A szlovák Autóipari Szövetség (ZAP) által kedden Pozsonyban ismertetett, még nem véglegesített gyártási adatok szerint 2017-ben a három szlovákiai autógyár, a pozsonyi Volkswagen, a zsolnai Kia és a nagyszombati Citroën üzemeiben összesen gyártott gépkocsik száma meghaladta az 1 millió 25 ezret, ez valamivel kevesebb volt, mint egy évvel korábban, amikor az országban 1 millió 40 ezer autó készült, ugyanakkor csaknem megegyezett a 2015-ben kimutatott 1 millió 38 ezres gyártási adattal. Az autóipari szövetség adatai szerint Szlovákia a csökkenés ellenére tavaly is megőrizte világelsőségét az egy főre eső gépkocsigyártásban. Ez a szám 2017-ben 189 darabra csökkent ezer lakosra számítva, míg egy évvel korábban 191, 2015-ben pedig 184 volt. Tavaly ismét emelkedett Szlovákiában az új gépkocsik értékesítése, a számok elérték a 2009-es rekordév értékeit. Az országban 2017-ben összesen 108 ezer 279 új gépkocsit értékesítettek, ebből 96 ezer 85 volt személyautó. A növekedés éves szintű mértéke a személygépkocsiknál 8,99 százalék, az összes új gépkocsit tekintve pedig 7,64 százalék volt. A gépkocsieladások növekedésének üteme ugyanakkor lassult az egy évvel korábbihoz képest, amikor a növekedés éves mértéke meghaladta a tizenhárom százalékot.

Juraj Sinay, a ZAP elnöke a gyártási adatokat értékelve elmondta: nagyon jónak és örvendetesnek tartják a számokat, ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a 2018-as év kulcsfontosságú lesz és kritikus lehet az ágazat konkurenciaképessége szempontjából, mivel ha nem sikerül eltávolítani az ágazat fejlődését korlátozó tényezőket, akkor a szektor teljesítménye csökkenni kezdhet. Juraj Sinay öt korlátozó tényezőt sorolt fel, ezek közül a legfontosabbaknak a szakképzett munkaerő hiányát, illetve ezzel összefüggésben a szakképzés hiányosságait jelölte meg. Ezeknek a kihívásoknak az orvoslásáról tavaly a kormánnyal folytatott egyeztetéseik eredményesek voltak, az idei év pedig ezek megvalósításáról kellene szóljon. Míg korábban a szakképzett munkaerő hiányából adódó nehézségekre az átképzésben és a képzésben látták a megoldást és csak a harmadik helyen jött szóba a külföldi munkaerő behozatala, mostanra a sorrend megváltozott, s ma már úgy látják, hogy a jelenlegi körülmények mellett a külföldi munkaerő behozatalát lehetővé tévő körülmények megteremtése lehet az elsődleges megoldás.

Szlovákiában tavaly az autóipari ágazat termelése a szlovák ipar teljesítményének negyvennégy százalékát adta. Ez pontosan megegyezett az egy évvel korábbi adattal, akárcsak az autóipar az ipari exportban történő részesülése terén, ahol harmincöt százalékos volt a részesedés 2017-ben is. Az autóipar az utóbbi években a szlovák GDP megközelítőleg tizenhárom százalékát generálta, az ágazat közvetlenül mintegy százharmincezer embert foglalkoztatott, ez a szám az ágazat által közvetve foglalkoztatottakkal együtt eléri a kétszázötvenezret.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!