2018 augusztusában két háromrészes dízelüzemű motorvonat érkezett Franciaországból a brassói Marub főműhelybe. A korábban a francia államvasút SNCF-nél az X 72500 sorozatba tartozó X 72725/6 és X 72733/4 pályaszámú járműveket az Alstom építette 1999 és 2002 között. A motorvonatokat a Regio Călători nevű magánvasúti társaság vásárolta meg. Brassóban Indusi vonatbefolyásoló berendezést szereltek rájuk és átszámozták őket 72-5001/2 és 72-5003/4 pályaszámmal.

A Regio Călători egyik francia motorvonata (forrás: rtv.net)

A motorvonatokkal a 2018. december 9-i menetrendváltás óta napi két vonatpárt állítanak ki Bukarest és Brassó között. Az SNCF szerint várhatóan további hatvan–hetven motorvonat kerül majd Romániába és a Regio Călători azt tervezi, hogy a nyáron Brassóból a Fekete-tengerre is indít majd velük járatokat, Konstanca és/vagy Mangalia úticéllal.

Nem a Regio Călători az egyetlen magánvasút, akik versenyre keltek a nemzeti szolgáltató CFR Călători által közlekedtetett, a mai napig mozdony vontatta szerelvényekből kiállított járataival. 2018. december 9-ével az Astra TransCarpatic (ATC) harmadik Dániából vásárolt motorvonatát is forgalomba állította, szintén a Bukarest–Brassó útvonalon.

Az Astra TransCarpatic dán motorvonata Bukarestben (forrás: bahnbilder.net)

A korábban a dán államvasúti DSB-nél IC2-esként ismert motorkocsikkal még Tituba is tesznek egy éjszakai kanyart, ami este kilenc előtt két perccel indul Bukarest Északi pályaudvarról és másnap reggel negyed hét után két perccel ér vissza. Az ATC egyébként az aradi Astra vagongyár leányvállalata.

Végezetül, a Softrans járatai is megtalálhatók a Bukarest és Brassó közötti százhatvanhat kilométeres vonalon, bár ezek Craiovából indulnak és úgy ejtik útba a fővárost. A Softronic által gyártott kétáramnemű Hyperion villamosmotorvonatokkal naponta kétszer utazhatunk Predealon át Brassóba, de egy járat Craiovából Konstancába is közlekedik.

A Softrans Hyperion motorvonata (fotó: forum.metrouusor.com/Victor Silaghi)

Eközben a román vasúti reformért felelős szerv húsz villamosmotorvonatra ír ki tendert. A 160 km/óra legnagyobb sebességű, 190 férőhelyes járműveket európai uniós forrásból vásárolják, így a CFR Călători is hasonló színvonalú járművekkel rendelkezhet majd, mint a magánvasutak. Romániában 2019. júliusától még könnyebb lesz távolsági vasúti járatokat üzemeltetni, így akár a Bukarest–Brassó vonalon is lehetséges újabb versenytársak megjelenése.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!