Elszabadult motorvonat okozott tragédiát Belgiumban

iho/vasút   ·   2017.11.28. 13:45
400px_belga_baleset

Autót gázolt egy motorvonat hétfőn reggel a belgiumi Morlanwelznél egy vasúti átjáróban. Az ütközés során tűz ütött ki, amiben az autó és a vonat eleje is kiégett. A megrongálódott szerelvényt hétfőn este javításra húzták, amikor a jármű eddig ismeretlen ok miatt leakadt, és a vasúti pálya helyreállításán dolgozó munkások közé gurult. A balesetben két személy meghalt, hét ember megsérült, közülük ketten súlyosan.

Egy belga motorvonat autót gázolt, majd a javításra visszacipelés közben elszabadult, a pályafenntartó munkások közé futott, majd egy személyvonatba rohanva állt meg (forrás: sudinfo.be)

Az irányítás nélküli vonat „ámokfutása” ezzel viszont nem ért véget: tizennégy kilométert haladt, majd kis híján újabb tragédiát okozott La Louviere állomásán, ahol egy személyvonatnak ütközve állt meg. A kontakt során újabb öt ember sérült meg, köztük a személyvonat vezetője is. A vasúti rendőrség közlése szerint egy személyt eltűntként keresnek. A belga állami vasúti társaság, az SNCB, valamint a vasúti infrastruktúrát üzemeltető Infrabel vállalat részvétét nyilvánította az áldozatok hozzátartozóinak, és támogatást ígért a károsultaknak.

Elszabadult szerelvények már hazánkban is okoztak riadalmat – és sajnos károkat, valamint súlyos sérüléseket is.

1996. július 22-én Budapesten a Teleki tér közelében, körülbelül ötven kilométer per órás sebességgel érte utol az 1412-1415-ös Ipari Csuklós-páros a menetrend szerint közlekedő 37-es villamost. A két Ganz-tuja a Hungária kocsiszínben kapott kisebb javítást, majd az akna felett visszakapcsolták a feszültséget, a felengedett áramszedővel, menetirányban hagyott szerelvény pedig nemes egyszerűséggel magától elindult. A balesetben nem sérült meg senki.

Magyarországon az elmúlt idők egyik leghíresebb balesete, amely vasúti szerelvény önállósulása miatt történt, a 2004-es budapesti HÉV-baleset, amely során két pőrekocsi csapódott be nagy sebességgel a Kerepesi úti Renault Baumgartner autószalonba (fotó: MTI)

2004. augusztus 12-én, szintén a fővárosban egy HÉV-pályafenntartó szerelvény két pőrekocsija szabadult el Csömörnél. A pályafelújítás során lecserélt vasúti sínekkel megrakott járműveken két munkás is tartózkodott. Az irányíthatatlan kocsikat a XVI. kerületi rendőrkapitányság járőrei a Cinkotai úti felüljárónál észlelték, majd a balesetek elkerülése érdekében lezárták a szerelvény útjába eső kereszteződéseket. A járművek útjába több helyen is féksarukat helyeztek el a sínekre, azonban mivel a lejtős pálya okán nagy, szakértők szerint száznegyven-százhetven kilométer per órás (!) sebességre gyorsultak fel, ezért a fékezési próbálkozások nem sok hatást értek el. A kocsikat az Örs vezér terétől már sikerült elterelni, így a becslések szerint már jelentősen lelassulva, ötven-hatvan kilométer per órás tempóval értek a X. kerületben, a Kerepesi út és az Albertirsai út találkozásánál található erős bal ívbe, ahol lesodródtak a pályáról, majd a Renault Baumgartner autószalonba vágódtak be közel húsz kilométernyi száguldást követően. Az ütközés során a többtonnás kocsik felborultak, a sínszálak szétszóródtak, összetörve számos kiállított autót és megrongálva a tetőszerkezetet. A kár több tízmillió forintra rúgott. A két vasúti dolgozót súlyos sérülésekkel szállították kórházba a mentők, egyikük lábát amputálni kellett, a másik pedig elveszítette több ujját.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek