Földre kényszerítve már felszállás előtt: a kissé rosszkedvű cím a brit AeroProfessional nevű cég tanulmánya élén arra utal, mekkora problématömeggel szembesül Európa légiközlekedése a következő években annak következtében, hogy az Európai Unió a konklúzió szerint még mindig nem tette meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy a kontinens elkerülje a kritikus pilótahiányt.

Európában 2034-re a szükséges pilótaállomány 95 ezer körül alakul, és a tanulmány szerint sok tényező okozza, hogy a létszámkeret ne legyen betöltve. A következmények: a személyzetek elszívása, üzemeltetési zavarok, miközben Európának szembe kell néznie az Ázsiában, Közel-Keleten és Afrikában várható növekvő igényekkel.

Ami pedig az okokat illeti: túl költséges a kiképzés és a típusátképzés, nem megfelelőek a fizetések és a munkafeltételek, mindezekben a szektorokban alapvető változásokra van szükség, de egyelőre jele sincs annak, hogy ezek a változások megtörténnének – rögzíti a tanulmány.

A hagyományos légitársaságok helyzete valamivel jobb, ők tudják a legvonzóbb fizetési és egyéb feltételeket ajánlani a pilótáknak, ők képesek saját kadétrendszert, vagyis belső kiképző intézményt fenntartani. A low-cost és regionális valamint a vállalati légicégek csak a legutóbbi időkben próbálkoztak hasonló körülmények megteremtésével, mint a hagyományos légitársaságok.

A krízishez hozzájárul még a kötelező nyugdíjaztatás rendszere, miközben egy felmérés szerint a megkérdezett európai pilóták 64 százaléka tartja jó elképzelésnek, hogy Európán kívül vállaljon munkát. A tanulmány szerint a légitársaságok költséghatékony kiképzési és innovatív kadétrendszerekre, megfelelő létszámtervezésre is szükség lenne ahhoz, hogy az európaiak versenyképesek legyenek a globális pilótapiacon.

Az USA légiközlekedését nem fenyegeti olyan komoly válság, pilótahiány, mint az európai cégeket, ennek ellenére az American útra bocsátotta Kadétakadémia pilótaképző programját, amelynek lényege, hogy alaposan kiterjessze a jelentkezők és a lehetséges növendékek számát, már most kétezren jelentkeztek a programra, közülük idén kétszázan vághatnak bele.

A kiválasztott pilótajelöltek három repülőiskolában kezdhetik tanulmányaiakt, amelyek sikeres lezártával az American valamely regionális leányvállalatánál vagy partnerénél (Envoy Air, Piedmont, PSA) gyűjthetik tovább az órákat: az egész program lényege, hogy megoldották a növendékek tanulmányainak megfinanszírozását, és így valóban a repült idő és a tapasztalatok gyűjtésére koncentrálhatnak. A kiindulás egy igen komoly kiválasztási rendszer, amelynek során az American csapata dönt arról, ki megfelelő a programra: a lényeg, hogy a kiképzés sokkal inkább hozzáférhető legyen, illetve hogy minimalizálják az akadályokat a rátermett fiatalok előtt.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!