Európai színvonalú kerékpárjavítás

Kemsei Zoltán   ·   2013.06.13. 09:00
IMG_4382__400

A több mint másfél évszázados múltra visszatekintő miskolci vasúti járműjavítás új korszakába lépett. Hazánkban harmadikként, 1859-ben alakult a Miskolci Vasúti Főműhely, amely gőzmozdonyok és vasúti kocsik, valamint egyéb vasúti járművek javításával foglalkozott. A sokáig MÁV-főműhelyként futó társaság 1992-ben önálló kft.-vé alakult MÁV Tiszavas Miskolci Járműjavító néven. 2007. július 20-tól a MÁV Cargo (a privatizálás után Rail Cargo Hungaria) leányvállalataként működött, a bécsi székhelyű ÖBB Technische Services GmbH 2010. július 28-án vásárolta meg. A mai nevet – TS Hungaria Kft. – az év szeptember 1-jétől viseli.

A járműjavító csarnoka osztrák önürítős és magyar nyitott kocsikkal<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(Vörös Attila felvételei)

A vasúti kerékpárok javítása a közlekedés biztonságának egyik legsarkalatosabb pontja, egyetlen rossz mérés vagy a munkafolyamatok során elkövetett kis hiba is végzetes balesetet okozhat. A kerékpárjavító műhely teljes korszerűsítése már az anyacég, a MÁV Cargo privatizálásakor felmerült a középtávú stratégiai tervek között, akkor még mindössze félmillió eurós költséggel számoltak. Ekkor új mérőeszközöket szereztek be, felújítottak néhány berendezést – ez a minőségi tanúsítvány megszerzéséhez elengedhetetlen volt. 2010-ben fordultak beruházási kérelemmel az akkor már tulajdonos ÖBB TS-hez a kerékpárjavítás forradalmi átalakítására.

Az új kerékpárjavító csarnok látképe

A két részből álló projekt összesen 4,8 millió euróba került, ebből 1,5 milliót uniós támogatásból kapott a TS Hungaria. A beruházás a vissza nem térítendő támogatást figyelembe véve 1,9 év alatt térül meg. Az építkezés összesen másfél évig tartott, a lehetőségek szerint a folyamatos termelés fenntartása mellett. Az addig kilenc különböző helyen végzett kerékpár-felújítási munkák egy csarnokba kerültek, a három különböző szintű javítást (futófelület javítása, csapágyak felújítása, tárcsa, tengely cseréje) futószalagszerűen tudják megoldani, központi IT-rendszer (ahova minden bevitt adat bekerül) szűri ki a legkisebb hibalehetőséget is, az emberi tévedést ezzel gyakorlatilag teljesen kizárták.

Wolfgang Artner ügyvezető igazgató, Engelbert Mayer, az ÖBB TS képviselője és Bene Lajos ügyvezető igazgató az ünnepélyes szalagátvágás után

A most átadott kerékpárjavító csarnok a TS-csoportnál eddig példátlan beruházásnak bizonyul, a mintegy négyszáz már meglevő állás stabilizálása mellett harminc új munkahelyet is teremtettek. A hatékonyság mintegy negyven százalékkal nőtt. A megnyitón Engelbert Mayer, a tulajdonos ÖBB TS képviselője elmondta: tervbe vették a TS Hungaria három műszakos termelésre átállítását is, ezzel – újabb munkalehetőségek nyújtása mellett – az eddigi évi nyolcezerről mintegy húszezerre nőhet az átvizsgált, felújított kerékpárok száma.

Kapcsolódó hírek