Elmarad az évszázad nagy üzlete, a Boeing-Embraer összeolvadás

iho   ·   2020.04.27. 09:00
cim

Április 24. volt a határideje az évek óta tervezett fúzió megvalósulásának, a „stratégiai partnerség új szintre emelésének”, amit  a partnerek „bizonyos feltételek” teljesítéséhez kötöttek, de ezeket a Boeing közleménye szerint az Embraer nem teljesítette. Az amerikai közlemény hangsúlyozza, a két fél az elmúlt hónapokban „produktív, de végül sikertelen” tárgyalásokat folytatott, amit a Boeing közleménye csalódásként értékel. A kérdéses feltételeket a közlemény nem részletezte.

Az Embraer verziója a történtekről egészen más: a brazil cég azzal vádolja az amerikaiakat, hogy rosszhiszeműen futtatták zátonyra az egyesülést, ők sértették meg tervezetten és szisztematikusan a megállapodást, mert már korábban eldöntötték, hogy nem akarják lezárni a tranzakciót. Az Embraer közleménye leszögezi, a brazil fél a megállapodás minden pontját teljesítette a határidőig, és minden jogorvoslati eszközt felhasznál a Boeing ellen az annak döntése által okozott kár megtérítésére.

Amikor még sínen volt a fúzió

A szakítás kétféle program lezárását jelenti, az egyik az Embraer KC-390-es katonai szállító- és tankergépének gyártása, technológiai támogatása, az üzemeltetési háttér biztosítása, marketing- és egyéb tevékenység a nemzetközi piacokon. Ebben a közös vállalkozásban az Embraer 51, a Boeing 49 százalékos részesedést kapott volna. A korábbi feltételezések szerint a gép a Boeing segítségével léphetett volna a porondra sikeresen a Lockheed C-130-asának ellenfeleként. Az első két szériapéldányt tavaly vette át a brazil légierő, amely további huszonötre tart igényt, ezen kívül huszonhétre birtokolt a gyártó szándéknyilatkozatot, közülük kettőt a Cseh Köztársaság kötött le, de szóba került a típus a magyar légierő lehetséges szállítógépeként is.

A KC-390-es ígéretes tanker-szállító a katonai piacon (fotók: Embraer)

Ami a másik, a polgári gépek gyártásával és eladásával foglalkozó közös vállalat terveit illeti, a Boeing azután határozta el magát ennek felállítására, miután a nagy vetélytárs Airbus megvásárolta a kanadai Bombardier-től annak új, modern utasszállító programját, a CSeries-t, és azóta ez a család A220-asként szerepel a piacon. A Boeing Brasil – Commercial a regionális Embraer E2 gyártását és üzemeltetési hátterét biztosította volna.

Ezzel a Boeing megvetette volna a lábát a jelenlegi gépeihez képest kisebb kategóriában, miközben saját globális jelenlétével erősítette volna az Embraer pozícióit, mert ugyan a brazilok piacvezetőként uralták ezt a szegmenst az E-170-190-esekkel, de a továbbfejlesztett típus eladásai az utóbbi években megtorpantak.

Az E2-es kiegészítette volna a Boeing gépcsaládját a regionális kategóriában

Az elemzések szerint a Boeingnak komoly befektetést, 4,2 milliárd dollárnyi kiadást feltételező kettős megállapodás a MAX-ok katasztrófái, és főképp a 737-es új verziójának a földre kényszerülése miatt vált egyre kevéssé vonzóvá. Az amerikaiak ráadásul további bevételektől esnek el a szélestörzsűek, 787-esek és 777-esek iránti csökkenő kereslet miatt. Végül természetesen, ami minden résztvevőnek csapás: a járvány okozta hatalmas visszaesés, és az új gépek iránti kereslet várhatóan drasztikus visszaesése.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.