Az úgynevezett Projekt 22220 keretében megépített jégtörőt arra tervezték, hogy teherszállítmányokat továbbítson az északi tengeri útvonalon. A Szibir 1977-ben épített elődje páratlan pályafutást tudhat maga mögött: évtizedek óta szolgál, idén májusban pedig rekordot állított fel azzal, hogy elérte az északi sarkot. A Szibir vízre bocsátási ünnepségén az orosz Roszatom állami vállalat vezérigazgatója, Alekszej Likacsev elmondta, azt kívánja, hogy az új hajó új rekordot állítson fel. Az Egyesült Hajóépítő Vállalat elnöke, Alekszej Rakmanov szerint az Északi-sarkvidék kutatása jelentős kihívás, a cég alkalmazottjai azonban keményen dolgoznak, a Szibir pedig újabb lépést jelent a sarkvidék és az északi tengeri útvonal szempontjából.

Vízre bocsátották az orosz Roszatom Projekt 22220 elnevezésű atom-jégtörő programjának első példányát, a Szibirt (fotó: TASZSZ)

A Projekt 22220 első sorozatgyártású atom-jégtörőjének számító Szibir építéséhez 2015 májusában kezdtek hozzá, átadása 2020-ban várható. Az atommeghajtású flotta állami szolgáltatójával, a Roszatomflottal kötött szerződés alapján a szentpétervári Balti Hajógyár három atom-jégtörőt épít: az Arktikát, a Szibirt és az Urált. A járműsorozat műszaki tulajdonságait a „Jéghegy” Központi Tervezőiroda tervezte meg. A projekt célja, hogy olyan jégtörőket állítsanak elő, melyek segítségével az Északi-sarkvidéken, valamint a Jenyiszej folyó és az Ob-öböl sekély vizeiben vezethetik a szállítóhajókat, továbbá segítséget nyújthatnak más hajóknak, és mentési munkálatokat végezhetnek jeges körülmények között vagy jégmentes vizeken.

A projekt során megépítendő járművek a világ legnagyobb és legerősebb nukleáris jégtörői lesznek. A hajókat egy kétreaktoros atomerőmű hajtja, a RITM-200-as reaktorok egyenként 175 megawatt energia leadására képesek. A 173,3 méter hosszú, harmincnégy méter széles hajók vízkiszorítása 33 ezer 500 tonna, teljesítményük eléri a 83 ezer lóerőt, és akár 2,9 méter vastag jeget is képesek lesznek szétrepeszteni. A kialakításnak és az új nukleáris fűtőelemeknek köszönhetően az üzemeltetéstől függően csak hét-tízévente kell majd fűtőelemeket cserélni a blokkokban.

A Roszatom nemrég azt nyilatkozta, hogy az Egyesült Hajóépítő Vállalat 2017 helyett egy későbbi időpontra akarja csúsztatni az Arktika üzembe állítását. A csúszás azonban nem lesz hatással az Ázsia és Európa között az északi tengeri útvonalon továbbított szállítmányokra – számol be a TASZSZ orosz hírügynökség.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!