Erdélyi légi baleset: már vannak bűnösök

MTI   ·   2014.01.22. 19:15
cim

Victor Ponta román miniszterelnök leváltotta tisztségükből azokat a vezetőket, akik felelősek lehetnek azért, hogy a hétfői légikatasztrófa túlélői közül ketten végül azért haltak meg, mert túl későn – hat óra múlva – értek oda mentőegységek. Ponta leváltotta Catalin Chipert, a belügyminisztérium katasztrófavédelem felelős államtitkárát, és kezdeményezte a légiforgalmi irányítás és a Különleges Távközlési Szolgálat (STS) vezetőjének a leváltását is.

Az Erdélyi Szigethegységben lezuhant kisrepülőgép mind a hét utasa túlélte magát a balesetet, de ketten közülük meghaltak, mire a mentésben részt vevők hat óra elteltével rájuk találtak.

Ponta a katasztrófavédelmi államtitkár leváltását azzal indokolta, hogy az ő kötelessége lett volna a különböző állami intézmények munkájának összehangolása, de a mentőakció „kudarcnak" bizonyult.

(fotó: Marius Pop, Transylvania Offroad Club/Mediafax)

A kormányfő a balesetről készült jelentés alapján úgy látja, a katasztrófavédelem, a légi irányítás és a STS elfogadhatatlanul lassan reagált, és munkájuk összehangolásában is hiányosságot voltak, ami jogos felháborodást keltett a közvéleményben.

A román média szerint a légi irányításnak kellett volna a legpontosabb információkkal rendelkeznie a lezuhant repülő helyzetéről, amely - egyik korábbi pilótája szerint - sürgősségi jeladóval (ELT) is rendelkezett. A szerdán közzétett jelentés szerint azonban a berendezés csak részlegesen működött, ami nem tette lehetővé a roncs helyzetének meghatározását. (Mint arról mai cikkünkben beszámoltunk, valójában egy régi analóg ELT-berendezés volt a gépbe építve, amelynek jeleit a mai műhöldas rendszer már nem fogja.)

A STS két túlélő két különböző hálózaton leadott mobilhívása alapján egy több mint tíz kilométeres sugarú (több mint 200 négyzetkilométeres) kört jelölt meg a repülőgéproncs lehetséges helyszíneként. Az információ nem bizonyult tévesnek, csak használhatatlanul pontatlannak.

A roncsot mintegy hat óra múlva egy erdész találta meg a túlélők egyike által telefonon közölt támpontok alapján.

A miniszterelnök-helyettes jelentése szerint a légi irányítás késlekedett a riasztással, nem vett aktívan részt a mentés irányításában és nem kért segítséget a védelmi minisztériumtól. A román média korábban azt is a légi irányítás igazgatójának, Aleodor Francunak a szemére vetette, hogy ellentmondásos nyilatkozataival félrevezette a mentésben részt vevő hegyimentőket és önkénteseket.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.