Megtörtént a katonai repülés új, meghatározó típusának első, sőt, első két éles akciója, de ezekről vajmi kevés konkrétum derült ki eddig.

A hivatalos megerősítés magától az izraeli légierő parancsnokától származik, igaz, Amikam Norkin vezérőrnagy kissé rejtelmes módon nyitva hagyta a kérdést, miszerint valóban ez volt-e az F-35-ösök első harci alkalmazása, vagy „valahol máshol” már bevetették volna a gépet.

De aztán a légierő szóvivőjének közleménye határozottabban fogalmazott, szavaiból az derül ki, hogy két ízben hajtottak végre az izraeliek által Adir néven emlegetett gépek csapásmérést, ami a típus első alkalmazása volt háborús körülmények között. A csapásmérés megjelölésének pedig az a lényege, hogy az F-35-ösök valóban bombáztak földi célpontokat, a The Aviationist szakportál ugyanis arra emlékeztetett, hogy a gép legalább annyira fontos alkalmazási területe, hogy rendkívül fejlett felderítő és kommunikációs rendszerei révén úgynevezett „harctéri koordinátor” szerepkörben működik, vagyis más gépeket vezet rá a célpontokra, amelyek aztán a konkrét csapásmérést elvégzik.

(fotók: IAF, Lockheed)

Ugyanakkor sem a szóvivő, sem a parancsnok szavaiból nem derül ki, mikor és milyen területen, milyen ellenséges célpontok ellen történt az F-35-ösök első támadása. A gépeket 2016-ban kezdte a Lockheed leszállítani, az izraeli példányokból felállított egység, a Nevatam légibázison települt 140. „Arany Sas” század decemberben jelentette a kezdeti bevethetőségi állapot elérését, miközben megtörtént az izraeli gyártmányú fegyverzetének részbeni integrációja is, és a gépek megkapták az új szoftvercsomagot.

Néhány hete az izraeli légierő intenzíven támadja a Szíriába telepített iráni fegyvereket, köztük Norkin kiemelte a Damaszkusztól északra telepített „Uragan” rakéták elleni akciót, de nem állította, hogy ezeket hajtották volna végre az ötödik generációs gépekkel. Korábban egy arab hírforrás állította, hogy F-35-ösök, felderítési feladatokkal, már berepültek Irán légterébe is.

A Defense News ugyanakkor arra is emlékeztet, hogy februárban az izraeliek elvesztettek egy F-16-os Sufa harci gépet, úgymond a személyzet „professzionális hibája”, a rakéták elleni védelmi rendszerek használatának elmaradása miatt. Feltételezések szerint ez az évtizedek óta elszenvedett első veszteség gyorsította fel az Adirok bevetését, illetve a döntést, hogy az alacsony észlelhetőségű típus vegyen részt a konfliktusban, amelynek Izrael szempontjából legfontosabb eleme valóban a Szíriában aktivizált iráni rakétafegyverek elleni fellépés, illetve fontos az izraeli hadvezetésnek az orosz fegyverzettel alaposan ellátott szíriai légvédelem semlegesítésének ügye is. Azonban izraeli források megfogalmazása azt sugallja, hogy nem egy, hanem két különböző közel-keleti hadszíntéren vetették már be az Adirokat.

A Flightglobal arra emlékeztet, hogy egy másik amerikai harci gép, az F-15-ös első harci sikerei is az izraeli légierőhöz kötődik, két évvel az első példányok beérkezése után, 1979-ben érte el a típus első légigyőzelmét egy izraeli pilóta egy szíriai MiG lelövésével.

Izrael a már végleges szerződések értelmében ötven F-35-öst vásárol, gépenként körülbelül százmillió dolláros értékben, és zajlanak a tárgyalások a további Adir-beszerzésekről. Az első harci bevetések híre pedig nyilván valamiféle konkrét válasz az F-35-ösökkel szembeni kritikai hullámra is, miközben a szakértők arra is figyelmeztetnek, hogy a típus bevetésének megvannak a maga kockázatai is, a szíriai hadszíntér fölött ott „szimatolnak” az oroszok is, akik nyilván esélyt kapnak arra, hogy az ötödik generációs harci gépről mennél több adatot sikerüljön megszerezniük éles körülmények között. Viszont nyilván az amerikaiak sem tartják tarthatónak azt a politikát, amelynek következtében az első, 2005-ben csapatszolgálatba állított ötödik generációs harci gép, az F-22-es a bevethetőség elérése után kilenc évvel került csak éles bevetésre, egyébként szintén a szíriai hadviselés keretében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!