Szerkesztőségünk elektronikus postaládájában landolt a MÁV-Start és a GYSEV 2017/2018-as közforgalmú vasúti menetrendjének legutóbbi tervezete. A december 10-ével életbe lépő „kotta” csak kis mértékben különbözik a jelenleg érvényestől, viszont azért található benne számos érdekesség, pozitívum és negatívum egyaránt. A hivatalos, végleges verzióra sem kell már sokat várni: legkésőbb egy hónappal a váltás előtt, azaz idén november 9-én nyilvánossá kell tennie azt a MÁV-Startnak. Várhatóan az alább leírtakhoz képest csak minimális eltérés lehet majd benne. A lentebb nem említett vonalakon semmilyen módosítás nem várható, vagy csak egyes indulási/érkezési idők legfeljebb egy-két perces – magyarországi viszonyok között hibahatáron belüli – ide-oda tologatása. Hangsúlyozzuk azonban: ez még nem a „kőbe vésett”, végleges menetrend 2018-ra!

Nemzetközi járatok

Kezdjük a pozitív hírekkel. A magyar határon áthaladó vasúti személyforgalmat tekintve minden bizonnyal a legjelentősebb lépés, hogy hosszú évek után ismét használni fogják ablakos vonatok a rajkai határátmenetet: a szlovák szaktárca megrendelésére a GYSEV Jenbacher-motorkocsikkal pendlizik majd Pozsonyligetfalu (Bratislava-Petržalka) és Hegyeshalom között. Négy járatpár megy végig, egy reggeli kanyar pedig csak Pozsony és Rajka között közlekedik. Az új határátlépő vonatokhoz Hegyeshalomban gyors csatlakozás lesz a Budapest felé tartó és felől érkező eurocity- és railjet-vonatokhoz. A reggeli rajkai forduló is csak az átszállás miatt lehet kényelmetlen: a szlovák főváros felől érkező vonatról Rajkán huszonöt perc lesz átszállni a Hegyeshalomba tartó személyre, ahol öt perccel később már Railjeten lehet suhanni Budapest felé, míg a Győrből Rajkára közlekedő személyvonatról három perc áll majd rendelkezésre Pozsony irányába átszállni.

A GYSEV Jenbacher-motorkocsikkal szaladgál majd át Hegyeshalom és Pozsony között a rajkai határátmeneten, jó tíz év után felélesztve azt, legalábbis menetrend szerinti személyszállító vonatok szempontjából (fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Tovább nyúlik a három éve életre hívott Hortobágy Eurocity (140/147) útvonala. A Bécs és Debrecen között közvetlen vasúti kapcsolatot teremtő nemzetközi járat keleti végállomása 2015 decembere óta Nyíregyháza, a mostani menetrendváltással azonban már – teljesen logikusan – Záhonyig is eljut, ahova éjfél után tíz perccel érkezik majd meg. A tervezet nem EC-ként, hanem csak nemzetközi gyorsként jelöli a Hortobágyot, ami annyiban racionális lenne, hogy Záhony felé Szolnok és Debrecen között mindenhol meg fog állni. Valószínűbb azonban a „nyomdai” hiba, mivel a Lehár, Avala és a csak karácsonyi előtti szombatokon közlekedő Advent eurocityk fejlécében sincs „EC” jelölés. A vonat átveszi a kijevi közvetlen kocsikat a Tisza nemzetközi gyors 2014 decemberi megszűnése óta egyetlen kijevi járatként funkcionáló Latorca IC-től, így lényegében ismét éjszakai eljutási lehetőség nyílik az ukrán fővárosba. A Latorca közvetlen ukrán kocsijai pedig csak Lvivig (Lvov, Lemberg) és onnan közlekednek.

Megváltozik a prágai eurocityk Magyarországon belüli útvonala, a Keleti pályaudvarról a Nyugatiba kerülnek át, egyedül a Metropol Euronight fordul a Keletiből. Igaz, ebben sincs sok „köszönet”, mivel Berlin helyett Prágáig vágták vissza, ezzel a Hungária EC marad az egyetlen németországi közvetlen kapcsolat Szlovákián és Csehországon keresztül. Öröm, hogy a Körvasút kihagyásának köszönhetően jó egyed órával rövidül az EC-k belföldi menetideje, az átszállási lehetőségek szempontjából viszont inkább üröm a pályaudvarcsere. A Csépke-vezetés azon szándékai, hogy a nemzetközi a járatok belföldön zónázó személyvonatként funkcionáljanak, valamint a határon mozdonycserét hajtsanak végre, a csehek nyomására szerencsére nem valósulnak meg. Úgy néz ki továbbá, hogy csehek egységes brandet szeretnének kialakítani: a hamburgi Hungáriát és a Budapestet Varsóval összekötő Varsoviát leszámítva az összes prágai EC már a Metropolitan nevet fogja viselni. Az elképzelés remek, bár az elnevezés hátránya, hogy könnyű lesz összekeverni a Metropol Euronighttal – igaz, az is már csak a cseh fővárosig közlekedik.

Határozottan negatívum azonban, hogy a Budapest és Erdély között, Püspökladányon és Biharkeresztesen át közlekedő Hargita, Ady Endre és Corona nemzetközi intercityken a MÁV-Start megszünteti az étkezőkocsik által nyújtott szolgáltatást.

A Keleti pályaudvar javítgatásának köszönhetően idén tavasszal már indultak a Nyugatiból a prágai EC-k. Ez decembertől állandó lesz (fotó: Kalmár Gergő)

Budapest elővárosi hálózata

Az 1-es vonal elővárosi járatainál csak minimális változás észlelhető: a Komáromból a Délibe tartó reggeli 4817-es személyvonat hét perccel korábban, 6 óra 25-kor rajtol majd, és Almásfüzitő helyett Tatabányán engedi maga elé az Arrabona IC-t. A vasárnapokon délután Győrből fél ötkor (1945) és fél hatkor (1943) Budapestre induló mentesítő személyvonatok haladósabb menetvonalat és rövidebb komáromi tartózkodást kapnak, így 18 óra 9 helyett 17:54-kor, 18 óra 59 helyett pedig 18:54-kor landolnak a Déliben.

Nagy erőkkel zajlik a 2-es vonal (Budapest–Esztergom) villamosítása. A belső, Rákosrendező és Piliscsaba közötti szakaszon már több hete elkészült a felsővezeték kiépítése, jelenleg az utómunkák zajlanak, és Piliscsabán túl is befejeződik november végére a meló. Már csak az új biztosítóberendezés kiépítése van hátra. A menetrendtervezet szerint a felsővezeték megléte ellenére érdemi változás nem történik a jelenlegi állapothoz képest. Azonban ha minden igaz, akkor a reggeli Budapest-Nyugati–Piliscsaba kirohanósnál (2110), valamint két, szintén reggeli Budapest-Nyugati–Piliscsaba járatnál (2117, 2137) már ki fogják tudni használni a villamos üzem és a korszerű Flirt-motorvonatok előnyét. A zuhanyhíradók szerint 2018 tavaszán a külső szakaszon is elkészül az új biztber, így elképzelhető, hogy akár a márciusi első menetrend-módosítástól, vagy a nyári menetrendtől már a teljes vonalon villamos szerelvények fognak zümmögni, netán egy teljesen új, zónázó rendszerű menetrend lép életbe.

A pécsi, 40-es vonal erővárosi szakaszán (40a) a Kelenföld–Érd elágazás rész átépítése miatt jelenleg is vágányzári menetrend van érvényben. A 2018-as alapmenetrendet sem sokáig használhatjuk: februártól megkezdődnek a mindkét vágány teljes kizárásával járó munkálatok, ami egészen 2019 márciusáig tart majd. Ebben az időszakban az összes személyszállító vonatot busz fogja pótolni Kelenföld és Érd között, vágányzári menetrend mellett. Utána pedig következhet a Százhalombattáig tartó rész, melyre nyáron írták ki a közbeszerzést.

A tervezet szerint Budapest és Pusztaszabolcs között marad a jelenleg is érvényes menetrend, változás mindössze a csak augusztus 20-án közlekedő, a Déliből 22 óra 55-kor Dunaújvárosra induló 4298-as vonatnál látható: Hároson és Dunai Finomítónál nem fog megállni.

A 2-es vonal jelentős része felett már kiépült a felsővezeték, hónapokon belül a biztosítóberendezést is lecserélik (fotó: Kadocsa Gyula)

A 40a teljes kizárásos átépítése a Pusztaszabolcs–Dunaújváros (42-es) vonal személyvonatait is érinteni fogja, így a tél elmúltával újabb vágányzári menetrend lép életbe. A menetrendváltástól addig viszont a jelenlegi alap „kotta” szerint közlekedhetnek a vonatok.

A 70-es (Budapest–Vác–Szob) jelentősnek mondható változáson esik át: a prágai eurocityk a Metropol Euronight kivételével a Keletiből a Nyugatiba kerülnek át, emiatt a vonal személyvonatainak menetrendje is módosul. Az EC-k óra 41-kor startolnak majd az Eiffel-csarnokból, az útvonal-rövidüléssel a belföldi menetidő tizenhat perccel csökken. A mindenhol megálló szobi személyvonat óra 41 helyett 45-kor, a váci helyi vonatok pedig óra 11 helyett 15-kor fognak indulni a Nyugatiból, a menetidőből két percet húznak ki. Vác felől két-három perccel korábban fognak közlekedni.

A két szolnoki vonal, vagyis a 100a és a 120a elővárosi menetrendjére leginkább a „bevált csapaton ne változtass” elvet alkalmazza a MÁV-Start: gyakorlatilag CTRL+C, CRTL+V billentyűkombinációt használták a jelenlegi menetrendre, vagyis továbbra is a jól megszokott zónázó plusz helyi személy struktúra él tovább. Az egyetlen apró módosítás az, hogy a késő esti Cegléd–Debrecen (6018) személyvonat már csak Szolnokig fog járni (2698), Szolnoktól a Debrecenig mindenhol megállítandó Hortobágy nemzetközi járat pótolja.

Nyugat-Magyarország

GYSEV

Az 1-es Hegyeshalom–Rajka szakaszán négy új járatot kapunk: a zöld-sárgák közvetlen járatokat közlekedtetnek Pozsonyligetfaluba (Bratislava-Petržalka), plusz egy reggeli forduló csak Rajka és Pozsony között fog járni. A Hegyeshalomból reggel Pozsonyba tartó első vonat, valamint az abból forduló rajkai járat vasárnap és ünnepnapokon nem közlekedik. Az új nemzetközi vonatokat Jenbacher-motorkocsiból állítják ki.

A 8-as vonalon (Győr–Sopron) a Győrből délután 14 óra 51-kor Sopronba induló 9916-os személyvonat április 1-je és október 30-a között hétvégenként és ünnepnapokon, valamint néhány egyéb napon Fertőbozon is megáll.

A 17-es vonalon (Szombathely–Nagykanizsa) néhány vonat menetrendje módosul, de csak egy-két perccel.

Kőszeg felé (18-as vonal) a tervezet alapján megszűnik a feltételes megállási rendszer, a vonatok minden esetben ki fognak szolgálni minden megállót. A vonalon marad a munkanapi órás, hétvégén kétórás alapütem.

MÁV-Start

A tervezet alapján az 1-es vonal (Budapest–Győr–Hegyeshalom–Rajka) távolsági járatai közül az Avala és Hortobágy Eurocityk nemzetközi vonatokká alakulnak át – legalábbis nincs a prémiumkategóriára utaló EC jelzés a vonatszám előtt. Utóbbi útvonala Záhonyig, közvetlen kocsikkal pedig Kijevig hosszabbodik meg. Új személyvonat közlekedik majd Győrből Mosonmagyaróvárra (9426) a nyári szüneten kívüli munkanapokon, a megyeszékhelyről 15 óra 18-kor indul. A Győrből 16 óra 48 perckor Rajkára induló 9456-os személyvonat ezentúl csak Hegyeshalomig közlekedik, ahol az új pozsonyi vonatra lehet róla átszállni, ami a 9456-os jelenlegi menetrendje szerint közlekedik. Szintén csak Hegyeshalomtól jár majd Győrbe az eddig Rajkáról délután 16 óra 9-kor induló 9463-as személyvonat. A Rajka–Hegyeshalom szakaszon viszont előtte és utána is egy-egy órával pozsonyi személyvonatot lehet majd idénybe venni. A 18 óra 9-es Rajka–Hegyeshalom (és ott a Bécsből Győrbe tartó 9443-as EURegióval összezáró) személy (9473) is megszűnik, választék viszont lesz helyette: előtte és utána is egy-egy órával érkezik Pozsonyból vonat.

A Bakonyvasúton, vagyis a 11-es számú Győr–Veszprém vonalon továbbra is az idén őszre a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség közbenjárásának köszönhetően kis mértékben bővített menetrend szerint járnak majd a vonatok.

Celldömölk környékén (20-as, 25-ös, 26-os vonalak) a Tapolcáról kora délután Celldömölkre közlekedő 9604-es vonatot hiába is keressük majd Ukk és Celldömölk között: vagy teljesen törlik a menetrendből, vagy maximum csak Ukkig fog járni – a tervezet sajnos a 26-ost érintőleg hiányos. A nyári menetrendi időszakban késő este Balatonszentgyörgyről Keszthelyen át Celldömölkig közlekedő 19628-as személyvonat Keszthelyről indul. A Zalaegerszegről Celldömölkre tartó 9521-es személy tíz perccel később halad. A nyári menetrendi időszakban késő este Balatonszentgyörgyről Keszthelyen át Celldömölkig közlekedő 19628-as személyvonat Keszthelyről indul. A Zalaegerszegről Celldömölkre tartó 9521-es személy körülbelül tíz perccel később közlekedik. Ezen kívül több vonat menetrendje változik meg pár perccel, leginkább a Zalaegerszeg–Zalaszentiván szakaszon.

A tapolcai, 29-es vonal téli menetrendjében a Tapolca felől ütem szerint érkező vonatok egy perccel hamarabb érkeznek meg Székesfehérvárra.

Évek után végre készre lehet jelenteni a Balaton déli partján végighúzódó vasútvonal felújítását (fotó: Mayer György)

A decemberi menetrendváltásra végre elkészül a 30-as vonal Balaton déli partján futó pályájának évek óta tartó teljes rekonstrukciója, Lepsénytől Balatonszentgyörgyig teljesen megújult infrastruktúrán utazhatnak az utasok. A menetrendről egyelőre nem került ki adat, de a vasúttársaság korábbi közleményei alapján menetidő-csökkenésre lehet számítani a száz kilométer per órával használható pályának köszönhetően.

A 36-os vonalon, amelyet a 30-as déli parti szakaszával egyidejűleg, az onnan kibontott sínekkel, úgynevezett vissznyereményi anyagokkal újítottak fel, várhatóan csak minimális változtatás lesz: az esti Kaposvár–Fonyód járat (8838) Kaposfüreden és Várdán is meg fog állni, a munkanap kora délutáni Fonyód–Kaposvár (8845) vonat viszont kihagyja Pusztaberényt és Tatárvárt.

A 39-es számú, Balatonfenyves GV–Somogyszentpál keskeny nyomközű vonalon a járatok nagy többségének megváltozik a menetrendje, öt-negyven perces eltolások lépnek életbe. A Somogyszentpálról reggel 9 órakor Balatonfenyvesre induló 30847-es vonat fél órával hamarabb startol, és csak április 15-ig, valamint szeptember 17-től közlekedik minden nap. Június 15-ig, valamint augusztus 27-től szeptember 16-ig csak munkanapokon vehető igénybe. A nyári időszak hétvégéin és ünnepnapjain a később, 9 óra 50-kor induló 30857-es kisvonatot lehet majd használni.

Délebbre haladva, Pécs környékére, a 40-es vonal távolsági érintő vonatoknál újdonság lesz, hogy a Keletiből 7 óra 45-kor induló Zengő IC továbbítja a Kaposvár–Gyékényes felé tartó Zselic IC közvetlen kocsijait. Visszafelé a Keletiben 16:14-kor landoló Mecsek IC hozza a Zselic stokkját. A Keletiből 14 óra 45-kor rajtoló, Kaposváron át Zágrábig közlekedő Rippl-Rónai Intercity jelenlegi formájában megszűnik: a 13:45-ös Tenkes IC-vel egyesítve jut el Dombóvárig. A Budapest felé tartó kocsik pedig két órával hamarabb, a Zengő IC-hez csapva közlekednek.

A Dombóvár–Gyékényes vonalnál a nyári időszakon kívül közlekedő rijekai Kvarner IC visszatér a felújított 30-asra, de nem marad pótlás nélkül a 41-esen: új intercityt találunk Zselic néven (IC822), mely a Keletiből 7 óra 45-kor induló Zengő IC-vel egyesítve jut el Dombóvárra, ahonnan 10 óra 3 perckor halad tovább Kaposváron át Gyékényesre. A Budapest felé tartó Zselicet (IC825) a Keletibe 16:14-re érkező Mecsek IC hozza. A Kaposváron át Zágrábig közlekedő Rippl-Rónai IC Dombóvárig a 13:45-ös Tenkes Intercityvel egyesítve jut el. Visszafelé (IC823) a mostanihoz képest két órával hamarabb közlekedik, a Keletibe 20 óra 14-kor beérő Zengő IC-hez társul.

A Pusztaszabolcs–Székesfehérvár (44-es) vonalon egy-két perccel módosul a Pusztaszabolcsra tartó vonatok fehérvári indulási ideje.

Javulás történik a két alibi-vonatpáros 47-es vonalon: a Komlóról délután kereken öt órakor Sásdra induló 38613-as személyvonat ezentúl végigmegy Dombóvárig, Vásárosdombón és Kaposszekcsőn viszont nem áll meg.

A 60-as, Gyékényes–Pécs vonalon néhány vonat esetében pár perces módosítások történnek az indulási és az érkezési idők tekintetében. A Pécsre tartó 8914-es személyvonat útvonala kibővül: Gyékényes helyett Nagykanizsáról fog indulni.

Kelet-Magyarország

A Vác–Balassagyarmat (75-ös) vonalon számos vonat esetében pár percet módosul a menetidő a nógrádi szakaszon, és Vácra is egy perccel hamarabb futnak majd be. Ugyanilyen minimális mértékben változik az Aszód–Balassagyarmat (78-as vonal) vonatok menetrendje is.

A miskolci, 80-as vonal negatívuma, hogy újabb megállótól/állomástól búcsúzunk, legalábbis egy időre biztosan: Hort-Csány állomás megszűnik a személyszállító vonatok számára. Bár már a jelenlegi menetrendi évben sem állt meg itt menetrend szerint vonat, most hivatalosan is kikerül a menetrendből. Az állomás ezentúl csak forgalmi kitérő funkciót tölt be.

A páros (vagyis Budapest felől Miskolc irányába) haladó intercityk a Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között nemrégiben felújított nyílt vonali pályaszakaszoknak köszönhetően egy-egy perccel hamarabb futnak majd be Füzesabonyba és a borsodi megyeszékhelyre.

Serényen dolgoznak az újhelyi vonal villamosításán és az állomások átépítésén (fotó: NIF Zrt.)

A Mezőzombor–Sátoraljaújhely szakaszon több évtizednyi tervezgetés után megkezdődött a felsővezeték kiépítése, 2019-re megvalósulhat a vonalszakasz teljes rekonstrukciója és villamosítása. Pillanatnyilag is nagy erőkkel dolgoznak a munkagépek az alapmenetrend szerinti vonatkereszteket lebonyolító Bodrogkeresztúr és Sárospatak állomásokon, ezért vágányzári menetrend van érvényben, vonatpótlással. A november 1-jére tervezett visszaadást követően is csak egy-egy átmenő vágány áll majd rendelkezésre, így továbbra is vágányzári „kotta” szerint haladhatnak a szerelvények. A munkálatokba hamarosan bekapcsolódik Olaszliszka-Tolcsva és Sátoraljaújhely is, ráadásul még hátra van a Sárospatak–Sátoraljaújhely állomásköz átépítése, így a 80-as újhelyi végén várhatóan a teljes menetrendi év során újabb és újabb vágányzári menetrendekre kell készülni, a teljes kizárás miatt pedig tavasztól vonatpótló buszokkal lehet majd utazni.

A jó néhány éve a 80-ashoz csapott Szerencs–Nyíregyháza szakaszt ismét 100c-ként kell majd keresni a decembertől várhatóan már csak digitálisan, pdf formátumként létező menetrendek között.

A 87-es vonal szilvásváradi oldalában módosul két, április 1-je és október 23-a között naponta közlekedő Szilvásvárad–Eger személyvonat menetrendje: a reggeli 35517-es öt, az esti 35513-as három perccel később halad.

A Miskolc–Hidasnémeti (90-es) vonal az elmúlt években állandó menetrendi módosításokon megy keresztül: 2015 decemberében a Hidasnémeti–Miskolc–Füzesabony vonatokat vágták ketté a borsodi megyeszékhelyen, most pedig teljesen új menetrend érkezik. A jelenlegi páratlan óra 6-os miskolci indulás huszonkét perccel kerül korábbra, vagyis páros óra 44-kor startolnak majd Hidasnémeti felé a szerelvények, a hatvanhét perces menetidő pedig hatvannégyre csökken. Páros irányban a hajnali legelső vonat 4 óra 11 helyett már 3:50-kor elhagyja Miskolcot, a 23 óra 6-os utolsó viszont megmarad a jelenlegi menetvonalában. A páratlan irány sem marad érintetlenül: Hidasnémetit tizenhét perccel később, páratlan óra 47 helyett páros óra 4-kot hagyják el, így tizenhat perc lesz fordulni – ez a zuhanyhíradók szerint jót tehet a Ganz-Hernyók üzemkészségének, amik nem kifejezetten szeretik, ha sokáig állnak kiüzemelve. A páratlan vonatok menetideje marad hatvanhat perc, Miskolcra páratlan óra tízkor esnek be. Az új rendszer okán a vonatkeresztek helye is megváltozik: a szikszói Ongára, a novajidrányi Forró-Encsre kerül át. Megszűnik továbbá a munkanap délután fél hármas gyorsított mentesítő járat Hidasnémeti irányába (5316), viszont bekerül a menetrendbe egy munkanapi, mindenhol megálló vonat 17 óra 44-es miskolci indulással. A munkanap reggeli Hidasnémeti–Miskolc gyorsított (5339) nyolc perccel hamarabb indul majd, és kiszolgálja majd Méra, Ináncs és Szikszó-Vásártér utasait is, így a borsodi megyeszékhelyre a jelenlegi fél hetes időpontnál mindössze egy perccel később ér be.

Lássuk akkor a 100-as, Budapest–Cegléd–Szolnok–Nyíregyháza–Záhony vonalat! Ahogy már fentebb említettük, a jelenlegi Hortobágy Eurocity-vonatpár (140/147) útvonala Záhonyig, közvetlen kocsikkal pedig Kijevig hosszabbodik meg. Persze mint mindennek a jelenlegi Csépke/MÁV-univerzumban, ennek is ára van: a plusz vonatkilométerek valahonnan máshonnan tűnnek el. A munkanapokon és vasárnap Ceglédről 20 óra 28 perckor Debrecenbe induló 6018-as személyvonat kikerül a menetrendből és a Záhony felé tartó Hortobágy helyettesíti majd Szolnoktól, a 6018 menetvonalához képest körülbelül negyed órával később. Mivel a járat az érintett szakaszon minden állomáson megáll, ezért a teljes útvonalon nemzetközi gyorsvonattá fokozódik le. Záhonyba nulla óra tízkor érkezik, vissza 3 óra 46-kor indul. A Bécsbe tartó járat viszont Nyíregyházától megtartja a jelenlegi menetvonalat, normális gyorsvonati megállásokkal, nemzetközi gyorsként (?) közlekedik. A hírek szerint a lengyel szerelvény helyett szlovák stokkot lehet majd igénybe venni. A vonalra kiadott menetrend egyelőre azonban csak tájékoztató jellegű lesz: a Püspökladány–Ebes szakasz átépítése miatt legalább májusig folyamatosan vágányzári menetrendek lesznek érvényben, valamint várhatóan 2018-ban már az Ebes–Debrecen állomásköznek is nekiállnak a gépek.

A már jó ideje a 80-ashoz tartozó Szerencs–Nyíregyháza szakasz menetrendileg visszakapja a 100c jelölést. A nagyrészt egyvágányú szakaszon közlekedő vonatok egy perccel hamarabb fognak elrajtolni a szabolcsi megyeszékhelyről.

A 101-es számú Püspökladány–Biharkeresztes vonalon is új menetrend lép életbe az idei pályafelújításnak is köszönhetően. A Biharkeresztes felé tartó személyvonatok négy perccel később, óra 9 helyett 13-kor hagyják el Püspökladányt, az ötvenegy kilométeres utat hatvannyolc perc helyett hatvannégy alatt teszik majd meg. A munkanap reggeli 6420-as a jelenleginél két perccel korábban, 5:46-kor indul majd és 7 óra 15 helyett már 6:42-re Biharkeresztesre ér. Püspökladány irányába még inkább megváltozik a menetrend: a határállomásról óra 44 helyett 37-kor indulnak majd a vonatok, és a páros irányhoz képest – néhány vonat kivételével – villámgyorsan, ötvenhat perc alatt végigérnek – ez eddig hatvannyolc percbe telt! A Hargita, az Ady Endre és a Corona nemzetközi intercityk menetrendje pár perccel módosul a vonalon.

Kál-Kápolna és Kisújszállás között (102-es vonal) egységesítik a káli és a kisújszállási indulásokat. Előbbinél a 39-es, 40-es és 45-ös időpontok helyett – a hajnali legelső vonatot leszámítva – egységesen 39 lesz, a korábbi startidők ellenére viszont egy délelőtti vonaton kívül mindegyik Kisújszállásra tartó vonat menetideje megnő. Utóbbi irányban egységesen 37-kor indulnak a járatok, itt a menetidő viszont egy-két percet csökken.

Teljesen új menetrend szerint ingázhatnak a Hernyók Miskolc és Hidasnémeti között (a szerző felvétele)

A 105-ös Debrecen–Nyírábrány vonalon a debreceni indulások kerülnek előrébb egy perccel, páratlan óra 12 helyett 11-re. A nyírábrányi érkezés változatlan, vissza azonban szintén egy perccel hamarabb indulnak a járatok, páros óra 9 (és 10) helyett 10-kor (és 9-kor).

Debrecen és Nagykereki között (106-os vonal) számos vonat menetrendje változik Nagykereki környékén, azonban mindössze egy-két percet.

Mátészalka környékén a Debrecenből 15 óra 57-kor induló, péntekenként 36256-os vonatszámon Csengerig közlekedő 6326-os vonat közvetlenül már nem jut el a határállomásig: munkanapokon, és csak Mátészalkáig fog menni, ott lehet majd átszállni a Csengerre tartó 36256-osra.

A 113-as vonalon Fehérgyarmat és Zajta között több vonat menetrendje részben vagy teljesen módosul. A menetidő valószínűleg a rossz pályaállapotok okán négy-öt perccel megnő; a huszonöt kilométerre vetített ötvenhat perc – harminc kilométer per óránál is alacsonyabb átlagsebesség! – minden, csak nem versenyképes. Emiatt a vasárnapi Hétmérföldes mentesítő sebesvonat is hat perccel korábban startol Zajtáról.

A Nyíregyháza–vásárosnaményi vonal egységesebb képet fog mutatni: szinte minden vonat menetidejét korrigálták pár perccel, szabványosítva a menetrendet. A Nyíregyházára tartó első két, valamint a szabolcsi megyeszékhelyről Vásárosnaményba tartó első reggeli vonat hat-nyolc perccel később indul, és a végállomásra is később érkezik.

A 120-as vonal (Budapest–Szolnok–Békéscsaba–Lőkösháza) menetrendje is lényegében CTRL+C/CTRL+V módszerrel készült. Az egyetlen változás, hogy a Bécsből Bukarest felé tartó Dacia nemzetközi gyors (347) húsz perccel később, 23 óra 10-kor hagyja majd el a Keletit, menetvonala is nagyjából ennyivel kerül későbbre. Reggeli párja (346) azonban tíz perccel gyorsul: 1 óra 50 helyett kereken két órakor indul Lőkösházáról, viszont ugyanúgy 4 óra 50-kor áll meg a Keletiben.

A Kiskunság és a Nagykunság vasúti közlekedése néhány kisebb babrálást leszámítva a jelenlegi képet fogja mutatni. A 121-es, Békéscsaba–Újszeged vonalon a vonatok három perccel később érkeznek Újszegedre, ahonnan ugyanúgy három perccel korábban is indulnak majd vissza. A szegedi vonal (140-es) egyetlen módosulása a kora reggeli Szeged–Budapest-Nyugati személyvonatot (7009) érinti: két perccel hamarabb fogja elhagyni a „napfény városát”. Változatlan menetrenddel próbálja csalogatni az utasokat a lajosmizsei oldal (142-es vonal) is – sajnos az alsó, két vonatpáros Lajosmizse–Kecskemét szakaszon is. A Szolnok és Kecskemét környéki mellékvonalak (a 145-ös Szolnok–Kecskemét, a 146-os Kunszentmárton–Kiskunfélegyháza, a 154-es Kiskunhalas–Bátaszék és a 155-ös Kiskunhalas–Kiskunfélegyháza) forgalmi rendjére is a fénymásolás szó illene a legjobban. A 147-es vonalon a Szentes–Orosháza vonatok két perccel később rajtolnak majd, ennyivel lesz rövidebb a negyven kilométeres út, a megspórolt időt viszont az ellenvonatok kapják meg. A tervezetből a 150-es vonal is kimaradt, azonban nagy valószínűséggel semmilyen változás nem lép életbe Kelebia és Budapest között.

Kíváncsian várjuk a végleges verziót.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!