– A MÁV-Start által működtetett Corona és Hargita járatok megbízható, biztonságos és viszonylag olcsó utazási lehetőséget biztosítanak Magyarország és Székelyföld között, ezért természetes, hogy a székelyföldi emberek aggodalommal követték a híreket, amelyek szerint a vasúttársaság költséghatékonnyá tétele az említett intercity járatokat is érinteni fogja. Többen megkerestek kérdéseikkel ez ügyben, ezért levélben fordultam Seszták Miklós magyar fejlesztési miniszterhez tájékoztatást kérve a tervezett változásokról. A miniszter válaszában megerősítette, hogy a Corona Intercityn az utasoknak továbbra is lehetőségük lesz az éjszakai utazás során fekvőhelyes szolgáltatást igényelni – mondta Tánczos Barna Hargita megyei szenátor. Az RMDSZ székelyföldi politikusának megkeresésére Seszták Miklós miniszter pontos felvilágosítást kért a MÁV-Start vezetőségétől arra vonatkozóan, milyen intézkedéseket vezetnek be a Corona és Hargita járatok esetében a vasúttársaság gazdaságos működtetése érdekében. A MÁV-Start vezetőségének válaszáról tájékoztatta Tánczos Barna szenátort – jelent meg az RMDSZ honlapján.

Tájkép, vonattal. A Corona valahol Csíkban (fotó: Vörös Attila)

A híradás így folytatódik: „Csépke András vezérigazgató válaszlevele szerint a vasúttársaság 2017 első felében megkezdte a nemzetközi járatok gazdaságossági felülvizsgálatát. – A vizsgálat során mind a Corona, mind a Hargita járatok elemzése megtörtént, amely rámutatott arra, hogy mindkét járat több millió forintos veszteséget termel évente. A járatok fenntartása, de a gazdasági veszteségek mérséklése érdekben döntött Társaságunk arról, hogy a járatokban, a továbbiakban az étkezőkocsikat nem közlekedteti – fogalmaz Csépke András. A MÁV-Start vezérigazgatója ugyanakkor felhívja a figyelmet arra is, hogy bár jövőre az étkezőkocsikat nem működtetik, az utasok nem maradnak fedélzeti ellátás nélkül: a Corona vonat közönségét továbbra is kiszolgálja az éjszakai kocsik személyzete. A magyar vasúttársaság vezetője válaszában arról is beszámolt, hogy a költségcsökkentési szempontok mellett az is közrejátszott a döntés meghozatalában, hogy a román vonalszakaszon gyakoriak az energiaellátási gondok, emiatt sokszor előfordult, hogy le kellett állítani az elektromos berendezéseket, hűtőszekrényeket az étkezőkocsikban, ami a félkész alapanyagok megromlásához vezetett.

Tánczos Barna Hargita megyei szenátor – aki első, közlekedési minisztériumi államtitkársága idején (2007–2009) engedélyezte az első Székely Gyors 2008. évi úttörő menetét, majd 2010-ben rövid ideig területfejlesztési és turisztikai államtitkár volt – beszámolt arról is, hogy a MÁV-Start tájékoztatása szerint jövőre változatlanul naponta indul a Corona és a Hargita Budapestről Székelyföldre. – A Hargita reggel 1. és 2. osztályú ülőhelyes kocsikkal közlekedik majd. A Corona este 4–6 ágyas fekvőhelyes és 2. osztályú ülőhelyes kocsival fog közlekedni. Eddig 1–3 ágyas fülkéket tartalmazó hálókocsival is rendelkezett egész évben. Ezt azonban költségcsökkentési célokból jövő évtől csak pünkösdtől nyár végéig fogják működtetni. A vasúttársaság szerint eddig is jóval több utas választotta az olcsóbb fekvőhelyes szolgáltatást az 1. osztályú hálókocsinál. Fontos az, hogy a Corona utasai az éjszakai utazáshoz nem maradnak fekvőhelyes szolgáltatás nélkül, hisz egész évben biztosítva lesz ez a szolgáltatás – magyarázta Tánczos Barna.”

Honnan indult ez az egész?

Augusztus 21-én megjelent honlapunkon is: „Több nemzetközi járat étkező- és hálókocsi nélkül közlekedik a decemberi menetrendváltástól (...)

  • Corona; Budapest–Brassó (Brașov): nem közlekedik háló-, étkezőkocsi,
  • Hargita; Budapest–Brassó/Marosvásárhely (Târgu Mureș): nem közlekedik étkezőkocsi, valamint a marosvásárhelyi kocsik nem közlekednek.”

Majd szeptember 5-én arról írtunk, „egy csíkszeredai lakos a főkonzult kérte meg levelében, hogy Orbán Viktor miniszterelnöknél járjon közbe az étkező- és hálókocsik megszüntetése ellen, ahogy írta: »nem az erdélyi magyarok pénztárcájához igazították az étkezőkocsik árait«, ám a megszüntetés »a butaság tetőfoka«, emellett az Utasellátó dolgozói mellett is kiáll.” Végül két nappal később eljutottunk odáig, november 30-áig biztosan ugyanúgy háló- és étkezőkocsikkal közlekedik a Corona, ahogy eddig. A menetrendváltás után az első osztályú hálók sorozódnak ki, a négy–hat ágyas kusettek, ahogy Tánczos Barna mondja, megmaradnak tehát. Legyen tényleg így!

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!