Egy modern nagyváros nem létezhet elektromosság nélkül: az „éltető delej” működteti például a hatalmas gyárakat vagy éppen a tömegközlekedést, a vezetékek viszont jelentős mennyiségű elektromágneses sugárzást bocsátanak ki. Mára a milliós nagyvárosokban az elektromágneses hullámok koncentrációja és intenzitása olyan fokú, hogy az számos megjósolhatatlan műszaki problémát okozhat az elektronikus eszközökben, akadályozva azok működését. Hallhattunk már önvezető villamos vonatokról, forgalomirányító rendszerekről, bankrendszerekről, orvosi berendezésekről, közüzemi rendszerekről, de sok más eszközről is, ahol az elektromágneses hullámok zavart okoztak. Ezt a jelenséget rádiófrekvenciás interferenciának (RFI) vagy elektromágneses interferenciának (EMI) nevezik.

A rádiófrekvenciás interferencia hatásai a rádiótechnológia megjelenése óta ismertek, azonban azzal, hogy a modern társadalom napjainkra teljes mértékben függővé vált az elektromosságtól, elektronikai eszközeink is egyre inkább interferenciának vannak kitéve. Az RFI alapvetően az erős elektromos berendezések üzemelése közben jön létre, forrásai pedig gyakran véletlenszerűen jelennek meg a városokban. Szakemberek szerint az interferencia legfőbb forrása valamilyen szikrázás, mely többnyire egy elektromos megszakító működése közben jön létre, hirtelen változást okozva az elektromos áram folyásában. A nem leárnyékolt légvezetékek antennaként funkcionálhatnak, további interferenciát generálva. A rádiófrekvenciás interferencia az antennákon, áramkörökön, valamint a kapacitív és induktív kapcsolókon keresztülhaladva impulzív és zavaró lehet a telemechanikai készülékek számára. Szintén a zavar forrását jelentheti a talajt földelésre használó vezetékek fém burkolata, melyek feszültsége a földáramokból ered. Száraz területeken a levegő turbulenciája és az erős napsugárzás is okozhat RFI-t. A sérült távvezetékek szintén gyorsan növelik az interferencia szintjét, a mágneses mezők, a rádiókibocsátás és a városokban mindenhol előforduló fém pedig csak tovább erősíti e spontán megjelenő jelek hatását, ezáltal a hatótávolság több tíz méter is lehet.

A különböző elektronikai eszközök többnyire különböző frekvenciákat használnak. Ám például a légkábelek sokszor felvehetnek és továbbíthatnak nem kívánt jeleket, zavart okozva ezzel más rendszerekben

Ha a forrás közelében telekommunikációs eszközök találhatóak, az interferencia hatásai még erősebbek, így még nagyobb károkat okozhatnak. Természetesen a korszerű elektronikai eszközök már kiszűrik ezeket a jeleket, azonban néhány hatás épp ugyanazokon a frekvenciákon halad tovább, mint amiken a készülékek üzemelnek. Különösen sebezhetőek az automatikus irányítórendszerek, mivel ha a zavar a működési frekvenciákon jelenik meg, megzavarja a továbbított információt, melyet így már nem lehet feldolgozni, ezáltal a készülék leáll vagy hibásan üzemel. Erre jó példa, amikor az autó slusszkulcsának jelét megzavarja valami, ezért nem akarja nyitni vagy zárni távolról a járművet. Ilyen történt az ukrán főváros, Kijev egyik központi részén is: az autók egyszerűen nem reagáltak a távkapcsolóra, és csak a kulcsot a zárba helyezve lehetett kinyitni az ajtókat. Ez azonban nem garantálja, hogy úgy indulnak majd be, ahogy a további biztonsági eszközökkel felszerelt kocsik. Néhány járművet akár ötven méterre is el kellett tolni ahhoz, hogy kikerüljön a zavartatási zónából. Ipari területeken vagy nagyvárosokban gyakran fordulnak elő hasonló esetek.

A Tokmak Solar Energy tanácsadó bizottságának elnöke, Alekszander Repkin energetikai szakértő szerint ezek a problémák csak akkor adhatnak okot aggodalomra, ha nagyszámú felhasználóról vagy vásárlóról van szó. Ilyenek például a fémipari vállalatok, melyek hatalmas induktív ipari kemencéket használnak a fémolvasztáshoz, vagy egyéb, elektromágneses hatás keltésére szolgáló nagyfeszültségű források, például rádióállomások, navigációs rendszerek, vagy repülőterek.

Rádiófrekvenciás interferencia által okozott gondok a banki rendszerektől kezdve a tömegközlekedésig bárhol felbukkanhatnak, megzavarva a dolgok normális működését. Az RFI néhány esetben akár tüzet is okozhat, mint például ahogy néhány évvel ezelőtt Varsóban egy új, német gyártású vonatnál történt. Az esetet vizsgáló szakértők nem zárták ki a lehetőségét annak, hogy valamilyen interferencia által melegedhetett túl a jármű egyik vontatómotorja. A fentiekhez hasonló, üzemelés közben fellépő műszaki hibák okait magyar mérnökök is megerősítették tíz évvel ezelőtt, villamosok ajtóival és áramszedőivel kapcsolatos vizsgálataik során. Nagy valószínűséggel a véletlen műve, de az érintett járművek ugyancsak német gyártásúak voltak.

Kijev egyes részein az autók távirányítású kulcsait blokkolja valamilyen rádiófrekvenciás interferencia. Nem kizárt, hogy a budapesti 3-as metró folyamatos problémáiban is közrejátszik az RFI (fotó: Vörös Attila)

Különösen érzékenyek a rádiófrekvenciás interferenciára az elektronikus orvosi berendezések. Például a pacemakerrel élőknek szigorú szabályok írják elő, hogy milyen eszközöket kerüljenek el. Például nem használhatnak mobiltelefont a pacemakerhez képest tizenöt centiméternél közelebb, vagy hogy hol kell elkerülniük a biztonsági kapukat. Ezek az előírások nem véletlenül vannak: mellőzésükkel az RFI akár halált is okozhat!

A rádiófrekvenciás interferencia áldozatai a mobilkommunikációs hálózatok is: többek között a távvezetékek, az ipari létesítmények, a neonreklámok, az autók gyújtásrendszerei vagy éppen a számítógépek is zavart kelthetnek. Ha az interferencia szintje magas, egyre nehezebbé válik a mobilhálózatok használata. Az RFI intenzív jelenléte okozza például Kijev egyes részein is a kommunikációs rendszerek akadozását. Az energetikai szakértő szerint ezeket a hibákat kezelnie kellene az Ukrcsasztotnaglijadnak. Az elektromos lánc frekvenciája Ukrajnában ötven Hertz. A többi berendezés negyven-ötven hertzen üzemel. Emiatt jön létre jelvesztés a mobilhálózatok, a riasztók kikapcsolása, vagy akár más egyéb eszköz terén. Ezeket a két Wattnál nagyobb teljesítményre képes, ellenőrizetlen, sugárzó forrásokat a szakértő szerint állami szinten kellene szabályozni. Egy Japánban elvégzett tanulmány kimutatta, hogy az önmagában, minimális emberi beavatkozással üzemelni képes robotokkal kapcsolatos incidensek több mint felét az irányítórendszeren belül fellépő rádiófrekvenciás interferencia okozta.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!