Európa egén – éjszaka, végre egy hajtóművel is!

iho   ·   2017.03.06. 13:45
caravan_cim

Cessna Grand Caravan, elterjedt éjszakai áruszállító

Március 1-ével megjelent a 2017/363 EU rendelet: ez ugye sokaknak nem mond sokat, akkor sem, ha hozzátesszük, hogy ez az új rendelkezés a 965/2012-est, az új OPS szabályozást módosítja. Mégis alapvető változást jelent Európa egén: ha életbe lép (teljes egészében szeptembertől), kontinensünkön is engedélyezett lesz a kereskedelmi repülés éjszaka és műszerrepülést feltételező meteorológiai körülmények között – egyhajtóműves gépekkel is.

Bár Magyarországon kevés az egyhajtóműves gázturbinás repülőgép, Európában is elterjedt típusokról van szó, és egy nagyon fontos kereskedelmi tevékenységről. A döntés egy majdnem húsz éven át tartó vitára tesz pontot, aminek lényegét nagyon röviden így lehet összefoglalni: biztonságos-e egy hajtóművel repülni éjszaka, amikor pedig ennek a műfajnak a leginkább lenne létjogosultsága.

Népszerű európai egyhajtóműves: a Pilatus PC-12

Az Egyesült Államokban a légi teherszállítás, különösen az expressz csomagküldők gépei elsősorban éjszaka repülnek, amikor a nagy cargogépek által a nagy csomópontokra szállított darabokat szét kell vinni a kisebb célállomásokra. Ehhez azonban már nagyon sokszor nagyon is felesleges lenne egy mondjuk tíz tonna feletti teherbírású árus gépet használni. A világ egyik legnagyobb szállítója, a FedEx nem kevesebb, mint 238, más adatok szerint már több, mint 250 Cessna Caravant használ alvállalkozói üzemeltetésében (például Empire Airlines), de a cég színeiben, ilyen feladatokra, és szinte mindig éjszakai repülésre. Sőt, a rendkívül népszerű Caravan első változata is áruszállító volt, a tervezése pedig a FedEx bevonásával és igényei szerint történt.

Európában azonban elkeseredett viták zajlottak arról, mennyire biztonságos ez a típusú repülés, és az eddigi rendelkezések tiltották az egyhajtóműves gázturbinások éjszakai vagy műszer szerinti kereskedelmi repülését. Mindeközben azonban az öreg kontinensen is megjelentek azok a típusok, amelyek egy gázturbinával,  repülnek és alkalmasak erre a feladatkörre, az éjszakai forgalomra: ilyen a franciák gépe, a TBM 700/900, és a svájci Pilatus PC-12.

A PT6-os több mint ötven éve megbízható hajtóműve a kisebb áru- és személyszállítóknak

Amint ezt a egy magát megnevezni nem kívánó szakértő elmondta, a szabályzásért felelős személyeket végül is a statisztikák győzték meg. Ezek szerint ugyanis a típusok európai üzemeltetése roppant biztonságos, nagyon ritkák a leállások. Az egyhajtóműves légcsavaros gázturbinás gépek többnyire a Pratt & Whitney PT6-os valamelyik variánsát használják, amely nagyon nem hajlamos a leállásra, a meghibásodásra. Nehéz lenne felsorolni is ennek a hajtóműcsaládnak a felhasználóit a helikopterektől a mezőgazdasági gépeken át könnyű szállítógépekig: néhány éve, ennek a családnak az ötvenedik évfordulója alkalmából közölt cikket portálunk a PT6-os történetéről és működéséről, valamint a széleskörű hasznosításról: annyit nyugodtan elmondhatunk róla, hogy az egyik legelterjedtebb és legmegbízhatóbbnak bizonyult erőforrás, amelynek tervezési lényege volt, hogy mérsékelt legyen a karbantartási igénye, alacsony hibaszázalékkal működjön mostoha körülmények között is.

Magyarországon például a PC-6-osok repültek ilyen hajtóművel

Ugyanakkor az EASA feltételeket is szabott az egyhajtóműves éjszakai kereskedelmi repülések elé. A gépen egymástól független, dupla elektromos rendszert kell használni, kötelező az időjárási radar, a rádió magasságmérő, két külön áramforrással rendelkező műhorizont, jegesedés-érzékelő és túlnyomásos kabin esetén kiegészítő oxigénellátó rendszer, valamint területi navigációs rendszer (RNAV) és olyan leszallófény is szükséges, ami 200 lábról képes bevilágítani a terepet hajtómű nálküli leszállásnál. Az éjszakai kereskedelmi tevékenység csak az adott légügyi hatóoság engedélyével végezhető, vagyis az AOC-t ki kell egészíteni, amihez be kell nyújtani annak bizonyítékát, hogy világviszonylatban ez a típus milyen megbízhatósággal üzemelt ezzel az adott sárkány-hajtomű párosítással.

Ugyanakkor az is bonyolítja még a helyzetet a Flightglobal szerint, hogy miközben az Egyesült Királyság, Németország és Franciaország egyetért az új szabályozással, Olaszország egyedüliként még mindig ellenáll a bevezetésének.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek