A hajó a svéd Göteborg és a dán Frederikshavn között közlekedik. A tulajdonos, a Stena Lina a környezetvédelem iránti elkötelezettségét kívánja bemutatni azzal, hogy egy már működő, hagyományos meghajtású hajójában növeli a beépített környezetbarát teljesítmény részarányát.

A hajózási társaság a göteborgi Callenberg Technology Grouppal kötött szerződés értelmében egy komplett elektromos akkumulátor- és hajtóegységet kap, ezt még a nyár beállta előtt a hajóba szerelik és így az a kikötői mozgásokat már teljes egészében elektromos meghajtással végezheti.

A Stena Jutlandica Göteborgban, 2013-ban (forrás: wikipedia)

A hajó hajtásának átalakítása több lépésben megy végbe. Először az orrhajtóművet építik át elektromos üzeműre, ez az oldalirányú mozgásokat megkönnyítő gépezet a kikötőfalhoz való odaállást és az onnan történő eltávolodást segíti. A második lépésben a propellerek meghajtását is elektromotorokkal teszik lehetővé, ezáltal a hajó tíz tengeri mérföldet haladhat dízelüzem igénybevétele nélkül. A harmadik fázisban a hatótávolságot növelik: további akkumulátoregységek beépítésével a hajó majd ötven tengeri mérföldre is eljuthat, kizárólag villamos meghajtással. Ez a táv megfelel a Göteborg és Frederikshavn közötti távolságnak, tehát teljes kiépítettségében a hajó kizárólag villamos üzemmódban is közlekedhet.

A hajó akkumulátorai azonnal töltési üzemmódba kapcsolnak, amikor a hajót a partfalhoz rögzítették, de lehetőség van arra is, hogy menet közben, a dízelmotorok által meghajtott generátorok töltsék azokat. A hajózási társaság azért döntött a fokozatos átalakítás mellett, hogy az átalakítással megszerzett tudást és tapasztalatokat a következő kiépítési fokozatban már hasznosíthassák. Ha a kísérleti projektet sikeresnek ítélik, az átalakítást a Stena-flotta további hajóira is kiterjesztik. Az átalakítás első fázisa felerészben uniós pénzügyi támogatásból valósul meg.

A 29 ezer 600 tonnás Stena Jutlandica mozgalmas történetet tudhat maga mögött. A hajót 1996-ban bocsátották vízre, közúti és vasúti kompként. 1998-ban a Brevik névre hallgató tankerral koccant össze, 2015-ben pedig a Ternvinddel, mindkét baleset Göteborg előtt történt.

A hajó második ütközésének nyomai a törzsön (forrás: marine-executive.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!