Az idei év mindjárt egy fontos, a budai kötöttpályás közlekedést jelentősen befolyásoló eseménnyel kezdődött: január 16-án megindult a forgalom a fonódó villamos átadott szakaszán. A hálózatfejlesztés eredményeként megszűnt az Óbudát Újbudával összekötő 86-os autóbuszjárat, illetve az Óbudai rendelőintézetig rövidültek a 160-as és 260-as vonalak, végül megszűnt a villamospótlás a 17-es vonalon is. A tavalyi év végén forgalomba állított VT Arriva Connectói és az óbudai kapacitáscsökkentés következtében jelentős mennyiségű Ikarust állítottak le a BKV-nál. A forgalomból kivonás az Ikarus szinte mindegyik típusát érintette, de a legnagyobb arányt a magaspadlós szóló, 260-asok érték el. A csuklós járművek egy részét ideiglenesen vonták ki a forgalomból, hogy az M3-as metróvonal felújítása idején tervezett autóbuszos pótláskor bevethetők legyenek. Az évközben beszerzett új, illetve arculati felújítást követően állományba vett használt járművek miatt idén több, mint kétszáz Ikarus autóbuszt állítottak le.

Az egyre fogyatkozó 260-asok év elején még forgalomban lévő példánya a Szentlélek téren (a képre kattintva galéria nyílik Bohus Dávid fényképeiből)

Folytatódott a tavaly megvásárolt berlini kis Volvók forgalomba állítása, amely sorozat utolsó tagja szeptember közepére készült el, új rendszámmal ismét kifutott az utcára előző ütemben beszerzett holland flotta egy korábban leégett példánya is. A C1 sorozatú Mercedes Citarók állománya is gyarapodott, februárra elkészültek a huszonkét Svédországból beszerzett gázüzemű kivitelű buszok első BKK arculatúvá alakított példányai, júniusra viszont már az összes a BKV dél-budapesti állományát gyarapította. Emellett öt dízelüzemű autóbusz bérleti konstrukcióban került az óbudai üzemhez, illetve májusra elkészült a tavalyi használtbeszerzés (NGC rendszámsorozat) egy svéd és egy norvég eredetű hiányzó két tagja is. Ezzel a huszonkilenc járművel száz közelébe ért a használt Citarók állománya.

Az idei nyár sem múlhatott el busztűz nélkül, egy 2012-es frankfurti beszerzésű példány júliusban teljesen leégett. A három évvel ezelőtt forgalomba állított genfi csuklós Volvo 7000A típusjelzésű flotta az év végén további négy járművel egészült ki, amely utolsó két tagja karácsony előtt került a cinkotai üzemegység állományába.

Gázüzemű Citaro halad a 99-es vonalon. Nyárra mind a huszonkét példány forgalomba állt

Áprilisig a VT Arriva Kft. százharminckettő új beszerzésű Mercedes Connecto G típusú flottájának utolsó adagja is megérkezett, továbbá rendelkezésre tartási szerződés keretében júniusban további huszonhárom került a BKV-hoz, a szóló kivitelű Connectókból pedig decemberben tizenöt érkezett a cinkotai buszgarázsba.

A Modulo története is folytatódott: a tavaly decemberben elkezdett, 108d típus PKD konstrukciós autóbusz projekt harmadik ütemében áprilisig tizenegy új autóbuszt szereltek készre a BKV szakemberei, az ütemtervből hiányzó utolsó autóbusz érkezéséig a gyártó egy saját készítésű járművet biztosított bérleti szerződés keretben (amely az év végén megszűnt), majd a negyedik ütem tíz járműve is elkészült december közepére.

Modulók sorakoznak a Bosnyák téren 2016. nyarán. Az év végére már hetven közelében járnak az állományba vett példányok

A rendelkezésre tartásról szóló szerződés keretében bérelt szóló autóbuszokat szintén a MABI Zrt. gyártotta, így a BKV kőbányai üzemegysége július és szeptember között további húsz autóbuszt vett állományba ugyanebből típusból. Állományuk az év végére hatvannyolcra nőtt.

Az idei év egyik újdonsága szintén a Modulo típushoz köthető: ugyanis áprilisban és májusban húsz elektromos üzemű, EvoPro C68E típusjelű midi autóbusz érkezett a BKV kelenföldi telephelyére. Az új midibuszok általában a 15, 16A, 39, 102, 115, 191 vonalakon teljesítenek szolgálatot. Ugyanebben az időszakban elbúcsúzott a bérelt S91 típusú autóbusz a budapesti vonalaktól.

Vadonatúj Modulo szedi alá kerekeit a felújított Széll Kálmán téren. A Karsanokra méretezett midibuszos forduló szűke miatt az egész teret meg kell kerülniük...

A villany Modulo mellett az idei év másik leghangosabb eseménye, az offshore gyanúba keveredett T&J Buszprojekt Kft szerződésének felmondása volt. A társaság által üzemeltetett huszonnyolc Volvo 7900 típusú hibridbusz július elején egy hét alatt eltűnt a belvárosi szakaszokat érintő 5-ös, 7-es és 9-es jelzésű buszjáratokról. Pótlásukra a BKV 7700A Volvói, illetve a rendelkezésre tartási szerződés keretében használatba vett Mercedes Connectók érkeztek, ennek következményeként a 7E (és több más) járaton ismét megjelentek – a pár héttel azelőtt leállított – magaspadlós 280-as Ikarusok.

Utolsó üzemnap a 9-esen, júliusban leálltak a T&J Buszprojekt 7900-as Volvói

A főváros ugyanakkor nem maradt hibridüzemű jármű nélkül, egyetlen Volvo 7700 típusú szóló autóbuszt a BKV tartós bérletben üzemelteti jellemzően a 67-es járaton.

November elsejétől megváltozott az agglomerációs közlekedést lebonyolító Volánbusz Zrt. jogviszonya is: a szolgáltatást a továbbiakban nem a BKK, hanem az állam rendeli meg. A változás hatása jól láthatóan megjelent a járműveken is: a Budapest és BKK feliratok helyére a Volánbusz logója került, négy csuklós Volvót pedig sárga flottaszínűre matricáztak át.

Budapest- és BKK-matricák nélkül, Volánbusz logóval arculatosított Volvo parkol a Boráros téren

A budapesti buszközlekedéssel kapcsolatban felmerülő legtöbb kérdést az M3 metró buszos pótlására szervezett járművek körüli hírek adták. Januárban megörültünk Omnibuszék információjának, hogy a BKV pótlóbusztendert a negyedik generációs Solaris Urbino nyerte meg, nem sokkal később megelégedtünk azzal a hírrel is, hogy a hagyományos homlokfalú kivitel érkezik. Később a százötvenes flotta száztízre csökkentéséről tárgyaltak, majd megjelent a lehetséges szállítóként a MABI is, aki a csuklós Modulóval indulna. A szinte hetente változó információk, szóba kerülő újabb és újabb üzemeltetők végül odáig juttatták a pótlóbuszok sorsát, hogy valamennyi tendert visszavonták, a jelenlegi megoldás a BKV ideiglenesen kivont buszainak újraélesztése lehet.

Metrópótlás: felkészülnek az újraélesztett Ikarusok?

Tesztelési céllal három jármű közlekedett Budapesten. A Kravtex Kühne Zrt. egy Credo Econell City3, az EvoBus egy CNG üzemű Mercedes Citaro C2 típusú autóbuszt adott át kipróbálásra, illetve egy kis időre egy csuklós Modulo M168d is feltűnt az 5-ös vonalon. Ezenkívül a BKV egy duplacsuklós Van Hool AGG 300-assal is körözött utasok nélkül.

És végül, ez az év sem telt el a buszbarátoknak oly kedves Ikarus átalakítások, felújítások, nosztalgia járművé alakítások nélkül. A legszebbre a repülőtéri 280-as replikája sikerült. A buszbarátokat erőteljesen megosztotta a BPO-609 Classicosítása és új fényezése, BPO-301 formájában immár az ezüstnyilas korszaknak is van nosztalgia fényezésű járműve, illetve három 415-ös Ikarus világos fényezéssel oktatóbuszként üzemel tovább. Az év vége legnagyobb meglepetése az új vázszerkezetbe visszaépített 260-as Ikarus volt, amely azt jelentette, hogy a BKV számára 2016-ban újra gyártottak kétszázas sorozatú Ikarust. És végül megemlítendő az Agora agóniája is, amelyet év elején ideiglenes kivontak a forgalomból, majd az év során ismét állományba vettek.

A kiszolgáló létesítmények tekintetében a VT Arriva csepeli telehellyel bővült, nagyobb sajtóvisszhang mégis a BKV óbudai buszgarázsát érintette. Ősszel érkeztek az első hírek az autóbuszgarázs bezárásának terveiről, majd a közlekedési társaság vezetése közleményében közölte: december elsejétől bezárja létesítményét. Az intézkedés végül elmaradt, a budai buszjáratok egy részét kiszolgáló járművek továbbra is a Pomázi útról futnak ki.

A buszbarátok körében heves vita keveredett az új arculatú BPO-609-ről, amely egy útbeszakadás miatt ősszel éppen 28-as villamost pótolt

A következő év meghatározó kérdései 2017-ben is a metrópótló buszok köré fognak csoportosulni, kiderülhet végre milyen megoldás lát napvilágot: az egykoron gyors hetesként közlekedő Ikarusok visszatérnek sötétített üvegekkel, vezetőtéri klímával szerelve, netán egy újabb tender, vagy szolgáltató színre lépése hirtelen megoldja a kérdést? Ezt jelenleg nem tudni. Buszos érdeklődők számára kérdéses lehet, hogy lesz-e kis Volvó az NCZ-574 rendszám helyén? Készülnek-e további nosztalgia rendeltetésű járművek? Lesznek-e újabb használt buszok, vagy új beszerzésűek, készül-e sötétített üveges Ikarus felújítás, visszatér-e a selejtsorról további újragyártott példány? Jövőre kiderül...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!