4,2 millió tonnával csökkenthető lenne. Ez a mennyiség az országos fosszilis károsanyag-kibocsátás 9 százalékának felel meg.