Ezerhétszázhetvenkét kilométer

iho/zöldút   ·   2017.09.21. 21:15
400px_proterra

Elektromos hajtású jármű még soha nem jutott ennyire messzire egy feltöltéssel. A Guinness-nagykönyvbe azonban nem kerül be az eredmény, mivel nem sikerült összeegyeztetni a teszt időpontját. Az eddigi csúcsot egy együléses német kísérleti autó, a Boozer tartotta: 2011-ben 1631 kilométert sikerült abszolválnia, harminchat óra alatt. Az elektromos buszok által felállított rekord 2015 óta 1018 kilométer volt. Összehasonlításkép: a Catalyst E2 Max 660 kilowattóra teljesítményre képes, míg egy sorozatgyártású Tesla Model S elektromos luxusautó körülbelül ezer kilométert képes megtenni, amíg teljes töltöttségről indulva lemerülnek az akkumulátorai, és mindössze hetvenöt kilowattóra a teljesítménye – jelenti az Engadget.

A tizenkét méter hosszú, tizennyolc tonna tömegű busz a napokban Indiana államban, egy tesztpályán gyűrt le – a teszt jellegéből fakadóan – utasok és megállás nélkül 1772 kilométert (1101 mérföldet) anélkül, hogy újra kellett volna tölteni a két, tetőre épített akkumulátorát. Természetesen városi használat során jóval kisebb távokat kell majd megtennie egy töltéssel, és már utasokkal tömve – a tervek szerint körülbelül ötszázötven kilométert –, így a teljes hatótáv is lényegesen alacsonyabb lesz, a rekord azonban elvitathatatlan. A fejlődés már csak abból a szempontból is rendkívül látványos, hogy a Proterra 2015-ben még csak 415 kilométeres hatótávot tudott garantálni.

A Proterra Catalyst E2 Max elnevezésű, teljesen elektromos hajtású busza 1772 kilométer tett meg egy feltöltéssel, új rekordot állítva fel ezzel (fotó: Proterra)

A 444.hu arról ír, hogy a startup-vállalat számára az egyik legnagyobb kihívás a villanybusz induló árának csökkentése lesz, mivel a Proterra buszai elég drágának számítanak. A cégnél bíznak abban, hogy lejjebb engedhetik az összeget az árcédulán, mivel a lítium-akkumulátorok ára folyamatosan csökken – 2010 óta hetvenhárom százalékot –, és az alkatrészeket is tömegesen elő lehet állítani. Besegíthet továbbá az a tendencia is, hogy hamarosan egyre több országban jelentkezhet majd jelentős igény állami szinten a teljesen elektromos hajtású buszok beszerzésére. Kínában például az állami támogatásoknak és az alacsony minőségű buszoknak köszönhetően terjedtek el a villanybuszok. Az amerikai és az európai ügynökségek pedig már készülnek a környezetbarát és hatékony technológia térhódítására. A könnyebb vázak, valamint a hatékonyabb hajtásláncok és akkumulátorok által a gyártók az elektromos járművek számára hasznos megoldásokat használhatnak fel strapabíró, nagy futásteljesítményű teherautókhoz és buszokhoz. Az elektromos járművek gazdasági képlete igen egyszerű: mennél többet mennek, annál többet lehet megtakarítani velük a hagyományos, üzemanyag-hajtású járművekhez képest. Például egy átlagos személyautó az USA-ban egy-kétezer liter üzemanyagot éget el évente, míg a buszok és a teherautók akár több tízezer liter gázolajat is elfüstölnek, ami komoly karbantartási feladatot jelent. A startup-cég számításai szerint egy közlekedési vállalat kizárólag elektromos járművek használatával körülbelül ötvenezer dollárt foghat meg évente az üzemanyag- és karbantartási költségeken.

A vállalat standard, háromszáz kilométer hatótávú elektromos busza hétszázötvenezer dollárba (nagyjából kétszázmillió forintba) kerül, egy hagyományos, dízelüzemű busz pedig félmillió dollárba (százharmincmillió forintba). A vásárlók viszont a villanybusz használata során öt év alatt visszanyerhetik a különbözetet, utána pedig már tiszta hasznot termel a jármű. Ráadásul az elektromos hajtás egyre olcsóbbá válik, a Proterra szerint 2025-re már kevesebbe fog kerülni egy-egy villanybuszuk, mint dízeles társaik. A Proterra rekordja azonban csak akkor lesz igazán lényeges, ha tömegével lesz képes buszokat építeni – számol be a Quartz.

A Proterra dolgozói egyelőre biztos nem fognak unatkozni, mivel máris több megrendelés érkezett hozzájuk, mint amit pillanatnyilag teljesíteni tudnak. A Los Angeles-i és a Dél-Karolinai üzemekben hetente három-három kocsit tudnak összeszerelni, 2018-ban pedig várhatóan meg tudják majd duplázni a kapacitást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek