– A közúti fuvarozás kulcsszerepet tölt be az európai gazdaságban, a szektor közvetlenül ötmillió főnek biztosít munkát, az ágazatnak tudható be az uniós bruttó össztermék mintegy két százaléka. A közlekedés az egyes tagállamokban átlagosan hat-hét százalékkal járul hozzá a nemzeti GDP-hez. Az Európai Bizottság Mobilitási csomagjavaslata túlzott adminisztrációs többletterhet jelenthet a gazdasági szereplők, különösen a kis- és középvállalkozásoknak. A szabályozási tervek a közúti szállítás díjainak ugrásszerű, akár 20–30 százalékos növekedését eredményezhetik, ami általános áremelkedéshez vezethet minden termékcsoportban. Az előkészületben lévő változtatások az Európai Unió versenyképességére is kedvezőtlenül hathatnak – ismertette a megbeszélések tétjét nyitóbeszédében Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.

A tavaly közzétett szabályozási kezdeményezés a közúti árufuvarozási piacra lépésre, a közúti áru- és személyszállítás szakmagyakorlására vonatkozó, és a szektorban tevékenykedő munkavállalók szociális jogait és biztonságát célzó jogalkotási javaslatokat tartalmaz. A bizottsági tervezet az uniós belső közúti áruszállítási piac széttöredezettségéhez vezető hiányosságokat igyekszik kezelni.

A budapesti találkozón a magyar házigazdák mellett Csehország, Észtország, Horvátország, Írország, Lettország, Litvánia, Málta, Lengyelország, Portugália, Románia, Szlovákia, Szlovénia és Spanyolország szakminisztériumai képviseltették magukat. A tizennégy résztvevő tagállam vállalkozásai az ezer kilométeren túli közúti szállítások hozzávetőleg nyolcvannyolc százalékát bonyolítják Európában. A rövidebb távú fuvarokból azonban csak harmincnyolc százalékkal részesülnek, ebben a körben tehát nem veszélyeztetik a versenytárs cégek pozícióit.

Homolya Róbert kifejtette: „közös cél a küzdelem a visszaélésekkel és tisztességtelen gyakorlatokkal szemben, a versenyképesség megőrzése és a munkavállalók körülményeinek javítása. A közúti fuvarozás nélkülözhetetlen eleme a gazdasági fejlődésnek és a belső piac zökkenőmentes működésének. A józan kompromisszumok útján kidolgozandó megoldásnak tiszteletben kell tartania a munkavállalás, az áruk és szolgáltatások mozgásának alapvető szabadságjogait, el kell kerülnie a piac megosztását, a protekcionizmust.”

A résztvevők a konferencia záródokumentumában rögzítették, készek konstruktívan együttműködni egy kiegyensúlyozott és észszerű szabályozás kialakításában. Nyomatékosították, hogy az új rendelkezéseknek egyszerűeknek kell lenniük, azok alkalmazása nem járhat felesleges adminisztratív terhekkel, és az előírásoknak figyelembe kell venniük a közúti fuvarozás egyedi adottságait.

A magyar fél a találkozó tanulságait összegző tájékoztatást küld a bolgár elnökségnek és az Európai Bizottságnak. A Közlekedési Tanács a tervek szerint 2018 júniusában fogadhat el általános megközelítést a bizottsági kezdeményezésről. Homolya Róbert hangsúlyozta: „Magyarország továbbra sem fogadhatja el az alapvető szabadságjogok igazságtalan és aránytalan korlátozását, amely az uniós közlekedési piac helyrehozhatatlan torzulásához vezethet.”

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!