Elektromos feszültség a La Manche fölött!

iho   ·   2015.07.14. 11:15
cim_cricri

Az Airbus minden megnyilvánulásában történelminek és elsőnek minősítette az elektromos meghajtású kétüléses E-Fan repülését múlt pénteken délelőtt az angliai Lyddből a franciaországi Calais-ba. Mint arról beszámoltunk, a technológiai demonstrátor Didier Esteyne berepülő pilótával a kormányoknál 46 perc alatt tette meg a 74 kilométeres távolságot a Csatorna felett, az utazómagassága 3500 láb volt.

Az Airbus által rekordernek minősített E-Fan...

Arról is beszámoltunk ugyanakkor, hogy a szlovéniai Pipistrel már típusengedéllyel rendelkező, ugyancsak elektromos meghajtású gépe két-három nappal korábban kellett volna, hogy repüljön, méghozzá úgy, hogy a franciaországi leszállás után a gép az akkumulátorok újabb feltöltése nélkül ismét felszállt volna, és ugyanazzal a töltéssel visszarepült volna Angliába. Az utolsó pillanatokban azonban a géphez az elektromotort gyártó Siemens, amely érdekelt az Airbus E-Fan programjában is, váratlanul lefújta a repülést, azzal, hogy a motor használata nem engedélyezett víz feletti repülésre, és a rekordkísérlettel a Pipistrel megsértette a két cég közötti megállapodást.

Közben az AP hírügynökség azt a meglepő információt közölte, hogy az Airbus gépét így is megelőzte valaki! Méghozzá egy aprócska, egyszemélyes kis gép, a Cri Cri, illetve annak (egyik) elektromos változata, a Cristaline. A Cri Cri az elmúlt években méltán büszkélkedett a világ feltehetően legkisebb kétmotorosának kijáró címmel, de néhány évvel ezelőtt már több elektromos változata is volt, egyebek közt az akkori EADS támogatásával épült jármű.

...és az előző este repült, meglepően gyors kis elektromos Cri Cri Cristaline

Azonban egy másik, a Cristaline tűnik a legsikeresebb Cri Cri elektromos verziónak: két, egyenként 35 lóerős villanymotorral korában 283 kilométeres óránkénti sebességet ért el, ami világrekord a kategóriájában. Nos ugyanez az apróság 12 órával az E-Fan repülése előtt, meglehetős titokban, ugyancsak francia pilóta, Hugues Duval irányításával mindössze 17 perc alatt repült át a La Manche felett, igaz, közelebb, Doverben szállt fel a gép.

Pontosabban: mivel – ellentétben a Pipistrel és az E-Fan esetével – a villamos Cri Cri felszállását a brit légihatóság nem engedélyezte, ezt úgy játszották ki, hogy egy „rendes” motoros gép segítségével emelkedett a Cristaline a levegőbe. Hogy ez hogyan történt, arról egyelőre nincs pontos információ: korábban Duval airshow-kon egy nagyobb egymotoros hátán startolt el, majd elvált tőle és úgy szárnyalt önállóan a minimadár. Tehát lehet, hogy így indult el a Cri Cri Cristaline Dover felől a túlpart irányába. Ami viszont azt jelenti, hogy a rekord nem hitelesíthető, hiszen a gép nem saját erejéből emelkedett a levegőbe.

Vajon így emelkedett Duval Dovernél a levegőbe, ahogy bemutatókon szokott?

Az Airbus nagyon nem izgatta magát az ügy miatt, a gyorsan előkészített médiakampány, az élő videó-közvetítés és a Calais-ban tartott nagyszabású fogadtatás illetve sajtótájékoztató nyomán úgyis minden fontosabb kommunikációs csatorna úgy közölte a hírt, hogy az Airbus repülőgépe volt az első, amely elektromos meghajtással kelt át Anglia és Franciaország között a Csatorna felett. A slusszpoént azonban az amerikai AVweb portál szolgáltatja, amely arra emlékeztet, hogy valójában a Csatornát elektromos meghajtással nem csütörtökön vagy pénteken, hanem 34 évvel ezelőtt repülték át először! Tették ezt a jeles amerikai tervező, Paul MacCready Solar Challenger nevű gépével.

MacCready alkotta meg azt a szuperkönnyű gépet, a Gossamer Albatrosst, amellyel Bryen Allen biciklista-pilóta átpedálozott a Csatorna felett, vagyis egy kizárólag emberi erőforrással működő gépnek sikerült a repülés. De két évvel később, 1981. július 7-én MacCready újabb szuperkönnyű gépe, a Solar Challenger akkumulátorok nélkül, kizárólag a rászerelt napelemtáblák energiájával teljesítette a Franciaország–Anglia feladatot.

Ha a kritérium az elektromos meghajtás, akkor övé az elsőség: a Solar Challenger

A repülése 163 mérföld volt, amelyet csaknem öt és fél óra alatt tett meg a gép, egy Párizs közelében lévő repülőtérről az angliai Manstonba, a csúcsmagassága 4358 méter volt, a pilótája Stephen Ptacek. A gép ma is a Smithsonian múzeum féltett kincse.

Az Airbus repülésének médiahullámában ez a történet végképp nem jutott felszínre, és nyilván lennének még érvek, amelyek alapján az európai cég mindennek ellenére magának vindikálja a történelmi elsőséget. Igaz, ehhez redukálni kellene a tisztán napenergiával történő meghajtás jelentőségét, de ezt épp most, amikor a Solar Impulse földkörüli útját teljesíti, és az a gép öt napot és öt éjszakát egyfolytában repült a Csendes-óceán felett, nem igazán hálás feladat.

Ennek a gépnek még akkumulátor sem kellett, hogy átrepülje a csatornát...

A történelmi vitákon túl a lényeg, hogy az elektromos meghajtás továbbra is izgatja a tervezőmérnökök fantáziáját, és ez a megoldás a kisgépes repülésben egyre inkább terjed. (A most Őcsényben zajló Vitorlázórepülő Eb mezőnyében is van olyan gép, amelyet elektromos segédmotorral szereltek fel.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.