Több hajó megrongálódott, csónakok süllyedtek el, stégek kerültek víz alá Tokajnál, a Bodrogon lévő téli kikötőben a felgyülemlett és összetorlódott jégtáblák miatt. A folyón helyenként összefüggő jég van, máshol a feltorlódott jégtáblák okoznak gondot. A jég vastagsága helyenként 30–40 centiméter, de van ahol ennél is vastagabb. Az olvadó víztömeg rengeteg hulladékot is tartalmaz.

Posta György, Tokaj polgármestere az MTI-nek elmondta: komoly károk keletkeztek, amikor a jégtorlasz miatt a kikötőben 3-4 nagy hajó, köztük tiszai sétahajók egymás hegyére-hátára kerültek. A városüzemeltetés információi szerint a bodrogkeresztúri komp nem sérült meg. A vízügyi szakemberek és a rendőrség vizsgálja a történteket.

Persze, szép, meg izgalmas. De... A képre kattintva galéria nyílik (fotók: MTI)

Siklós Gabriella, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szóvivője elmondta: az éjszakai jégtorlasz, amikor elhaladt Tokajnál, gyakorlatilag visszaduzzasztotta a Bodrogot. A vízügy kikötője feletti kikötőből elszabadultak a hajók és rácsúsztak a vízügy kikötőjére, ami teljesen tönkretette az ott lévő úszóműveket is. A hajók fákat borítottak ki, kábeleket szakítottak el. A hajók állnak a jégben, egyelőre nem lehet kiszabadítani őket.

Csongrádnál nem jár komp a jégtáblák miatt. Itt, aki a folyón szeretne átkelni Nagyrétre, annak körülbelül 60 kilométeres kerülőt kell megtennie.

Harmadfokú a készültség

Az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT) jelentése szerint mostanáig 37 szakaszon rendeltek el belvízvédelmi készültséget: húsz szakaszon másodfokú, tizenhét szakaszon elsőfokú készültség van érvényben. A belvízzel elöntött terület nagysága már több mint 44 ezer hektár, ebből csaknem 24 ezer hektár vetés-szántó. A legnagyobb elöntések a Körösök és a Közép-Tisza vidékén keletkeztek – olvasható a jelentésben. Ugyanakkor kiemelték: a következő napokban továbbra sem várható számottevő csapadék, az éjszakai fagyok és a nappali felmelegedés segíti a belvíz folyamatos levezetését.

Emellett Magyarországon összesen 419 kilométeren van érvényben árvízvédelmi készültség. Ebből – a Tiszát, a Lónyay-főcsatornát, a Bodrogot és a Keleti-főcsatornát érintően – 225 kilométeren harmadfokú a készültség. Emellett 39 kilométeren a Tiszát és a Lónyay főcsatornát érintően másodfokú a készültség. További 155 kilométeren a Tiszán, a Sajón, a Bodrogon és Rongyva-patakon elsőfokú az árvízi készültség.

A Tiszán Dombrád és Tiszalök közötti szakaszokon a vízállásokat jelentős mértékben a jég határozza meg. A vízszintcsökkenés folyamatos, a Felső-Tiszáról újabb árhullám nem érkezik. Tiszabercelen szombat délután a harmadfok szintje fölött, Tokajnál pedig éjszaka a másodfok szintjét meghaladó vízállással tetőzött a folyó.

Az előrejelzések szerint a jégtorlasz előrehaladásával Tiszabercelig további lassú apadás várható. Lejjebb, Tokajnál még okozhat kisebb vízszintemelkedéseket a kialakult jégtorlasz. Tiszalöknél a vízszintek további emelkedésére számítanak.

Az OMIT jelentésében azt írta: a jégtorlasz Tiszanagyfalu közelében beékelődött és körülbelül hat órája áll az 537-es folyamkilométer szelvényében. A közeljövőben két történés lehetséges, az egyik, hogy a torlasz nem mozdul és elolvad az előre jelzett várható felmelegedés hatására. A másik esetben, ha a torlasz elindul, akkor a vízügyi szakemberek felkészültek arra, hogy a torlasz jegét átvezessék az erőmű táblái alatt. A Tiszalöki erőmű alatt tizenegy kilométer hosszú szabad vízfelszín áll rendelkezésre a két kilométer hosszú torlasz befogadására. A Túron, a Szamoson és a Krasznán tovább folytatódott az apadás, fokozat alatti vízállásokat észleltek – írta az OMIT.

Kiemelték továbbá, hogy az időjárás az árvízi helyzet szempontjából kedvező: újabb jelentős jégképződéshez nem lesz elég hideg, de ahhoz igen, hogy a folyók vízutánpótlása alacsony szinten maradjon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!