Jövő év második felétől egy új korszerű, kibővített légi árukezelő központ várja a légikikötő logisztikai partnereit, miután átadják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér vecsési oldalán a Cargo City első ütemét. Az összesen 32,6 millió euróba, azaz mintegy 10 milliárd forintba kerülő építkezést teljes egészében a Budapest Airport finanszírozza.

Az elmúlt két évben nem kevesebb, mint 39 százalékkal nőtt a légi teheráru szállítás Ferihegyen és tavaly már elérte a 127 ezer 145 tonnát, idén pedig megközelítheti a 150 ezer tonnás határt. Újabb, kifejezetten cargo-légitársaságok is érkeztek az idei évben a már rendszeresen közlekedők mellé (Cargolux, Turkish Cargo és Qatar Airways Cargo) a Silkway és az AirBridgeCargo személyében. A növekvő cargo-forgalom igényeinek a Budapest Airport úgy tud a legjobban megfelelni, hogy a repülőtér vecsési oldalán hozzákezd a Cargo City megépítéséhez.

(fotók: BudaSajtó)

A 10 milliárd forintos beruházás részeként 20 ezer négyzetméteres új raktárcsarnok épül irodaházakkal, valamint 32 ezer négyzetméteres beton állóhely, amelyen egyszerre két, egyenként 400 tonnás Boeing B-747-8F típusú gépet tudnak kiszolgálni, amelyek 100-100 tonna árut vehetnek a fedélzetre. Ennek a beruházásnak az átadása 2019 második felében várható. Ugyanitt külön létesítmény épül a cargo területtel foglalkozó ún. speditőr cégek számára, amelyek az áruk továbbítását intézik. A Budapest Airport által finanszírozott beruházás része az ötéves, BUD 2020 névre keresztelt repülőtér fejlesztési programnak, amelyben mintegy 160–180 millió eurót, azaz 55–60 milliárd forintot költ a Budapest Airport saját forrásból a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér infrastruktúrájának a fejlesztésére.

„A cargo üzletág egyike a Budapest Airport stratégiai fejlesztéseinek, amelynek révén újabb légi fuvarozókat hozhatunk Budapestre. A Cargo City átadása után valóban világszínvonalú, rendkívül hatékonyan működő létesítményben fogadhatjuk a cargo légitársaságok gépeit, miközben tovább bővülnek a magyar gazdaság fejlődésének lehetőségei” – mondta az ünnepségen Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Ésik Róbert, a HIPA, a Nemzeti Befektetési Ügynökség kiemelte: Magyarország a világ hetedik legvonzóbb befektetési célpontja, a Cargo City megépítése pedig nagyban hozzájárul a meglévő befektetések sikeréhez, illetve az újak Magyarországra vonzásához.

Az ünnepségen a repülőtérrel szomszédos Vecsés polgármestere, Szlahó Csaba kiemelte, a beruházás adóbevételt és újabb munkahelyeket is jelent a helyi lakóközösségek számára. „A repülőtér fejlődése nem pusztán a Budapest Airport és közvetlen üzleti partnerei számára fontos. Az ilyen jellegű fejlesztések valamennyi környékbeli település hasznára válnak és hozzájárulnak az egész repülőtéri régió fejlődéséhez és további gazdasági sikereihez.”

A Cargo City beruházásnak a mostani létesítmény csak az első fázisa, hiszen a repülőtér vecsési oldalán még mintegy másfél kilométeres sáv áll rendelkezésre a további fejlesztésekhez. René Droese, a Budapest Airport ingatlan- és cargo üzletágának igazgatója elmondta, csak az idén két új cargo-légitársaság csatlakozott hozzánk a Silk Way West és az AirBridgeCargo személyében. „A Cargolux, a Turkish Cargo és a Qatar Airways Cargo óriásgépei már évek óta rendszeresen közlekednek Budapestre. A magyar export-cégek lehetőségeit pedig tovább bővítik a járatonként 10-12 tonna, úgynevezett belly cargo-t szállító interkontinentális utasszállítók, a LOT, az American Airlines és az Air Canada Rouge észak-amerikai járatai, valamint az Air China, az Emirates és a Qatar Airways utasszállító gépei is.”

A Budapest Airport a hamburgi és a düsseldorfi repülőtérrel összefogva együtt hirdeti legújabb cargo-kapacitásait az október közepén a kanadai Torontóban megrendezésre kerülő Air Cargo Fórumon, olvasható még a reptérkezelő közleményében.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!