Huszonhét huszonkilenc alatt, ez az Arriva

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.09.24. 17:44
kiskep

Prága és egy közép-csehországi iparváros, Kralupy nad Vltavou között szeptember 23-án indult el az Arriva Vlaky Česká republika magánvasút. Minden hétköznap nyolc járat áll az utasok rendelkezésére oda-vissza. A huszonhét kilométeres távot huszonkilenc perc alatt teszi meg a vonat, de nem áll meg minden állomáson, és megállóhelyen. Praha – Masarykovo nádraží és Kralupy nad Vltavou állomások között csak Praha – Bubeneč, Řež és Libčice nad Vltavou állomásokon áll meg. Prágából 7:20 és 21:20 óra között kétóránként indulnak a járatok, a fővárosba pedig páros óra 29 perckor érkeznek. A menetrend itt érhető el.

Új színek a prágai Masaryk pályaudvaron<br>(fotók: a szerző)

A teljes huszonhét kilométeres szakaszon utazók egy irányban 34 koronát fizetnek (390 forint), a retúrjegy 64 koronába kerül (735 forint). Heti bérlet vásárlása esetén (a járatok csak hétköznap közlekednek) 296 koronát (3 400 forint) kell fizetni. A ČD személyvonatain ugyanezen a szakaszon 44 koronát kell fizetni egy menetjegyért egy útra, ha nincs In-karta hűségkártyánk. A vonaton élő állatok, gyermekkocsi és kerékpár szállítására is van lehetőség, a biciklit 20 koronás felárért viszik el, a kutyákat-macskákat pedig 15 koronáért szállítják. A vonaton ingyenes wifi és további kiegészítő szolgáltatás vehető igénybe. Egy presszókávét 15 koronáért kapunk, ugyanennyit fizetünk fél liter Toma ásványvízért, 12 koronába kerül a Dnes vagy Blesk napilap (olcsóbb, mint az újságárusoknál). A teljes kínálat itt olvasható.

Arriva-belső

Az Arriva vasúttársaság a német DB AG holding része – leányvállalata. Csehországban már hosszabb idő óta próbálkozik bekapcsolódni a vasúti személyszállítás környezetébe. Ami most sikerült is. Csupán annyi hátránnyal indul, hogy a vonatok nem kapnak támogatást a ROPID-tól, mint ahogy a ČD, mivel neki szerződése van a közösségi közlekedés biztosítására. Az Arriva tehát teljesen magára van utalva, a bevételét kizárólag az eladott jegyek és a frissítőkből származó bevétel adja majd. Egészen biztos, hogy veszteséges lesz a járat, de az Arrivának ez áldozat annak érdekében, hogy a jövőben jobb referenciákkal indulhasson a gyorsvonati vonalakra kiírt pályázatokon. Terveik vannak, a megvalósítás pedig már folyamatban van. A jövőben például szeretnének részt venni a Liberec és Pardubice közötti gyorsvonatok közlekedtetésére kiírandó közbeszerzési versenyben. Motorvonataik vannak, sőt az anyacégtől további vonatok várhatók. A most elindított járatokon 1989-ben gyártott német szerelvények közlekednek, amelyek teljeskörű felújításon estek át a közelmúltban.

Egy másik történet a KŽC Doprava esete. Az ő esetükben a ROPID (a prágai integrált közlekedést szervező társaság) támogatja a járatokat, mint a közösségi közlekedési rendszer része. Ez a magánvasút Praha–Masarykovo nádraží és Praha–Čakovice között ingázik két felújított 810-es sorozatú szerelvényével októbertől.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek